Köpa ny kamera

Medlem
Köpa ny kamera

Ska snart köpa en ny kamera, då jag sålde min Sony A6000.

Tänkte investera i en Panasonic LX100 eller en Panasonic G7, då jag känner att dessa gör allt det som jag gillar med att fotografera. LX100 har manuella funktioner, som den gamla goda tiden. Den tar bra macro bilder och dessutom är den en helt underbar street kamera.
Sedan att man kan filma i 4K gör inte saken bättre.

G7 är lite mer avancerad, då man kan byta objektiv. Men den är gedigen och fått topp betyg. Sedan kan även den filma i 4K och har massa andra funktioner som inte finns på LX100.
Men det lutar sig mer åt just LX100, då denna är mer en point and shoot kamera, med lite andra saker som man kan leka med samtidigt som man tar kortet.

Men varför jag skriver om detta är mestadels är för att jag tänkte börja ladda upp bilder här. Jag började fotografera för några år sedan, men aldrig riktigt försökt göra det på en seriös nivå. Men tänkte det ska bli ändring på detta.
Jag tycker som sagt om att fotografera stadsmiljöer, men även djur och natur. Så håll ögonen öppna för er som gillar såna typer av foton.

I början kommer nog de flesta bilderna vara lite mer åt gaming hållet, då jag känner att jag måste få tid att hinna lära känna kameran och dess funktioner, vilken det än nu blir. Men det ska bli roligt att få pröva på en ny kamera och dess funktioner. Då jag aldrig ägt en Panasonic innan, bara Nikon( som jag inte gillade), sedan Sonys kamera.

Så som sagt håll ögonen öppna!

#blogg

Medlem
Köpa ny kamera

Har svårt att se någon fördel alls med att byta en systemkamera mot en lågupplöst kompaktkamera med en högst begränsad 24-75mm-glugg. Nämner upplösningen eftersom maxbrännvidden på 75mm lämnar en hel del situationer där du vill beskära bilden, vilket 12,8mp knappt tillåter alls.

Med prisnivå och nämnda funktioner i åtanke skulle jag rekommendera att ta en titt på Samsungs NX500-modell. Större sensor, bättre prestanda i dåligt ljus, fortsatt möjlighet att byta objektiv samt betydligt högre upplösning (ifall du skulle hålla dig till kit-objektivet som dock är mindre ljusstarkt än det på LX100).

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NX5001650brun_D1

Jag vill dock understryka att jag går på tester och specs här, min erfarenhet av kompakta kameror med 4k-filmning i den prisklassen är begränsad, brukar anse att en kamera skall prestera bäst när det gäller foto.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Har svårt att se någon fördel alls med att byta en systemkamera mot en lågupplöst kompaktkamera med en högst begränsad 24-75mm-glugg. Nämner upplösningen eftersom maxbrännvidden på 75mm lämnar en hel del situationer där du vill beskära bilden, vilket 12,8mp knappt tillåter alls.

Med prisnivå och nämnda funktioner i åtanke skulle jag rekommendera att ta en titt på Samsungs NX500-modell. Större sensor, bättre prestanda i dåligt ljus, fortsatt möjlighet att byta objektiv samt betydligt högre upplösning (ifall du skulle hålla dig till kit-objektivet som dock är mindre ljusstarkt än det på LX100).

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NX5001650brun_D1

Jag vill dock understryka att jag går på tester och specs här, min erfarenhet av kompakta kameror med 4k-filmning i den prisklassen är begränsad, brukar anse att en kamera skall prestera bäst när det gäller foto.

Tack för tipset!
Har redan kollat in den kameran. Den är bättre i specs, men inte i rolighet at fota med, verkar vara svårt att få den att fokusera vissa gånger, sedan ingen veiw finder. Så man måste lita på skärmen och i starkt ljus är det väldigt jobbigt.

jo vet att den är kompakt, dock har Leica varit med och skapat den. Sedan har jag kollat på flera recensioner på båda kamerorna å kände att LX100 kan var rolig att testa på, då denna har fått bättre recensioner

Men tack igen för tipset!:)

Medlem

Jag funderade på att köpa en A6000. Vill ha en systemkamera som man både kan ta bilder med och filma i 1080p 60 fps och det är inte så många kameror(i en rimlig prisklass) som har allt i ett förutom A6000.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Jag funderade på att köpa en A6000. Vill ha en systemkamera som man både kan ta bilder med och filma i 1080p 60 fps och det är inte så många kameror(i en rimlig prisklass) som har allt i ett förutom A6000.

A6000 är en väldigt bra kamera, så satsa på den. Varför jag sålde min var för jag ville pröva på något nytt ^^

1
Skriv svar