Envisa Windows 7-användare vägrar gratisuppdateringen

Medlem

Dem flesta datorerna på jobbet har ju fortfarande W7. Mycket på grund av allt jobb det blir när det ska ändras till W10 på alla kommun-datorer osv.

Ser inte problemet med att byta på sin egen hemma-pc, dock..

Medlem

Jag skulle installera uppdateringen förra veckan. Dock hängde den sig och hittade inget operativsystem när den skulle boota om. Fick reparera och återgå till föregående system. Läste någonstans att andra också haft samma problem och att installationen hade fipplat med bootsekvensen på deras datorer. Ska testa igen och se om det är det som är felet.

Medlem

Sitter med Windows 8 och har vägrat installera windows 10 sen den var klar att installera. Rädd att allt ska gå åt pipan.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Propy:

Nej, jag menade inte det som ett argument att stanna på sjuan. Jag kör själv 10. Du ville bli testad. Det ligger nämligen något i att vissa saker blivit onödigt krångligare. Varför kunde man t.ex, välja egna färger i 8:an men inte i 10:an? Funktionen finns ju där om man vet hur man ska komma åt den.

Att inte kunna kontrollera uppdateringar är däremot ett bra argument till att inte uppdatera. Iaf. om man kör Home.

Skrivet av Frux:

Fick märkbart bättre spelprestanda med Win 10. I övrigt är ALLT med gränssnittet sämre än Win 7. Fulare, krångligare, rörigare och mer begränsat. Suck.

Så nyckeln ligger i "om man vet hur man kommer åt dem"? I så fall bekräftar det saken som jag trott - anledningen till att windows 10 upplevs som "Fulare, krångligare, rörigare och mer begränsat." är att folk inte vet hur de skall nå inställningarna. Eller så är dom så otroligt lata så allt skall nås inom 2 klick annars så är det jobbigt. (Lite konsigt då det går stick i stäv med datornörd-stereotypen, men det är en annan sak...:P )

Vad jag kan minnas så finns det inställningar där man kan kontrollera uppdateringarna lite bättre, t ex schemalagda omstarter, uppskjuten uppdatering osv. Men visst, förr eller senare måste man uppdatera - men allvarligt, är det verkligen en dålig sak?

Jag vet hur man kommer åt inställningarna, men det gör inte Svensson. Det gick innan, det går inte nu är deras slutsats. Klart att de ser det som sämre.

Det har inte med lathet att göra. Det är mäkligt att man ändrar det när det funkar. Färgväljaren t.ex. ingen viktig sak, men varför gömma den? varför kan man inte ändra sin inloggningbild på ett enkelt sätt? Konstiga ändringar retar mig mer än att de rapporterar vad man gör...

jag gillar 10:an och MS men det betyder inte att man inte kan se felen.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Win7 startmeny till WIn10 så blir det bra https://www.stardock.com/products/start10/

Medlem

Jag har läst för mycket negativt om 10an för att "uppgradera".
En arbetskollega informerade också om att han hittade att 10an spelar in allt du gör i en videofil och skickar den till Microsoft varje gång som du startar datorn så där försvan lusten att installera det änu mer.

Medlem

Jag har hört att Microsoft analyserar DNA från hudrester på mitt tangentbord. Stämmer det?

Medlem
Skrivet av Propy:

Jag vet hur man kommer åt inställningarna, men det gör inte Svensson. Det gick innan, det går inte nu är deras slutsats. Klart att de ser det som sämre.

Absolut och det var lite det som var min poäng. Att det inte går är fel - det går, men folk vet inte hur. Det blir då en upplevt begränsing. Det är i praktiken i många fall ungefär lika illa, då folk klagar på begränsningen som inte finns och så ratar dom produkten.

Men istället för att bara klaga och säga "windows 10 suger, för där är det krångligare/begränsat" så kanske man kan ta och googla lite och ta reda på om/hur man gör den där saken.

Skrivet av Propy:

Det har inte med lathet att göra. Det är mäkligt att man ändrar det när det funkar. Färgväljaren t.ex. ingen viktig sak, men varför gömma den? varför kan man inte ändra sin inloggningbild på ett enkelt sätt? Konstiga ändringar retar mig mer än att de rapporterar vad man gör...

Ironiskt nog tror jag att mycket med det som upplevs som krångligare och begränsat i windows 10 är ett led i Microsofts ambitioner att göra ett OS som fungerar på alla plattformar. Allt från telefon, surfplatta, bärbar och stationär. Det gör att dom måste förenkla gränssnitten och därmed flytta avancerade inställningar för att få ett avskalat och enkelt GUI. Det leder till att folk inte hittar inställningarna, eller att dom tycker det är krångligare då det kräver fler klick.

Ett dilemma alltså. Om det är många inställningar blir det rörigt och plottrigt - om det är färre inställningar är det begränsat och finns inställningarna fast med extra klick så är det jobbigt och "varför krångla till det som var enkelt förr?".

"Hur man än gör blir det fel." ligger inte långt bort...

Skrivet av Propy:

jag gillar 10:an och MS men det betyder inte att man inte kan se felen.

Jag har inte sagt att windows 10 är felfritt, tvärt om, jag har nämnt de briser och 10an har en del. Men själv tror jag att fördelarna är fler, större och väger gott och väl upp nackdelarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Windows10 är första versionen som jag känt att Microsoft verkligen hittat rätt på. Designen är många gånger trevligare att kolla på och mycket nya features som jag själv gillar. Nu när "modern apps" funkar väl med allt annat använder jag faktiskt några. Väldigt trevligt med "Windows as a service" också vilket innebär regelbundna uppdateringar av ui, features osv. något man redan märkt med Threshold 2 lanseringen.

Medlem

Jag kör 7:an på min stationära dator och kommer fortsätta göra det tills de program jag använder nästan dagligen fungerar ordentligt med 10.
Än så länge fungerar det inte, så jag kör vidare med vad jag har ett tag till.

På min laptop bytte jag dock till 10 så fort jag fick en chans, även om det delvis var för att den kom med win 8 från början

Medlem
Skrivet av Hjalmarson:

Jag har hört att Microsoft analyserar DNA från hudrester på mitt tangentbord. Stämmer det?

Jag tror dom analyserar svett och gaser som man utsöndrar för att ta reda på vad man äter också. Troligen för att kunna få reda på vilka länder som man importerar mat ifrån. Viktigt att veta om man skall utöva ekonomiska sanktioner mot landet och dess invånare vettu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Propy:

Nej, jag menade inte det som ett argument att stanna på sjuan. Jag kör själv 10. Du ville bli testad. Det ligger nämligen något i att vissa saker blivit onödigt krångligare. Varför kunde man t.ex, välja egna färger i 8:an men inte i 10:an? Funktionen finns ju där om man vet hur man ska komma åt den.

Att inte kunna kontrollera uppdateringar är däremot ett bra argument till att inte uppdatera. Iaf. om man kör Home.

Skrivet av Frux:

Fick märkbart bättre spelprestanda med Win 10. I övrigt är ALLT med gränssnittet sämre än Win 7. Fulare, krångligare, rörigare och mer begränsat. Suck.

Så nyckeln ligger i "om man vet hur man kommer åt dem"? I så fall bekräftar det saken som jag trott - anledningen till att windows 10 upplevs som "Fulare, krångligare, rörigare och mer begränsat." är att folk inte vet hur de skall nå inställningarna. Eller så är dom så otroligt lata så allt skall nås inom 2 klick annars så är det jobbigt. (Lite konsigt då det går stick i stäv med datornörd-stereotypen, men det är en annan sak...:P )

Vad jag kan minnas så finns det inställningar där man kan kontrollera uppdateringarna lite bättre, t ex schemalagda omstarter, uppskjuten uppdatering osv. Men visst, förr eller senare måste man uppdatera - men allvarligt, är det verkligen en dålig sak?

Jag har använt från DOS 6.0 till samtliga konsumentversioner av Windows samt Commodore 64, Amiga OS och alla Mac OS. Räknas det in i din klubb av datornördar? Jag har inget emot att lära mig ett nytt OS om det är BÄTTRE. Men precis som man kan göra förändringar till det bättre, så kan man göra förändringar till det sämre. Hur svårt är det att förstå? Allt handlar inte om "korkade användare".

Medlem

Det som jag tycker är skit läskigt är att min windows 10 vill uppgradera titt som tätt. Trycker "senare". Ändå börjar den dra ner uppgraderingen....... Skynet??

Jag kommer vänta tills Augusti 2016 då gratistiden går ut. Då uppgraderar jag.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har inget emot att lära mig ett nytt OS om det är BÄTTRE. Men precis som man kan göra förändringar till det bättre, så kan man göra förändringar till det sämre. Hur svårt är det att förstå? Allt handlar inte om "korkade användare".

Då blir det ett moment 22: Folk vill inte lära sig och installera win10 för att dom tror att det är sämre, men det är "sämre" bara för att dom inte tagit sig tid att lära sig det.

(Läste du förressten om dilemmat och "Hur man än gör blir det fel."?)

Deessutom: Även om jag förstår din poäng, så känns det lite klent om det hänger på enkelheten. Om operativsystemet nu är bättre i många andra avseeenden, så skippar folk det på grund av att en del inställningar är svårare att nå? Vari ligger prioriteten i vad man vill ha? Om man spelar datorspel, då borde prestanda vara ett stort dragplåster... men inte då, folk byter inte i alla fall, för dom vet inte hur man ändrar inloggningsbild...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Win7 körs i stora mängder pirat och där har man en stor del av svaret redan i er första mening... "giltiga".

För övrigt så avskyr jag hela wintendo10, tvingas köra det på jobbet. Mobilgenerationen har säkert inga invändningar mot detta men vi som levt på den tid det inte fanns mobiltelefoner alls har inte måste-byta-till-senaste bara för att. Denna version av windows känns hela tiden som en "windows for dummies".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Remus:

Det som jag tycker är skit läskigt är att min windows 10 vill uppgradera titt som tätt. Trycker "senare". Ändå börjar den dra ner uppgraderingen....... Skynet??

Jag kommer vänta tills Augusti 2016 då gratistiden går ut. Då uppgraderar jag.

Du väntar med att uppgradera i 2 år på grund av uppdateringarna och därmed får 2 års uppdateringar att ladda ned på en och samma gång istället för att ta det pö om pö allteftersom?

Förlåt, men jag förstod inte logiken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Windows 10 är fortfarande för buggigt. Fixa buggarna så byter jag. Gick tillbaka till 8 men har en "office" burk med windows 10 för att se när buggarna är lösta. Problem 1 videostreamingtjänster fungerar inte som det ska. Bilden fryser till i några sekunder sen går det i turbo i några sekunder för att hamna i synk med ljudet. Problem 2 många spel blir utan ljud via hdmi i fullskärm. Testa själva kör hdmi till er Reciever och kör exempelvis teraria i fullscreen. M$ säger installera senaste drivisar. Det hjälper inte då problemet ligger i handskakningen i Explorer. Dessa problem finns inte i tidigare Windows versioner. Helt ofattbart att det är så kassa på att lösa buggar som funnits sen dag 1!

Sen har vi det här med kontrollpanelen + inställningar. Rörigt är bara förnamnet.

Nä win 10 är i mitt tycke det sämsta microsoft åstadkommit sen millennium.

Medlem
Skrivet av Kane:

Win7 körs i stora mängder pirat och där har man en stor del av svaret redan i er första mening... "giltiga".

Ja, det är nog en bidragande orsak. Folk sitter på piratkopierade versioner och vill inte uppgradera och riskera att deras OS pajjar. Eller, ve och fasa, skall behöva betala för sig och köpa en giltig licens. Då hittar dom på en massa anledningar till att inte byta.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Windows 10 är spyware och en keylogger som dessutom kan avinstallera program utan användarinput.

Den dag jag tvingas byta till Win10, byter jag samtidigt till linux som main.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Remus:

Det som jag tycker är skit läskigt är att min windows 10 vill uppgradera titt som tätt. Trycker "senare". Ändå börjar den dra ner uppgraderingen....... Skynet??

Jag kommer vänta tills Augusti 2016 då gratistiden går ut. Då uppgraderar jag.

Du väntar med att uppgradera i 2 år på grund av uppdateringarna och därmed får 2 års uppdateringar att ladda ned på en och samma gång istället för att ta det pö om pö allteftersom?

Förlåt, men jag förstod inte logiken.

Jag är rädd för barnsjukdomar. Vill kunna använda bankid på Handelsbanken och allt sådant.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Kane:

Win7 körs i stora mängder pirat och där har man en stor del av svaret redan i er första mening... "giltiga".

Ja, det är nog en bidragande orsak. Folk sitter på piratkopierade versioner och vill inte uppgradera och riskera att deras OS pajjar. Eller, ve och fasa, skall behöva betala för sig och köpa en giltig licens. Då hittar dom på en massa anledningar till att inte byta.

Bara att uppdatera så får man en giltig W10-licens.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tänkte vänta så länge som möjligt för att slippa barnsjukdomar. Men strul med aktiveringen av mitt Adobe Creative Cloud gjorde att jag var tvungen att installera om datorn ändå, och då passade jag på att uppgradera till Windows 10 ifrån sjuan. Har kört det nu i ett par veckor och jag ångrar inte att jag bytte.

Även om vissa saker blivit överförenklade (som nya Mailprogrammet som är riktigt dåligt) så är detta det bästa Windows som kommit hittills. Så mycket smidigare än Windows 8 och riktigt kul att leka med det ihop med Xbox:et.

Det laggar visserligen rätt mycket när man strömmar spel, men om man inte spelar Fallout 4 utan nöjer sig med mindre krävande spel så är det riktigt smidigt att då och då spela lite medans man tar paus i jobbandet.

Medlem

Jag hade uppdaterat för länge sedan om det gått. Tyvärr finns inget Thunderbolt-stöd så installationen avbryts.

Redaktör
Skrivet av IRONBERG:

Problem 2 många spel blir utan ljud via hdmi i fullskärm. Testa själva kör hdmi till er Reciever och kör exempelvis teraria i fullscreen. M$ säger installera senaste drivisar. Det hjälper inte då problemet ligger i handskakningen i Explorer. Dessa problem finns inte i tidigare Windows versioner. Helt ofattbart att det är så kassa på att lösa buggar som funnits sen dag 1!

Är du helt säker på att hdmi-problemet inte fanns i Windows 8? Jag har drabbats (lösning: starta om. Förstås), men jag har för mig att det hände i Win 8 också. Kan ha fel.


signatur
Medlem
Skrivet av massej:

Jag kände dock samma sak med win8. Buhu startknappen finns inte. ALLT ÄR SKIT!. Jag är dock nyfiken: Vilken poweruser använder startmenyn? Windows 8 var ju fantastiskt med att du endast trycker på WIN-tangenten, börjar skriva det du vill ha och tada: det program du sökte startas med en enter-tryckning. Kan ju knappast bli smidigare. Och "metro", tja. Jag tycker det är värdelöst, men det är ju knappast ivägen på något sätt. Stabiliteten i win10 tycker jag också är helt överlägsen det jag hade i 7:an.

Kan bara hålla med på alla punkter!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Jag har inte bytt för att W10 kör med äcklig spionage. Att MS kan läsa/se mina privata filer är skrämmande.

Medlem

Dom säger ju att win 10 ger bätre prestanda än dom andra windows. Hela 50 - 60 % har ja för mig. Men borde det inte skrivas ut på spelens system requirements då så om man har win 10 så kan man köra spel med sämre dator än med en icke win 10 dator?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av IRONBERG:

Problem 2 många spel blir utan ljud via hdmi i fullskärm. Testa själva kör hdmi till er Reciever och kör exempelvis teraria i fullscreen. M$ säger installera senaste drivisar. Det hjälper inte då problemet ligger i handskakningen i Explorer. Dessa problem finns inte i tidigare Windows versioner. Helt ofattbart att det är så kassa på att lösa buggar som funnits sen dag 1!

Är du helt säker på att hdmi-problemet inte fanns i Windows 8? Jag har drabbats (lösning: starta om. Förstås), men jag har för mig att det hände i Win 8 också. Kan ha fel.

Ja tyvärr så är jag säker då jag gick tillbaka till just win8.1 där fungerar det felfritt för mig. Det finns ju en "lösning" avsluta explorer och sen starta det igen så kommer ljudet igång emellanåt. Starta om datorn fungerar inte. Andra spel som det inte funkar i är exempelvis NFS the run och Dark Souls. Dark souls nämns ganska mycket på nätet p.g.a. ljudbuggen. Jag antar att det är ett populärt soffspel därav att buggen omskrivs mycket runt just det här spelet. Blu-tooth anslutningar drabbas p.g.a samma bugg. Därav kan dual shock handkontroller sluta fungera. Samma "lösning" här. Döda explorer och starta upp igen så fungerar det.

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Brain:

Sitter med Windows 10 men ser absolut ingen anledning till att byta från Windows 7 för gemene man. Windows 10 har en mängd designproblem som inte 7:an har. I första hand tänker jag på spår från Windows 8, som Windows Apps & Games, flera olika gränssnitt för samma sak, sämre "meny vid högerklick", Microsofts spioneri osv.

Då detta är en spelsite så kanske du borde rekommendera att alla som vill kunna spela DX12 spel bör uppgradera till Windows 10.

Håller med om att det fortfarande är lite "schizofrent" UI, men det har blivit bättre jämfört med 8/8.1. Senaste uppdateringen åtgärdade ytterligare UI-relaterade saker som jag störde mig på.

Vet inte särskilt många spel som kräver DX12... så vet inte om det riktigt är ett starkt incitament att byta till Windows 10. Möjligtvis för de som känner att de absolut bara måste ha den senaste tekniken, men det är ingenting som jag själv prioriterar.


signatur

Have a good time!

Medlem

Windows 10 har ett uruselt gränssnitt. Det känns som ett operativsystemens "konsolportning". Vägrar uppgradera förrän jag är absolut tvungen.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Skriv svar