Jag är lite indignerad!

Medlem
Jag är lite indignerad!

Jag ämnar med detta inlägg beröra jämställdhetsdiskursen lite kort efter att idag ha läst en artikel på DN som jag länkar till i slutet av inlägget. Om jag ska rekapitulera i korthet går det ut på att den så kallade Digitaliseringskommissionen, som startades av den förra regeringen och nu drivs vidare av den nuvarande, har listat ut att andelen kvinnor som sysslar med IT inte är jättehög. Jag studerade själv IT för snart 15 år sedan och då hade vi bara två tjejer i klassen. Digitaliseringskommissionen har då satt som mål att få in fler kvinnor i klassrummen, vilket jag verkligen inte har något problem med. Personligen är jag rätt trött på att fixa tjejkompisars datorer efter att de förvandlat diskarna till digital konfetti. Men jag blir något indignerad när jag sedan läser om genom vilka medel man ska få upp antalet. Nämligen att man får hela studielånet avskrivet efter avslutad studietid. Inte bara det, tycker man dessutom att det inte var något att satsa på när man är klar så ska bidragsdelen nollställas. Så att man kan söka lån igen för en helt ny utbildning.

Programmet förväntas kosta upp till en miljard kronor och gäller alltså enbart kvinnor. Låt mig vara tydlig på en punkt; jag är för jämställdhet, dvs att män och kvinnor ska ha lika förutsättningar, rättigheter samt skyldigheter. Att ett kön då blir formellt diskriminerat genom lagstiftning, rättsväsende och skola är oacceptabelt. Det finns linjer där intresset från män är väldigt svalt också, men de män som går där får inga studielån avskrivna. Antingen får programmet svinga åt båda hållen eller åt inget alls; diskriminering är diskriminering oavsett mot vem den riktas.

Jag skulle kunna tänka mig att en hel del kvinnor också vänder sig mot det här. Att hela tiden ses som ett offer som måste få lite extra skjuts av samhället. Det måste vara förnedrande att fatta att förväntningen är att man inte klarar av något annars, ett patologiskt mönster jag tycker mig skönja allt mer i en kontemporär kontext. Vill man ha fler kvinnor som studerar IT så får man låta individens intresse styra det och inte införa ekonomiska incitament som enbart ger fördel till det ena könet och utelämnar det andra. Eller är jag tokig?

http://www.dn.se/ekonomi/forslag-kvinnor-far-lasa-it-utan-lan...

#blogg


signatur

Burn in the light.

Jag är lite indignerad!

Jag tycker inte det är OK med sådana här "snabblösningar". Det verkar som om man kan göra vad man vill med skattepengarna? Jag har ingen konkrekt lösning på hur man ska få kvinnor mer intresserad av teknik, men det här förslaget känns orättvist.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Måste man få kvinnor intresserade utan teknik då? Jag har aldrig förstått varför samhället ska lägga sig i vad människor vill utbilda sig till. Dom få kvinnor som verkligen vill jobba inom IT kommer studera IT. Jag tvivlar på att en vuxen människa som ska plugga högskola är så svag i sinnet så att dom faller för något "grupptryck" utav samhället.

Är det så fel att låta män och kvinnor studera det dom vill utan att staten ska in och dirigera runt oss?

Medlem

Lika förutsättningar, rättigheter och skyldigheter betyder inte att man måste ha samma jobb eller göra samma sak, men ibland kan man kanske behöva knuffa på saker lite.

Min branch är ju, oavsett vad t ex media och vissa branschorgan kan antyda, fortfarande 90% män i utvecklarposition.
Att jobba med HR, administration eller PR är inte att jobba med speluveckling, det är precis samma sak som att jobba på TV5 eller Systembolaget.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar