Analytiker: 12 miljoner Star Wars: Battlefront sålda
Motstridiga uppgifter – säljer Battlefront bra eller dåligt?
#dice, #star-wars-battlefront, #ea, #halo-5, #assassins-creed-syndicate
"6 miljoner ex i november och ytterligare 6 miljoner i december, skriver Fortune. Han uppskattar att snittpriset ligger på 55 dollar, vilket då ska ha skyfflat in 660 miljoner dollar (drygt 5,5 miljarder kronor) på EA:s konto."
Fast så kan man ju inte räkna? Antar att det är FZ som gjort beräkningen och inte Pachter.
Intäkterna blir ju 55*12 000 000 = 660 000 000 $ men EA får inte allt av den summan. EA säljer spel till butikerna , som i sin tur säljer dem vidare till slutkund. Dessutom försvinner delar av pengarna i moms, men momssatserna varierar ju i olika länder.
EA betalar ju även licens till Sony och Microsoft för varje exemplar som de tillverkar av spelet. Antagligen kan det finnas en avgift för att få vara med på Sonys och Microsofts digitala butiker också?
Sedan lär ju EA tjäna mer pengar på expansioner och specialutgåvor också så de får nog in mer pengar per sålt exemplar på sikt. Undrar hur stor andel av de som köper Battlefront som även köper minst en expansion? Det skulle Fz kunna fråga sina läsare om, fast det blir kanske snett urval. Är man tillräckligt hardcore för att besöka en spelsida och lägga en röst så är man kanske inte en genomsnittlig spelare/spelköpare.
Jag tänker mig att det är ganska få som köper minst en expansion, kanske så lite som en av tio köpare av spelet. Undrar om jag har fel, det kanske är mycket mer, typ varannan köpare.
De exemplar som säljs nu efter jul lär förresten dra in mindre pengar i snitt om man börjar gradvis sänka priserna. Inte ovanligt att man gör det efter ett par månader.
Jag spelade bara betan så jag kan inte prata från helhetens upplevelse.
Men jag hade det kul i Battlefront till en viss marginal. Att spawna mitt i en fight och dö omedelbart blev väldigt utmattande efter ett tag.
Jag vill inte vara "den snubben" men jag hade nog tyckt att det hade varit bättre om vi fick ett Battlefield koncept, med spawn points, fordon utplacerade, riktiga loadouts och massor av customizations på våra vapen sen på det så lägger man hela battlefront på + en massa extra kartor och en server browser.
"6 miljoner ex i november och ytterligare 6 miljoner i december, skriver Fortune. Han uppskattar att snittpriset ligger på 55 dollar, vilket då ska ha skyfflat in 660 miljoner dollar (drygt 5,5 miljarder kronor) på EA:s konto."
Fast så kan man ju inte räkna? Antar att det är FZ som gjort beräkningen och inte Pachter.
Intäkterna blir ju 55*12 000 000 = 660 000 000 $ men EA får inte allt av den summan. EA säljer spel till butikerna , som i sin tur säljer dem vidare till slutkund. Dessutom försvinner delar av pengarna i moms, men momssatserna varierar ju i olika länder.
EA betalar ju även licens till Sony och Microsoft för varje exemplar som de tillverkar av spelet. Antagligen kan det finnas en avgift för att få vara med på Sonys och Microsofts digitala butiker också?
Sedan lär ju EA tjäna mer pengar på expansioner och specialutgåvor också så de får nog in mer pengar per sålt exemplar på sikt. Undrar hur stor andel av de som köper Battlefront som även köper minst en expansion? Det skulle Fz kunna fråga sina läsare om, fast det blir kanske snett urval. Är man tillräckligt hardcore för att besöka en spelsida och lägga en röst så är man kanske inte en genomsnittlig spelare/spelköpare.
Jag tänker mig att det är ganska få som köper minst en expansion, kanske så lite som en av tio köpare av spelet. Undrar om jag har fel, det kanske är mycket mer, typ varannan köpare.
De exemplar som säljs nu efter jul lär förresten dra in mindre pengar i snitt om man börjar gradvis sänka priserna. Inte ovanligt att man gör det efter ett par månader.
Kritiskt tänkande, jag gillar dig.
"6 miljoner ex i november och ytterligare 6 miljoner i december, skriver Fortune. Han uppskattar att snittpriset ligger på 55 dollar, vilket då ska ha skyfflat in 660 miljoner dollar (drygt 5,5 miljarder kronor) på EA:s konto."
Fast så kan man ju inte räkna? Antar att det är FZ som gjort beräkningen och inte Pachter.
Intäkterna blir ju 55*12 000 000 = 660 000 000 $ men EA får inte allt av den summan. EA säljer spel till butikerna , som i sin tur säljer dem vidare till slutkund. Dessutom försvinner delar av pengarna i moms, men momssatserna varierar ju i olika länder.
EA betalar ju även licens till Sony och Microsoft för varje exemplar som de tillverkar av spelet. Antagligen kan det finnas en avgift för att få vara med på Sonys och Microsofts digitala butiker också?
Sedan lär ju EA tjäna mer pengar på expansioner och specialutgåvor också så de får nog in mer pengar per sålt exemplar på sikt. Undrar hur stor andel av de som köper Battlefront som även köper minst en expansion? Det skulle Fz kunna fråga sina läsare om, fast det blir kanske snett urval. Är man tillräckligt hardcore för att besöka en spelsida och lägga en röst så är man kanske inte en genomsnittlig spelare/spelköpare.
Jag tänker mig att det är ganska få som köper minst en expansion, kanske så lite som en av tio köpare av spelet. Undrar om jag har fel, det kanske är mycket mer, typ varannan köpare.
De exemplar som säljs nu efter jul lär förresten dra in mindre pengar i snitt om man börjar gradvis sänka priserna. Inte ovanligt att man gör det efter ett par månader.
Intäkten är 660 miljoner dollar, men allt är givetvis inte vinst.
"6 miljoner ex i november och ytterligare 6 miljoner i december, skriver Fortune. Han uppskattar att snittpriset ligger på 55 dollar, vilket då ska ha skyfflat in 660 miljoner dollar (drygt 5,5 miljarder kronor) på EA:s konto."
Fast så kan man ju inte räkna? Antar att det är FZ som gjort beräkningen och inte Pachter.
Intäkterna blir ju 55*12 000 000 = 660 000 000 $ men EA får inte allt av den summan. EA säljer spel till butikerna , som i sin tur säljer dem vidare till slutkund. Dessutom försvinner delar av pengarna i moms, men momssatserna varierar ju i olika länder.
EA betalar ju även licens till Sony och Microsoft för varje exemplar som de tillverkar av spelet. Antagligen kan det finnas en avgift för att få vara med på Sonys och Microsofts digitala butiker också?
Sedan lär ju EA tjäna mer pengar på expansioner och specialutgåvor också så de får nog in mer pengar per sålt exemplar på sikt. Undrar hur stor andel av de som köper Battlefront som även köper minst en expansion? Det skulle Fz kunna fråga sina läsare om, fast det blir kanske snett urval. Är man tillräckligt hardcore för att besöka en spelsida och lägga en röst så är man kanske inte en genomsnittlig spelare/spelköpare.
Jag tänker mig att det är ganska få som köper minst en expansion, kanske så lite som en av tio köpare av spelet. Undrar om jag har fel, det kanske är mycket mer, typ varannan köpare.
De exemplar som säljs nu efter jul lär förresten dra in mindre pengar i snitt om man börjar gradvis sänka priserna. Inte ovanligt att man gör det efter ett par månader.
Intäkten är 660 miljoner dollar, men allt är givetvis inte vinst.
Spelet har sålt för den summan, men att EA får 100% av de pengarna in på sitt konto har jag svårt att tro. Ja jag vet, nu är vi petiga
12 miljoner sålt men ändå är det bara 7500 som spelar på PC, 18200 på Xbox One och 50,500 på PS4. Detta är alltså när jag skriver detta inlägg
Stats kommer från http://swbstats.com/
När det spelar som mest är det 269 000 som spelar.
"6 miljoner ex i november och ytterligare 6 miljoner i december, skriver Fortune. Han uppskattar att snittpriset ligger på 55 dollar, vilket då ska ha skyfflat in 660 miljoner dollar (drygt 5,5 miljarder kronor) på EA:s konto."
Fast så kan man ju inte räkna? Antar att det är FZ som gjort beräkningen och inte Pachter.
Intäkterna blir ju 55*12 000 000 = 660 000 000 $ men EA får inte allt av den summan. EA säljer spel till butikerna , som i sin tur säljer dem vidare till slutkund. Dessutom försvinner delar av pengarna i moms, men momssatserna varierar ju i olika länder.
EA betalar ju även licens till Sony och Microsoft för varje exemplar som de tillverkar av spelet. Antagligen kan det finnas en avgift för att få vara med på Sonys och Microsofts digitala butiker också?
Sedan lär ju EA tjäna mer pengar på expansioner och specialutgåvor också så de får nog in mer pengar per sålt exemplar på sikt. Undrar hur stor andel av de som köper Battlefront som även köper minst en expansion? Det skulle Fz kunna fråga sina läsare om, fast det blir kanske snett urval. Är man tillräckligt hardcore för att besöka en spelsida och lägga en röst så är man kanske inte en genomsnittlig spelare/spelköpare.
Jag tänker mig att det är ganska få som köper minst en expansion, kanske så lite som en av tio köpare av spelet. Undrar om jag har fel, det kanske är mycket mer, typ varannan köpare.
De exemplar som säljs nu efter jul lär förresten dra in mindre pengar i snitt om man börjar gradvis sänka priserna. Inte ovanligt att man gör det efter ett par månader.
Kritiskt tänkande, jag gillar dig.
Fjäsk, jag gillar dig
Har man räknat med dom spelen som eventuellt kan ha blivit återlämnade?
Origin har ju sin "Great Game Garanti", så kan tänka mig att många lämnat tillbaka spelet. För har dom räknat med även dom tillbakalämnade spelen så självklart är ju siffrorna otroligt glorifierade isf.
För det första så utgör nog PC-försäljningen en ganska liten andel av totalförsäljningen, och för det andra så köper nog ganska många fortfarande PC-spel i butik. Så redan där kan man utesluta rätt många miljoner. Låt säga att 2 miljoner exemplar sålts till PC och att 30 procent av de som köpt till PC köpt på Origin. Det blir 600 000 exemplar. Sedan kanske hälften av dem är missnöjda (fast det känns högt räknat). Det blir utifrån dessa rena gissningar 300 000 exemplar som EA får betala tillbaka pengarna för.
Det DICE vi en gång älskade är nu borta. Trist. Spelutvecklare lever verkligen intressanta liv.
Vore intressant att se investerad snittid på den här titeln och jämföra det mot tidigare Battlefield-spel.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
"6 miljoner ex i november och ytterligare 6 miljoner i december, skriver Fortune. Han uppskattar att snittpriset ligger på 55 dollar, vilket då ska ha skyfflat in 660 miljoner dollar (drygt 5,5 miljarder kronor) på EA:s konto."
Fast så kan man ju inte räkna? Antar att det är FZ som gjort beräkningen och inte Pachter.
Intäkterna blir ju 55*12 000 000 = 660 000 000 $ men EA får inte allt av den summan. EA säljer spel till butikerna , som i sin tur säljer dem vidare till slutkund. Dessutom försvinner delar av pengarna i moms, men momssatserna varierar ju i olika länder.
EA betalar ju även licens till Sony och Microsoft för varje exemplar som de tillverkar av spelet. Antagligen kan det finnas en avgift för att få vara med på Sonys och Microsofts digitala butiker också?
Sedan lär ju EA tjäna mer pengar på expansioner och specialutgåvor också så de får nog in mer pengar per sålt exemplar på sikt. Undrar hur stor andel av de som köper Battlefront som även köper minst en expansion? Det skulle Fz kunna fråga sina läsare om, fast det blir kanske snett urval. Är man tillräckligt hardcore för att besöka en spelsida och lägga en röst så är man kanske inte en genomsnittlig spelare/spelköpare.
Jag tänker mig att det är ganska få som köper minst en expansion, kanske så lite som en av tio köpare av spelet. Undrar om jag har fel, det kanske är mycket mer, typ varannan köpare.
De exemplar som säljs nu efter jul lär förresten dra in mindre pengar i snitt om man börjar gradvis sänka priserna. Inte ovanligt att man gör det efter ett par månader.
Intäkten är 660 miljoner dollar, men allt är givetvis inte vinst.
Vet inte vilka marginaler butiker har, men de kanske köper in sina exemplar för i snitt 40-50 dollar från EA. Det är nog inga stora marginaler på spel.
Dessutom moms i vissa länder som sagt. Butiken som säljer ett spel för 600 kr behåller 480 kr efter att momsen är betalad, i Sverige. Det varierar ju mycket mellan olika länder. (Fast jag tror att butiken får dra av moms när de köper in spelet från EA å andra sidan. Det är vinsten som man som företagare betalar moms på i praktiken har jag för mig.)
Det DICE vi en gång älskade är nu borta. Trist. Spelutvecklare lever verkligen intressanta liv.
Hur menar du nu, dice som vi en gång älskade, när var detta, vilket spel slutade det vid?
Utöver det, spelutvecklare liv är typ lika intressanta som andras antar jag, kanske lite mer...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det DICE vi en gång älskade är nu borta. Trist. Spelutvecklare lever verkligen intressanta liv.
Vilket Dice var det? Dice som gjorde Pinball Dreams eller BF1942? Sorry men tiderna förändras och jag tror det bara är av nostalgiska skäl som folk tycker att saker har blivit sämre. Vill man uppleva BF1942 magin så kan man ju alltid sätta på det spelet och njuta.