Fyra DLC till Star Wars: Battlefront – och de blir inte gratis

Medlem

Steg 1: Släpp halvfärdigt spel.

Steg 2: Lägg merparten av budgeten på maknadsföring för att kompensera för steg 1 och steg 5.

Steg 3: Om ni inte redan gjort det ta bort modding för att kunna komma undan med steg 4.

Steg 4: Sälj överprisat dlc för att kunna finansiera steg 2.

Steg 5: -1 moral -1 passion -1 förtroende

Steg 6: Goto 1

Så, vad blir skillnaden i längden...

När jag ser den här loggan tänker jag fortfarande på orden "proudly presents" och jag får gåshud.

Dock när jag ser den här logga tänker jag...

meh

Medlem
Skrivet av Chokladkakan:

Har aldrig fattat varför alla blir så hysteriska över DLC's. Spel är kanska billig underhållning. Jag har T ex spelat både BF3 och Bf4 över 1000h (per spel) alltså ca 1-2kr per timme. Folk går på krogen och bränner 5-600kr på lite rus (plus bakfylla) utan att klaga. Netflix landar på ca 1000kr om året. Problemet ligger möjligen vad man får för pengarna, Bf4 tog typ 1-1,5 år innan det funkade korrekt. Ni som klagar att banor borde vara gratis verkar glömma att banorna nuförtiden är mycket komplexare än för 10 år sedan, att spel inte längre görs i en källare av 4 nördar utan av 200 personer som ska ha lön osv. Det vore dock kul med någon extra bana gratis här och där för att hålla communityt vid liv.

Visst kostar spel mer att utveckla nu än 1996. Men å andra sidan säljer även spelen till en långt mycket större publik än 1996. Ett spel är immateriellt vilket betyder att produktionskostnaden är nästan oberoende av hur många som köper spelet.

Red Alert. som var en av den tidens största best-sellers, sålde 3 miljoner kopior. Lika mycket som Age of Empires och något mer än Diablo. - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games

Battlefield 3 sålde över 3 miljoner i bara pre-orders och 15 miljoner totalt. - https://en.wikipedia.org/wiki/Battlefield_3#Sales_and_revenue

Battlefield 4 som "floppade" sålde "bara" 7 miljoner. Dock säljs Battlefield 4 fortfarande. - https://en.wikipedia.org/wiki/Battlefield_4#Sales

Skrivet av Teo:

Skrattar endast åt tomtar som påstår att det är överprisat. Nä, fixa jobb och sluta leva i mammas källare till att börja med.

Så är det ju. Jag tycker att du ska köpa vodka med guldflingor i för att fira. Finns ju inget som heter "överprisat". Vill man ha råd med mat, blöjor och hockeyutrustning till sina barn borde man nog fan ta och flytta ut ur mammas källare så man har råd att kasta 1100kr på ett spel.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av BadMrBox:

Skulle aldrig få för mig att betala 600:- för ett multiplayer only spel. Speciellt inte när det dessutom bara har 12 banor. Det är helt oacceptabelt.

Fick ni hjälp av Dice att skriva den här artikeln? Kanske lite smartare att jämnföra med t.ex. Unreal Tournament 99 eller något åt det hållet.

Du är den tredje som tycker nyheten går spelbolagens ärenden. Varför? Jag tar ju upp två sidor av saken: enbart spelet är billigare idag, medan spel plus DLC är mycket dyrare. Jag har svårt att tro att EA eller Dice hade kört denna rubrik.

Meh, tyckte att artikeln kändes som ett försvarstal för dlc. Jag är väl mest irriterad över Dice's omoral i och med att dom säljer season pass för $50 utan någon information om vad det kommer innehålla. Är inte speciellt imponerad av deras 'deluxe' utgåva heller där man får några items att använda från början, som man enligt angry joe låser upp efter ett par matcher, och två emotes. Så man betalar $10 extra för två emotes. Sweet deal.
Jag var irriterad, borde inte ha frågat om ni fick hjälp av Dice att skriva artikeln. Ursäkta.

Skriv svar