Svensk Dayz-server åker på skattesmäll - ber communityt betala

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av FuzioN:

Jag förstår dock inte hur folk kan gnälla igentligen över att användt pengar till att leva antagligen har detta varit hans arbete.

så ni menar alltså ni arbetar gratis?

nu är väl detta inget vanligt arbete, men ni måste väl endå förstå han har väl sparat pengar med.

Sen spelar jag ej dayz så vet ej hur hans arbete aktivitet och vad han har gjort som gjort detta till ett fulltids jobb.

Är det arbete skattas det ju därefter, att "Rolle" valt att se det som skattefria donationer är ju problemet.

Tycker inte heller det är konstigt om "Rolle" tar mycket tid och gör mycket jobb för att hålla igång detta och vill ha ersättning, dock ansvarslöst att inte göra det på rätt sätt.

Vad har hans bil med verksamheten att göra t ex? Det är väl ingen DayZ bil som står redo för utryckning vid serverfel? Hehe, vad jag menar är att det är inte relaterat till verksamheten han bedriver och pengarna använda till det borde då ses om lön.

Trist att det ska gå såhär långt och en trevlig server verkar fara illa när det finns så många (t o m gratis) rådgivning som kunde förtydligat för Rolle hur man gör och vad man inte bör göra som kommer att bita en i foten efter ett tag.

Om det löser sig kanske läxan är lärd och bokföringen sköts rätt så Rolle kan både hålla servern uppe och samtidigt investera tid i det och får ersättning därefter.

Poängen är väl att är detta hans arbete bör det drivas som så, och inte som någon ideell verksamhet.
(vill inte peka finger utan håller med dig, tror bara slarv och okunskap som satt Rolle i skiten när han trott han kunnat göra som han gjort)

Det är sant men sen är det ju så att "udda" jobb med svenska skattesystemet är fucked up. om du tittar på esport exempelvis.

Hur mycket alliance vart tvungna att skatta av vinstpengarna vilket är helt absurt.

Så där finns ju en gråzon i vårt system och vårat system vägrar ju anpassa sig efter "udda" arbeten utan sätter ett frimärke precis som vanliga arbete.

Men jag håller med dig någon sorts utav skatt ska han ha betalat men jag tror han har försökt lura systemet helt enkelt.

Skrivet av FuzioN:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av FuzioN:

Jag förstår dock inte hur folk kan gnälla igentligen över att användt pengar till att leva antagligen har detta varit hans arbete.

så ni menar alltså ni arbetar gratis?

nu är väl detta inget vanligt arbete, men ni måste väl endå förstå han har väl sparat pengar med.

Sen spelar jag ej dayz så vet ej hur hans arbete aktivitet och vad han har gjort som gjort detta till ett fulltids jobb.

Är det arbete skattas det ju därefter, att "Rolle" valt att se det som skattefria donationer är ju problemet.

Tycker inte heller det är konstigt om "Rolle" tar mycket tid och gör mycket jobb för att hålla igång detta och vill ha ersättning, dock ansvarslöst att inte göra det på rätt sätt.

Vad har hans bil med verksamheten att göra t ex? Det är väl ingen DayZ bil som står redo för utryckning vid serverfel? Hehe, vad jag menar är att det är inte relaterat till verksamheten han bedriver och pengarna använda till det borde då ses om lön.

Trist att det ska gå såhär långt och en trevlig server verkar fara illa när det finns så många (t o m gratis) rådgivning som kunde förtydligat för Rolle hur man gör och vad man inte bör göra som kommer att bita en i foten efter ett tag.

Om det löser sig kanske läxan är lärd och bokföringen sköts rätt så Rolle kan både hålla servern uppe och samtidigt investera tid i det och får ersättning därefter.

Poängen är väl att är detta hans arbete bör det drivas som så, och inte som någon ideell verksamhet.
(vill inte peka finger utan håller med dig, tror bara slarv och okunskap som satt Rolle i skiten när han trott han kunnat göra som han gjort)

Det är sant men sen är det ju så att "udda" jobb med svenska skattesystemet är fucked up. om du tittar på esport exempelvis.

Hur mycket alliance vart tvungna att skatta av vinstpengarna vilket är helt absurt.

Så där finns ju en gråzon i vårt system och vårat system vägrar ju anpassa sig efter "udda" arbeten utan sätter ett frimärke precis som vanliga arbete.

Men jag håller med dig någon sorts utav skatt ska han ha betalat men jag tror han har försökt lura systemet helt enkelt.

I detta fallet är det inte alls någon gråzon. Du får lov att tjäna en viss summa skattefritt på hobbyverksamhet. Går det över den gränsen så ska det skattas som vanligt. Kommer inte på rak arm ihåg var gränsen går men det är väl säkert bara att google det.

Absolut inga konstigheter.

Medlem

"Seeing the negative criticism to this movement I have decided to cancel the crowd funding campaign. It doesn't feel right to have you sponsor and pay for the mistakes I made and get nothing in return. The donation system will soon be modified and adjusted here on the website, so those who still wish to support me will have means to do so and receive the perks they are entitled to like all regular donors.

I have made a mistake and fucked up big time, I took the funds you donated in good faith to the community and partially used them for personal expenses. I am deeply sorry for this, it was never my intention to scam someone out of their money, I really have no good excuse for this. I only tried to provide you with best experience possible and give the best role playing community to all members.

I will face the consequences of my ignorance myself, I am at fault here. Those who already donated to the fundraiser will have your funds returned. Thank you all for your kind words and support."

[http://www.dayzrp.com/t-DayZRP-Community-Bailout]


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av LinusU:

Måste bara säga att jag älskar bilden ovan, skatteverket förkroppsligas av sheriffen av Nottingham haha, morgonhumor

Hehe, tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

I detta fallet är det inte alls någon gråzon. Du får lov att tjäna en viss summa skattefritt på hobbyverksamhet. Går det över den gränsen så ska det skattas som vanligt. Kommer inte på rak arm ihåg var gränsen går men det är väl säkert bara att google det.

Absolut inga konstigheter.

Det är ett vanligt missförstånd att något man gör på fritiden är en hobbyverksamhet.
Så är inte fallet. Hobbyverksamhet är verksamhet inom tex. hemslöjd, biodling, trädgårdsodling m.m, som inte strävar efter ett överskott, utan strävar efter +- 0.

Gränsen är för övrigt kring 13 000kr.
Du kan alltså tjäna 10 000:- skattefritt på smörknivar, men utvecklar du en app eller säljer tjänster på din DayZ-server så ska du skatta redan från första kronan.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av FuzioN:

Jag förstår dock inte hur folk kan gnälla igentligen över att användt pengar till att leva antagligen har detta varit hans arbete.

så ni menar alltså ni arbetar gratis?

nu är väl detta inget vanligt arbete, men ni måste väl endå förstå han har väl sparat pengar med.

Sen spelar jag ej dayz så vet ej hur hans arbete aktivitet och vad han har gjort som gjort detta till ett fulltids jobb.

Är det arbete skattas det ju därefter, att "Rolle" valt att se det som skattefria donationer är ju problemet.

Tycker inte heller det är konstigt om "Rolle" tar mycket tid och gör mycket jobb för att hålla igång detta och vill ha ersättning, dock ansvarslöst att inte göra det på rätt sätt.

Vad har hans bil med verksamheten att göra t ex? Det är väl ingen DayZ bil som står redo för utryckning vid serverfel? Hehe, vad jag menar är att det är inte relaterat till verksamheten han bedriver och pengarna använda till det borde då ses om lön.

Trist att det ska gå såhär långt och en trevlig server verkar fara illa när det finns så många (t o m gratis) rådgivning som kunde förtydligat för Rolle hur man gör och vad man inte bör göra som kommer att bita en i foten efter ett tag.

Om det löser sig kanske läxan är lärd och bokföringen sköts rätt så Rolle kan både hålla servern uppe och samtidigt investera tid i det och får ersättning därefter.

Poängen är väl att är detta hans arbete bör det drivas som så, och inte som någon ideell verksamhet.
(vill inte peka finger utan håller med dig, tror bara slarv och okunskap som satt Rolle i skiten när han trott han kunnat göra som han gjort)

Det är sant men sen är det ju så att "udda" jobb med svenska skattesystemet är fucked up. om du tittar på esport exempelvis.

Hur mycket alliance vart tvungna att skatta av vinstpengarna vilket är helt absurt.

Så där finns ju en gråzon i vårt system och vårat system vägrar ju anpassa sig efter "udda" arbeten utan sätter ett frimärke precis som vanliga arbete.

Men jag håller med dig någon sorts utav skatt ska han ha betalat men jag tror han har försökt lura systemet helt enkelt.

Absolut, håller med om gråzonen vi har med systemet. Jag uttryckte mig lite duktigt utifrån som det är just nu, hehe, är lite fucked ibland, nästintill löjligt, men ville han fucka systemet kunde han gjort det så mycket bättre

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av tuckdragon:

Så han drog igång en tjänst som blev så populärt att han faktiskt tjänade pengar på det, och valde att spendera dom på sig själv... hemskt.

Sen åker han på en rejäl oförberedd skatt, vilket gör att det enda sättet han kan fortsätta driva tjänsten är att be om hjälp av personerna som använder tjänsten.

Tjänsten i sig verkar även kunna användas helt gratis.
Folk har själva kunna valt att DONERA pengar, och eftersom dom har varit snälla och donerat, så ville han antagligen ge något lite extra tillbaka.

Gu vilken elak och lömsk jävel han måste vara... -.-

(Let the rage begin)

Jag spelade en hel del på servern när den var i sin linda (mitt konto skapades i augusti 2012). Serverkostnader var ett ständigt bekymmer eftersom han bara hade en gammal avdankad burk hemma i vardagsrummet i Malmö som drev den enda servern. Minns att jag snackade en del med honom om lämpliga donationsupplägg för att sponsra hårdvaruuppgraderingar. Från början var det bara rena donationer till hårdvara. Med tiden lanserades den nämnda 'butiken' (de var noga med att påpeka att det handlade om belöningar för donationer och inte någon webbshop). Ungefär som Kickstarter-belöningar. Om man donerade några euro kunde man få ett nytt skin att använda i spelet, till exempel.

Upplägget har helt enkelt varit att användarna donerar pengar för att se till att servrarna och communityn håller sig över ytan och klarar sig ekonomiskt. Att ägaren tar en del av donationspengarna och stoppari egen ficka är ett stort svek och ett spark i skrevet på alla som donerat i tron att de hjäper sin egen community - inte finansierar hans nya bil. När man läser hans eget uttalande (http://www.dayzrp.com/t-DayZRP-Community-Bailout) nu är det uppenbart att upplägget har varit detsamma genom alla år.

Till en början, och först och främst så var det nog för det.
Precis som streamers brukar ha "Donate to help me improve my stream".

Vad händer sen när dom väl gjort det?
Stänger dom av donationerna och skaffar sig ett arbete då istället?
Är det ett svek och spark i skrevet när dom använder pengarna som doneras till deras stream på sig själva?

Medlem
Skrivet av oskur:
Skrivet av Fleshcutter:

I detta fallet är det inte alls någon gråzon. Du får lov att tjäna en viss summa skattefritt på hobbyverksamhet. Går det över den gränsen så ska det skattas som vanligt. Kommer inte på rak arm ihåg var gränsen går men det är väl säkert bara att google det.

Absolut inga konstigheter.

Det är ett vanligt missförstånd att något man gör på fritiden är en hobbyverksamhet.
Så är inte fallet. Hobbyverksamhet är verksamhet inom tex. hemslöjd, biodling, trädgårdsodling m.m, som inte strävar efter ett överskott, utan strävar efter +- 0.

Gränsen är för övrigt kring 13 000kr.
Du kan alltså tjäna 10 000:- skattefritt på smörknivar, men utvecklar du en app eller säljer tjänster på din DayZ-server så ska du skatta redan från första kronan.

tror man kan bedriva i stort sätt vilken verksamhet som helst som hobbyverksamhet.
om han hade använt donationerna till att enbart betala sina serverkostnader och vid enstaka fall uppgradera hårdvaran och därefter stängt ner möjligheten att donera tills nästa år så hade inte detta problemet uppkommit.
men en majoritet av pengarna han fått in har ju gått till vad som kan klassas som lön till sig själv och anställda och däri ligger problemet


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Till en början, och först och främst så var det nog för det.
Precis som streamers brukar ha "Donate to help me improve my stream".

Vad händer sen när dom väl gjort det?
Stänger dom av donationerna och skaffar sig ett arbete då istället?
Är det ett svek och spark i skrevet när dom använder pengarna som doneras till deras stream på sig själva?

Jag kan ganska exakt noll om streamingvärlden så jag avstår från att kommentera det ämnet.

När jag var aktiv på servern så hade varje donationsperiod ett tydligt mål. Den första omgången handlade om helt ny hårdvara. Det krävde 5-10 000 kr och det var jättetydligt vart donationerna tog vägen. Genom att donera hjälpte man således sig själv och sina medspelare.

Annars behövs alltid pengar till löpande kostnader, där bör det vara förutsägbara belopp som behövs varje månad. Om donationerna överstiger vad som faktiskt behövs är det väl rimligt att göra så som han ändå verkar ha gjort; lägg pengarna på hög och använd som buffert inför framtiden.

När han upptäckte att han faktiskt kan använda det hela som en inkomstkälla hade väl det rimliga varit att offentliggöra att han nu kommer ha DayZRP som primär sysselsättning och inkomstkälla, så att folk som spenderar pengar fortfarande vet vart allt tar vägen. Men att helt oskattat börja försörja sig på en del av pengarna är korkat på så otroligt många sätt.

KoP
Medlem
Skrivet av Remus:
Skrivet av Stich:

Som man bäddar får man ligga.

Som man tillagar får man äta.

Som man sår får man skörda.

Medlem
Skrivet av MARTiN95:
Skrivet av DunnZ:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av DunnZ:

Kommer ihåg när det var lite hot om det här tidigare från några medlemmar, ägaren nonchalerade det ganska hårt dock.

För typ tre år sen var servern helt underbar tills dom bestämde sig för att förändra hur allt fungerade. Skulle kunna summera allt med ett ord - Ruleplay.

Men men, synd att det hände, stället har mycket minnen för många.

Tanken att spela Dayz "på riktigt" känns ju väldigt lockande så förstår varför servrarna blev poppis.

Absolut, det är en riktigt skön känsla. Skillnaden för 3 år sen och nu var att det inte fanns någon Rollspels del då, man sprang i grupper och var sig själv så att säga, men man fick inte döda på sikt utan fick inleda kommunikation först. Sen ändrade man och införde att man faktist var tvungen att ha en karaktär och rollspela.

Problemet var att ingen visste vad det var, inte ägaren eller adminsen heller, för att inte nämna spelarna. Det blev ganska rejält med shitstorms och inte många var intresserade av att rollspela, därför förhöll man sig till reglerna minimalt alltså "Ruleplay". Självklart finns det moment som har varit riktigt bra även med rollspel. Kan ju ha blivit bättre det senaste halvåret dock då jag inte kollat.

Oh, kommer ihåg detta, SDS4LYFE

RIP IN PIECES MARTIN! Kommer aldrig glömma dina geniala förklaringar på var fienden är. Är runt skogen i cherno och vi frågar dig vart dom är och du svara " dom är vid några träd i skogen!" kommer ihåg dina panik förklaringar ibland var helt underbara och gick ej atr göra något annat än att skratta ^^. Det var något av drt roligaste jag spelat tills SDS dog ut nör rollspels lagarna kom och förstörde allt.

Skrivet av MARTiN95:

Kommer ju ihåg i början utav servern när han fick en stor summa donationer, har för mig att han åkte på semester i Egypten då

Han åkte väl ändå på 2 resor? Han kallade jamie för " vacation payer."

Servern brukade vara bra men den gick till för mycket rollspel.

Men jag kommer ihåg att rolle var snål och enda anledningen jag spelade på servern var för att det ejf anns någonliknande server som den. Men kommer ihåg att han åkte på resa till Egypten innan han uppdaterade sin server etc. Den första uppdateringen var att han köpte sig själv en ny dator och tog sin gamla som server. Men sen gick det så bra att han började jobba mindre och mindre. Kommer inte ihåg om han slutade jobba sem helt eller ej. Så tycker inte detta är konstigt att han ska betala skatt. Sen är rolle hans riktiga namn tror dert stod dock för "roland".

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av tuckdragon:

Till en början, och först och främst så var det nog för det.
Precis som streamers brukar ha "Donate to help me improve my stream".

Vad händer sen när dom väl gjort det?
Stänger dom av donationerna och skaffar sig ett arbete då istället?
Är det ett svek och spark i skrevet när dom använder pengarna som doneras till deras stream på sig själva?

Jag kan ganska exakt noll om streamingvärlden så jag avstår från att kommentera det ämnet.

När jag var aktiv på servern så hade varje donationsperiod ett tydligt mål. Den första omgången handlade om helt ny hårdvara. Det krävde 5-10 000 kr och det var jättetydligt vart donationerna tog vägen. Genom att donera hjälpte man således sig själv och sina medspelare.

Annars behövs alltid pengar till löpande kostnader, där bör det vara förutsägbara belopp som behövs varje månad. Om donationerna överstiger vad som faktiskt behövs är det väl rimligt att göra så som han ändå verkar ha gjort; lägg pengarna på hög och använd som buffert inför framtiden.

När han upptäckte att han faktiskt kan använda det hela som en inkomstkälla hade väl det rimliga varit att offentliggöra att han nu kommer ha DayZRP som primär sysselsättning och inkomstkälla, så att folk som spenderar pengar fortfarande vet vart allt tar vägen. Men att helt oskattat börja försörja sig på en del av pengarna är korkat på så otroligt många sätt.

True, true, allting kunde ha hanteras på ett mycket bättre sätt...

Medlem
Skrivet av SorbP:

Tycker iofs att det är helt efterblivet bad mycket skatt det skall betalas.

Men nu är det rådande regler.

Jävligt tråkigt att staten skall förstöra någons liv över att han drivit en spelserver och ett community.

Sure han har kunnat livnära sig på det men herregud 470 000 i skatt det är slaveri och våldsövergrepp!

Det är väl i princip lika mycket som alla andra betalar ju? ( + lite straff avgift för utebliven skatt/ränta osv ).

658 tusen med 20% moms = 526,4 tusen
526,4 tusen minus 33% arbetsgivaravgifter = 352,7 tusen
352,7 tusen minus 30% skatt = 246,9 tusen kvar ( totalt 411,3 tusen till myndigheterna ).

Saknas endast 58,7 tusen i straffavgifter ( mindre än 10% av totalbeloppet ).

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag förstår dock inte hur folk kan gnälla igentligen över att användt pengar till att leva antagligen har detta varit hans arbete.
så ni menar alltså ni arbetar gratis?

Nej, vi arbetar inte gratis. Men vi betalar skatt på pengar som vi får in när vi arbetar.
Han har arbetat, men inte betalat skatt. Alltså svartjobb, vilket är brottsligt. Han blev påkommen och får ta sitt straff.

Vad menar du är konstigt med detta? Jag förstår inte ditt resonemang.

Medlem

Väldigt dåligt skatteplanerat, hade han kört in pengarna i ett företag hade han bara skattat på vinsten och ev uttagen lön.

Medlem

Ujuj det var fina tider på den servern! Jag la säkert 500kr under 2013, mest för att jag tyckte servern var så väldigt bra, det var en helt ny värld av DayZ:ande med ett community bortom denna värld. Ska erkänna att jag nån gång på fyllan la pengar bara för att få en helikopter också. Oftast bortkastat för just på fyllan är jag ett urusel helikopterpilot Chernarus granar är strösslade med mina uppbrända pengar.

Hursomhelst, trist att det blev skattesmäll. Rolle jobbade massor med servern och var en väldigt bra admin (det är han nog än idag men det var länge sen jag spelade där). Det är bara att bryta ihop å komma igen. Hmm nu blev jag ju sugen på en riktigt bra whitelist-server igen...

G_A
Medlem

Vilket jävla skit land man lever i! Visst, klart att snubben ska betala lite i skatt. Men 71.4% i skatt! Va fan!

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av SorbP:

Tycker iofs att det är helt efterblivet bad mycket skatt det skall betalas.

Men nu är det rådande regler.

Jävligt tråkigt att staten skall förstöra någons liv över att han drivit en spelserver och ett community.

Sure han har kunnat livnära sig på det men herregud 470 000 i skatt det är slaveri och våldsövergrepp!

Det är väl i princip lika mycket som alla andra betalar ju? ( + lite straff avgift för utebliven skatt/ränta osv ).

658 tusen med 20% moms = 526,4 tusen
526,4 tusen minus 33% arbetsgivaravgifter = 352,7 tusen
352,7 tusen minus 30% skatt = 246,9 tusen kvar ( totalt 411,3 tusen till myndigheterna ).

Saknas endast 58,7 tusen i straffavgifter ( mindre än 10% av totalbeloppet ).

Bilen klassas nog som företagsbil så blir de lite kostnader där....OT men läste om en företagare som skulle köpa bil å kanske ta de via företaget men då kosta bilen bra mycket mer än att köpa den privat.

Medlem
Skrivet av delli:

Bilen klassas nog som företagsbil så blir de lite kostnader där....OT men läste om en företagare som skulle köpa bil å kanske ta de via företaget men då kosta bilen bra mycket mer än att köpa den privat.

Jag är ingen skatteexpert på något sätt, men då Roland inte har något företag över huvud taget (inte ens F-Skatt) så tror jag inte att Skatteverket riktigt bryr sig hur bilen köptes. De är troligen bara intresserade av att få in kvarskatten och kostnadsräntan (ganska saftig ränta har jag för mig, +16,5 % eller något sådant, en kunnig får gärna rätta mig).


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Så han drog igång en tjänst som blev så populärt att han faktiskt tjänade pengar på det, och valde att spendera dom på sig själv... hemskt.

Sen åker han på en rejäl oförberedd skatt, vilket gör att det enda sättet han kan fortsätta driva tjänsten är att be om hjälp av personerna som använder tjänsten.

Tjänsten i sig verkar även kunna användas helt gratis.
Folk har själva kunna valt att DONERA pengar, och eftersom dom har varit snälla och donerat, så ville han antagligen ge något lite extra tillbaka.

Gu vilken elak och lömsk jävel han måste vara... -.-

(Let the rage begin)

"ge nånting extra tillbaka" ... som en bil till sej själv och egna hyran betald av spelarna? du kan ju inte vara på riktigt som tycker det är ok

Medlem
Skrivet av Preed:

Om jag hade en server eller community sida som tog emot donationer etc så skulle inte jag ha något emot att sätta sprätt på lite pengar om det visade sig att det hamnade typ 500k i burken. Sen att han blev skattepliktig är väl dock mer något som han får ta ansvar för själv. Men att han skaffat en schysst bil tkr jag låter rimligt.

så om du hade en server eller liknande och bad om donationer för att _sköta servern_ å det helt plötsligt blev "lite mer än du räknat med" så hade du ju fått lägga undan pengarna tills dess att servern (eller vad du nu driver) behöver mer uppgradering eller liknande... annars stjäl du ju pengar. köpa en bil till sej själv för pengar som är donerade för att underhålla servern är ju så svinigt att det inte finns

Medlem

har man råd med bilar och hyra så har man väl råd med skatt också


signatur

//monster

12
Skriv svar