Tortyr, stympning och könsorgan – våld och snusk att vänta i Far Cry: Primal

Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av Ender:

Tråkigt att mina förklaringar och exempel verkar passera "ovanför huvudet". Jag trodde du skulle förstå poängen med en "rejäl buske". Även om det i sammanhanget säkert finns en liten minoritet som tänder på saker som andra inte gör (tår, avföring) så kan det knappast räknas som att sexualisera något bara genom att visa det. Ifall du anser att "allt" är sexualiserat bara för att det finns någon eller några som finner det upphetsande så kan vi sluta prata precis här.

Naturligtvis finns det en marknad för saker som t.ex sexualiserat innehåll, men precis som med den halvt allvarliga jämförelsen med droger så stannar inte nödvändigtvis konsekvenserna vid konsumenten. Knarkaren begår ofta brott för att finansiera sitt missbruk och jag anser personligen att kvinnor som i det offentliga rummet alltid målas upp som sexuella objekt riskerar att normalisera den illusionen.
Ifall du inte ser det negativa i den bilden kommer du antagligen få en riktig "aha-upplevelse" ifall du en dag får en dotter.
Fick jag "önska" så skulle man inte behöva tona ner det sexuella från det offentliga rummet, det borde räcka med att hålla det jämställt om saker nu alltid måste säljas med sex. Tyvärr så har vi det här problemet som heter "våldtäkt" och elände som "kvinnoförtryck" här i världen, vilka kräver någon typ av förändring i hur (vissa/många) män ser på kvinnor.

Om vi resonerar såhär istället...håller du med om att fruktansvärda handlingar begås mot kvinnor världen över? Vad är du i såfall beredd att förändra för att förbättra?

Förstår inte hur du kan tycka att könsorgan blir avsexualiserade för att dem har buske. Tror hur många snubbar som helst skulle vilja se, t,ex., megan fox's snippa även om den hade buske (även om majoriteten förmodligen hellre hade sett den rakad). Och nej, jag anser inte att allt är sexualiserat för att det finns någon någonstans som tänder på det.

Du har någon slags idé om att man skulle bli mer sexistisk för att man konsumerar saker med sexuellt innehåll. Det är något jag verkligen inte tror på. Kollar vi länder där kvinnor är sämst behandlade så är det även länder med antingen lagar mot porr eller så är porr och nakna kvinnor kroppar extremt tabu. Jag ser inte att någon skulle behandla kvinnor sämre för att den spelar spel med "objektifierade" kvinnor. Vi kan skilja på verklighet och fantasy. Lika lite som att spel gör oss våldsamma så gör det oss sexistiska. Och jag tror verkligen inte att spel får oss att våldta mer (om det var det du antydde om när du nämnde våldtäkt).

Självklart behandlas kvinnor dåligt i många länder och i många familjer. Men tror inte att minskningen av sexiga kvinnor i spel kommer förbättra dessa kvinnors situationer. Vad jag är beredd att förändra? Jag personligen menar du? Inte mycket. Anser inte att några av mina dagliga handlingar försämrar för kvinnor på något sett. Och jag har inte särskilt stor makt att göra något för att förbättra, särskilt inte i mellanöstern, afrika eller asien, där situationen är som värst för kvinnor. Att starta en feministiskt tumblr kommer inte göra ett skit. Att dela massa skit på fb kommer inte heller göra något (har inte rövhål som vänner på min fb, och även om jag hade det så skulle de inte bry mig för att jag delar massa saker).

Vad jag tror vi kan göra för att ändra hur vissa män ser på kvinnor till bättre(i Sverige); är att utbilda. Och med det menar jag inte vi ska ha lektioner för alla pojkar i hur man inte våldtar (som jag sett endel säga). Det är bara absurt, och även kränkande. Men lära ut mer respekt för andra individer. Förklara mer på sexualkunskapen att kvinnor även dem är sexuella varelser med sexuella behov. Sätta stop för "slut shaming" osv. Även att lära ut detta till invandrare, då de kommer från kulturer med sämre kvinnosyn.

Du hakar upp dig lite för mycket på behåringen i sig självt här, när jag visualiserar könsbehåringen hos en människa från stenåldern så tänker jag mig något i stil av en orangutang, ingen friserad liten triangel Den är med andra ord realistisk istället för sexualiserad.

I övrigt håller jag faktiska med dig en hel del i det du säger, känns mest som vi pratar om olika detaljer eller ser dem från olika perspektiv. Jag tror inte heller att spel gör män till våldtäktsmän, (möjligtvis att de istället stänger ute en del kvinnor) utan snarare att spel tillsammans med medier såsom film, reklam mm. tillsammans målar upp en bild av kvinnan som om hennes enda enda existensiella syfte var att behaga en man. Det handlar ju inte bara om nakenhet och omöjliga kroppsideal (som sällan går att uppnå utan kirurgiska ingrepp) utan även om personlighet osv.
Att kvinnor i vissa länder/kulturer behändigas illa och ses som något man kan ta för sig av när en man känner för det (trots brist på sexuell exploatering i medier) är fruktansvärt nog. Tänk hur mycket sämre det skulle bli ifall dessa neanderthalare till män skulle matas med samma sexualisering som vi gör? Misstänker att det skulle vara som att ge en pyroman en livstidsprenumeration på bensin och tändstickor.

När jag frågade dig vad du skulle kunna "offra" för ett förhoppningsvis bättre och tryggare samhällsklimat för kvinnor (vill inte heller sätta kvinnor i någon slags offer roll, handlar mer om att många mäns attityd behöver förändras) så menade jag mer i still med: skulle du stå ut med tanken på färre reklampelare med halvnakna kvinnor, reducering av kvinnor vars sexuella biroller i spel och andra medier enbart finns där som "buy-bait" för män eller (håll i dig själv nu) spel/film där kvinnor ges utrymme att vara lika starka, påklädda och självständiga som respektive män?

För mig så är det ingen större uppoffring iallafall. Har inget emot sexualisering i sig, så länge den är lika för män och kvinnor, samt inte så vanlig att folk tar det för norm istället för den fiktion det är.

Medlem
Skrivet av Ender:

Du hakar upp dig lite för mycket på behåringen i sig självt här, när jag visualiserar könsbehåringen hos en människa från stenåldern så tänker jag mig något i stil av en orangutang, ingen friserad liten triangel Den är med andra ord realistisk istället för sexualiserad.

I övrigt håller jag faktiska med dig en hel del i det du säger, känns mest som vi pratar om olika detaljer eller ser dem från olika perspektiv. Jag tror inte heller att spel gör män till våldtäktsmän, (möjligtvis att de istället stänger ute en del kvinnor) utan snarare att spel tillsammans med medier såsom film, reklam mm. tillsammans målar upp en bild av kvinnan som om hennes enda enda existensiella syfte var att behaga en man. Det handlar ju inte bara om nakenhet och omöjliga kroppsideal (som sällan går att uppnå utan kirurgiska ingrepp) utan även om personlighet osv.
Att kvinnor i vissa länder/kulturer behändigas illa och ses som något man kan ta för sig av när en man känner för det (trots brist på sexuell exploatering i medier) är fruktansvärt nog. Tänk hur mycket sämre det skulle bli ifall dessa neanderthalare till män skulle matas med samma sexualisering som vi gör? Misstänker att det skulle vara som att ge en pyroman en livstidsprenumeration på bensin och tändstickor.

När jag frågade dig vad du skulle kunna "offra" för ett förhoppningsvis bättre och tryggare samhällsklimat för kvinnor (vill inte heller sätta kvinnor i någon slags offer roll, handlar mer om att många mäns attityd behöver förändras) så menade jag mer i still med: skulle du stå ut med tanken på färre reklampelare med halvnakna kvinnor, reducering av kvinnor vars sexuella biroller i spel och andra medier enbart finns där som "buy-bait" för män eller (håll i dig själv nu) spel/film där kvinnor ges utrymme att vara lika starka, påklädda och självständiga som respektive män?

För mig så är det ingen större uppoffring iallafall. Har inget emot sexualisering i sig, så länge den är lika för män och kvinnor, samt inte så vanlig att folk tar det för norm istället för den fiktion det är.

Var lite sen på att svara nu, men iallafall;

Ja, det känns nog lite så. Brukar kännas så när jag diskuterar liknande saker med andra personer på internet eller i verkligheten. Att kärnåsikten är hyfsat lika, men att vägen dit är annorlunda eller att uppfattningen om skalan på problemet skiljs åt.

Självklart skulle jag kunna uppoffra reklampelare med halvnakna kvinnor och allt annat du sa. Jag vill dock inte aktivt göra något åt det här. Jag anser att företag får göra vilken typ av reklam de vill. Jag anser att filmskapare och spelskapare får göra vad dem vill. HELT utan gränser (okej vissa gränser på reklam då det hängs ute i städer där ungar kan se och sånt). Frankrike banlös modeller under en viss BMI. Och det tycker jag är fullständigt absurt. Det både går emot yttrandefrihet och så är det diskriminerande mot en grupp av människor. Är inte smala kvinnor lika mycket värda? Jag förstår vad tanken bakom det. De försöker förhindra ätstörningar, men censurering är inte rätt väg att gå. De kunde göra starka lagar emot att model industrin inte får tvinga sina modeler att banta till ohälsosamma kroppsvikter istället, t.ex.

Och ja jag skulle älska fler spel och filmer med starka kvinnor som inte bara är där för att vara snygga. En av mina favorit spelkaraktärer är Alice i från Madness returns. Och ja hon har en "orealistisk" kropp, men alla i spelet har orealistiska kroppar och hennes är inte orealistisk på ett sexualiserat sätt. Oavsett vilket så är hon en av få kvinnliga karaktärer som löser exakt alla sina problem själv. Överkommer så väl emotionella svårigheter så som fysiska svårigheter helt utan någon annans hjälp. Hon är nästintill definitionen på en stark person, Och hon är verkligen inte heller den typen av kvinnlig karaktär som känns som "vi måste ha en stark kvinna för att vissa att kvinnor kan vara starka", hon är faktiskt på riktigt välskriven och har en intressant personlighet. Fler såna kvinnliga karaktärer skulle göra mig överlycklig.

Sisters of Battle ifrån w40k är en av mina favorit faktioner från det universumet. Och de består av bara armier av totalt badass kvinnor som slaktar sig igenom sina fiender. De bär stora rustningar och täcker hela deras kroppar väl (till skillnad från koreanska mmos, osv).

Och jag har som sagt inget problem med att män skulle sexualiseras lika mycket som kvinnor. Jag välkomnar det. Men jag vill inte tvinga film/spelskapare att göra det. Jag/andra kan föreslå det till dem. Typ "hej, skulle ni ha fler nakna män i nästa spel så skulle jag och alla de här andra köpa det" men inte "hej, ni är äckliga och sexistiska manssvin som inte förtjänar att leva för att ni sexualiserar kvinnor mer än män. Och alla som köper dessa spel är neckbeards som hatar kvinnor och fantiserar om att våldta varje dag". Och den senare attityden har jag sett lite mer av en den första. Den första har jag absolut inget problem med. Jag skriver förslag till många spel om hur de skulle kunna ändras för att jag skulle gilla det bättre. Men jag hatar inte på dem för att dem inte gör som jag vill.

12
Skriv svar