Dayz-serverkillen backar: "Jag får stå för mina egna misstag"

Robot
Dayz-serverkillen backar: "Jag får stå för mina egna misstag"

Efter all negativ feedback väljer han att ställa in crowdfunding-kampanj.


Medlem
Dayz-serverkillen backar: "Jag får stå för mina egna misstag"

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

ELF
Medlem
Skrivet av klillas:

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

Måste hålla med där då det inte går att tumma upp på mobilsidan.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Att se Internet blossa upp över en människas misstag är som att se på Postkodmiljonären med familjen. Helt plötsligt blir alla experter på allting, helt utan förmåga att sätta sig in i en annan människas situation.

Medlem

Ser inget problem med att han använder en del av pengarna till sig själv som "lön". Dock borde han insett att om han har pengarna som inkomst och ger tillbaka saker för pengarna så fungerar han mer eller mindre som ett företag. Och företag skattar på sina intäkter.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av klillas:

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

^What he said!

Kul hur stämningen för den här nyheten ändras på några få timmar xD

Medlem

Jag håller med om att det är inget fel om han använde lite av det själv. Dock ogillar jag han lite pågrund av hur han betedde sig med servern. Hade mods som var helt sjuka och var totalt bias mot vissa. Följde ej regler etc. Dock måste jag säga att servern var riktigt bra tills han började med för mycket rollspel.

Men pågrund av hur jag vet hur han uppförde sig etc så tycker jag att detta är karma pågrund av hur han har varit.

Dock betalade han faktiskt dom som han anställde som skulle jobba på mods etc "även om det var väldigt lite" så gjorde han det fortfarande etc. Så det är lite mixed feeling för mig.

Medlem

Förstår inte riktigt hur man tänker när man börjar använda pengarna direkt utan att ta reda på information eller ens kontakta skatteverket.

Vet inte hur populärt Dayz är men han kunde ju säkert levt ganska gött om han hade spelat sina kort rätt, men props till honom att han iaf ger något till admins,spelare etc.

Jag undrar däremot, behöver orginsationer skatta sina donationspengar när de ger band/knappar etc till de som donerar. Om inte och han bara gett ut färgade namn/ranker för det så tycker jag det är lite bs.

Medlem
Skrivet av klillas:

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

Ungefär som att köpa en bil för 70-80 000 kr ?

Rimligen bör de som donnerar pengarna uppmärksammas på att pengarna går åt till annat än de direkta omkostnaderna som servrarna medför. När jag donerade pengar så var det ny hårdvara som stod på tapeten, inte att betala hans mat på Ica.

Medlem
Skrivet av klillas:

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

My thoughts exactly.

Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av klillas:

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

Ungefär som att köpa en bil för 70-80 000 kr ?

Rimligen bör de som donnerar pengarna uppmärksammas på att pengarna går åt till annat än de direkta omkostnaderna som servrarna medför. När jag donerade pengar så var det ny hårdvara som stod på tapeten, inte att betala hans mat på Ica.

Nu vet jag inte direkt hur han "marknadsförde" donations, och det kan ju spela in såklart. Men iaf för en vanlig donation till någon som gör något jag gillar skulle jag utgå ifrån att iaf en del går till s.k. "personal expenses". Enda anledningen att man bör utgå från något annat är utifall han sagt något annat.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av klillas:

Inget fel med att använda en del av pengarna till egna behov. Ger honom mer tid att spendera på att göra alla glada på servern istället.

Dock så borde han väl kollat skattereglerna först...

Ungefär som att köpa en bil för 70-80 000 kr ?

Rimligen bör de som donnerar pengarna uppmärksammas på att pengarna går åt till annat än de direkta omkostnaderna som servrarna medför. När jag donerade pengar så var det ny hårdvara som stod på tapeten, inte att betala hans mat på Ica.

Ja, jag är inte insatt i vad som sagts. Har han sagt att allt går direkt till server-HW och internetkostnader så är det förstås fel gjort. Men om han inte sagt något sådant, och om pengar blivit över i slutet av månaden efter servern är betald så ser jag nog inget fel i att han köper något åt sig själv.

Han har ju varit huvudorsaken till att många människor fått en trevligare spelupplevelse under en mycket lång tidsperiod. Det borde väl ändå belönas hellre än bespottas?

Medlem

Med tanke på att han har tagit ut lön så har han ju jobbat svart.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Alltihop känns djävligt tvetydigt, både rätt och fel fram och tillbaka. Först tänkte jag att rent moraliskt så såg jag faktiskt inget större fel. Han hostar en uppskattad server som förstås kostar pengar, tid och energi att driva. Folk donerar pengar för att säkerställa att servern är uppe och för att ge en gest att de uppskattar servern och Rolles nedlagda arbete. Jag tyckte faktiskt inte ens en att bil på 70-80.000 kr lät speciellt farligt, det är inte en lyxbil vi pratar om. Lite mer omoraliskt är däremot de diverse kostnaderna för räkningar osv.

Det som dock får mig att nästan kovända är när man förstår att donationerna mer eller mindre är förklädda mikrotransaktioner. Man donerar pengar för att få olika saker i spelet på servern, och det är där merparten av pengarna verkar ha kommit ifrån. Då är det plötsligen tjänster i spelet man betalar för och då ska det förstås beskattas. Och utan att vara insatt det minsta i hans privatliv i övrigt, men av "I used some of the donation money to pay for my rent and living costs for more than a year, until I got a full time job" att döma så gör åtminstone jag tolkningen att det här har varit ett substitut till ett jobb som har betalat hans leverne. Jag har svårt att se att det skulle motivera ett aktivt jobbsökande om man redan lever på sin hobby och har ett stadigt cashflow. Och då är det förstås ännu viktigare att intäkterna ska beskattas i min värld. Jag tänker inte direkt grotta ner mig i det, men jag hoppas att han inte samtidigt lyft någon form av ersättning för sin arbetslöshet när han tjänat dessa pengar på donationerna/mikrotransaktionerna.

Slutligen så får jag känslan att det hela måste ha vuxit för snabbt från en enkel donationstjänst för att hålla servern uppe till något som var för stort för Rolle att förhålla sig till. Intentionerna var säkert goda och rena från första stund, men det var nog svårt att motstå de relativt lätt intjänade pengarna. Hade han kört transparent från första stund med att det här bekostar hans leverne tror jag att få skulle tycka att det var fel, men han skulle förstås ha kört det i företagsform och följt gängse skatteregler.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av warh0g:

Med tanke på att han har tagit ut lön så har han ju jobbat svart.

Precis å köpt en företagsbil i princip å de e nog där en stor kostnad kommer in som skatteverket gnider sina händer.

Men ja han har fått lära sig lite om företagsekonomi nu iaf.

Medlem

Att driva en server kan kräva så mycket tid att man måste vara till hands dygnet runt, och då är en lön ganska självklar. Så på den punkten ser jag inget större problem. Dock anser jag att han får skylla sig själv som inte har koll på skatter i ett skatteland som Sverige.

Säger ju sig självt att om man i utbyte mot donationer ger något tillbaka, som i det här fallet var perks, skins och högre rank, så är det inte donationer det är frågan om, utan då har man sålt tjänster som man måste skatta för.

Men men, man lär sig av sina misstag. Förhoppningsvis kommer han sköta det här bättre i framtiden.

Medlem

10 mot 1 att det var bilen som stack mest i ögonen på RSV.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Vet inte vad jag tycker om detta, översittarfasoner av skatteverket eller? 72% i skatt och avgifter på donerat kapital?

Medlem
Skrivet av Fozboz:

Vet inte vad jag tycker om detta, översittarfasoner av skatteverket eller? 72% i skatt och avgifter på donerat kapital?

Tja, nu orkar jag inte räkna på det här och nu, men det är väl inte helt orimligt. På det som han tog ut i "lön" till sig själv ska ju arbetsgivaravgifter osv betalas, på bilen ska ska det väl skattas för förmånen. Lägg till skattetillägget så kan det bli rätt mycket.

Läxan här är väl helt enkelt att kolla med skatteverket om du är osäker på om du ska skatta eller inte. De hjälper gärna till med råd, så blir allt rätt från början.

Medlem
Skrivet av Fozboz:

Vet inte vad jag tycker om detta, översittarfasoner av skatteverket eller? 72% i skatt och avgifter på donerat kapital?

Jag ska ge dig ett exempel.

Jag säljer tjänster i mitt företag för 400'000 kr. Jag väljer att ta ut 350'000 kr till mitt privata konto. Som egenföretagare brukar jag räkna lite enkelt att 50% går till skatt (efter moms såklart). Så om jag tar ut 350'000 kr i "lön" ska jag således betala 350'000 kr i skatt i form av arbetsgivaravgifter, egenavgifter, kommunal skatt, osv.

350'000 kr i skatt på 400'000 kr är i detta fallet helt korrekt då jag helt enkelt tagit ut för mycket pengar i egen ficka. Det handlar alltså inte om att skatteverket tvingar honom att betala 72% i skatt - det handlar om att han tagit för mycket av pengarna. Lägg även till förmånsbeskattning för att han köpt en bil osv.

I detta fallet är skatteverket inte på något sätt elaka eller oförskämda. Han har enbart sig själv att skylla.

Medlem

Fan också....jag som precis sagt till chefen att han kan donera till mig istället för att betala lön för min prestation. Trodde jag kommit på den perfekta skatteplaneringen...

Nu blir det ingen jul...

1
Skriv svar