Hur spelar man med hörselskada?

Medlem
Hur spelar man med hörselskada?

Min sambo vill testa spela fps-spel igen efter många års uppehåll. Tyvärr har hon nedsatt hörsel på ena örat och svårt att positionera var ljud kommer ifrån. Envis som hon är så har hon ej undersökt hörseln på ett tag så exakta siffror på nedsättningen finns ej. Hon uppskattar det till ca 40% sämre på höger öra.

Förutom att rodda med ljudinställningar och panna ljudet mer till höger kanal, finns det någon som har bra konkreta tips på hur man kan förbättra situationen?

Jag har spenderat 10 minuter med att försöka hitta en bra fras att googla på men hittar bara "gaming causes hearing loss", "prevent hearing loss" etc..

Att panna ljudet mer till höger ger redan effekt men ytterligare tips emottages tacksamt.

Medlem

Testade googla på
"hard of hearing gaming"
Fick upp en hel del resultat som verkade vettiga iaf kolla själv och se om nåt hjälper

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Testade googla på
"hard of hearing gaming"
Fick upp en hel del resultat som verkade vettiga iaf kolla själv och se om nåt hjälper

Oj, den formuleringen hade jag aldrig stött på förut. Sant, det verkar ge några potentiellt användbara sökresultat, ska kolla på det. Tack.

Medlem
Skrivet av Pfft!:

Min sambo vill testa spela fps-spel igen efter många års uppehåll. Tyvärr har hon nedsatt hörsel på ena örat och svårt att positionera var ljud kommer ifrån. Envis som hon är så har hon ej undersökt hörseln på ett tag så exakta siffror på nedsättningen finns ej. Hon uppskattar det till ca 40% sämre på höger öra.

Förutom att rodda med ljudinställningar och panna ljudet mer till höger kanal, finns det någon som har bra konkreta tips på hur man kan förbättra situationen?

Jag har spenderat 10 minuter med att försöka hitta en bra fras att googla på men hittar bara "gaming causes hearing loss", "prevent hearing loss" etc..

Att panna ljudet mer till höger ger redan effekt men ytterligare tips emottages tacksamt.

Mina Realtek drivrutiner har en "radar" man kan slå på som visar visuellt var ett ljud kommer ifrån. Jag har inte testat det själv, men det kan ju vara något.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Googles största svaghet. Man måste veta hur frågan ska ställas för att hitta det man vill hitta


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Att ändra volymbalansen är nog det bästa du kan göra.

Medlem

Har själv liknande hörselskada. Panorera ljudet är det viktigaste. Näst viktigast är att reducera dynamiken i ljudet. Finns en i windows som kallas loudness men det är inte så jättebra. Night mode, audyssey dynamic volume m.m. på receivers är ofta bättre. Dolby volume är ett annat exempel Detta hjälper ENORMT mycket om man har dålig hörsel på ett öra eftersom man då har dålig dynamik på det örat och genom att sänka dynamiken på ljudet så balanserar man upp. Dessutom så hörs svaga ljud mycket högre och det blir då lättare att höra t.ex. fotsteg. Med dålig hörsel är man ofta känslig för höga plötsliga ljud också och detta hjälper mot att man blir trött i öronen också!

Nackdelen är att ljudet blir lite trist. Det blir som radio ungefär: tydligt men platt.

Finns mycket annat man kan trixa med: parametriska equalizers, delay på olika öronen m.m. Är ganska insnöad på psykoakustik och mina erfarenheter är att de flesta andra försök att justera är för knepiga att få till för att fungera. Hörseln vänjer sig ju också vid att fungera på ett visst sätt i vardagen så försöker man kompensera för mycket med annat än hörapparat så kan det lätt bara bli sämre.

Mitt recept som jag kör själv är alltså: panorera ljudet och komprimera dynamiken. Har man bra koll på sin hörselskada kan även en parametrisk EQ fungera (t.ex. equalizer APO) och vara värd att leka runt lite med.

Testpilot

Viktigt tycker jag är att testa hörseln , man får bra koll på hur man sen kan kompensera.

Jag har en liknande nedsättning på bägge öronen (sedan födseln) så jag har inget problem med positioneringen men däremot vill man ju kompensera ljudbilden med equalizer så man får korrekt ljud.
Har man då testat sin hörsel har man en mycket bra kurva att kompensera med.

Medlem

Hör hon så dåligt kvalificerar hon antagligen för hörapparat, gå och testa hörseln!. Jag har också nedsatt hörsel på ett öra och det funkar jättebra med hörapparat under hörlurar. Sen kan det iofs vara ganska trevligt i vanliga livet att höra något

1
Skriv svar