Helgdiskussion – Är 2016 verkligen året då VR slår igenom?

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det första spelet jag tänker på är Elite Dangerous och då är svaret ett rungande NEJ.
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej. Visst, ska man bara ut och panga vilket förmodligen rätt många gör, då går det väl.. typ..
Andra orsaken är att två skärmar är så mycket vettigare i nästan alla spel. ED utan tillgång till webbläsaren i andra skärmen är ju asjobbigt, vare sig man själv sitter och för anteckningar eller använder EDDB osv.
Tredje orsaken är just generation ett: Dyrt för låg kvalité och för få titlar som byggt specifikt för det. En bra stor skärm och facetracking är ju så mycket bättre. Högre upplösning, snabbare flyt i huvudrörelserna och dessutom "gratis" med ex FaceTrackNoIR (som jag förvisso snabbt slutade använda i ED ändå) och man behöver inte en överdriven dator som i övrigt använder 5% av kraften till alla andra icke-VR-spel.

Med det sagt, så tror jag att Playstation VR kan bli en grej eftersom de tar igen det billiga priset via försäljning av allt annat och spelen i större utsträckning verkligen är gjorda direkt för VR och för den givna, "standardiserade" plattformen. Man vet precis vad man har/saknar i kraft på varje maskin och ett pris som är acceptabelt även i "vanligare" hem, samt en plats för spelandet som kanske redan är anpassad. Att stå och vifta framför TV:n är vi mer vana vid än liknande övningar vid datorn. Wii, Kinect, Move m.m. har förberett vardagsrummet på ett helt annat sätt.

OT: Själv hade jag nog kunnat skära av mig ett finger på vänster hand för att få köra motorcykel i GTAV med VR-hjälm. Scary på ett bra sätt.

Tror vive ska komma med en liten web-kamera på fronten nu så jag Antar att man kan se vad man har framför sig genom nån aktivering. Isåfall kan du ha allt du berättat om tillsammans med VR. vet dock inte hur oculus kommer lösa detta. Hade varit trevligt med en extra kamera där med för denna funktion


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

VR kommer floppa och det baserar jag på samma analys som i den här artikeln: http://www.rockpapershotgun.com/2015/06/17/editorial-why-vr-i...

Medlem

7000kr är mycket pengar för en nöjesmaskin. Att jämföra med TV eller mobil är inte riktigt samma grej.

Vardagarna ser olika ut för alla, själv hade jag aldrig velat/kunna lägga 7000kr.
Har man hus å barn så är de rejält med pengar.
Sitter man i en hyresrätt å inte har några utgifter så fine.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av crashinsane:

en 1080p75hz skärm jämfört med cv1 som har 2st 1080p90hz skärmar.

Nej, CV1 har 2 skärmar med vardera 1080x1200 upplösning. Så att säga att den har 2st 1080p skärmar blir väldigt missvisande.

Är fortfarande 1080p, men du har rätt i att det blir missvisade i exemplet. Var otydligt av mig.

Skrivet av gerald:
Citat:

(kräver vorpx eller liknande)

Outlast
Arma III
Skyrim
Fallout 4
Vanasing of ethan carter

Kul med nån som också upplevt allt skoj man kan ha med Dk2'an.
Såg att du listat Ethan carter under VorpX och eftersom 3d injected VR är lite sisådär kan jag berätta att de släppt en ny version som heter redux med native VR support.
(Extended mode pre 0.7sdk)
Helt jävla underbart snyggt och drömde mig genastcbort till skogarna i witcher 3.

Fan vad gött! Hade jag totalt missat! Tackar hjärtligast för tipset! Dags att spela igenom det igen då med andra ord! Enda som inte funkade helt perfekt sist jag spelade var ui som inte var anpassad till vr

Medlem

Viceroy, de var en intressant läsning vilket jag tror på knivskarpt.
Sen känns de som spel som är VR exklusiva måste vara AAA för att säljas men företagen börjar nog inte utveckla innan siffrorna på sålda enheter börjar ploppa upp.
Säljs de 1000 headset å EA släpper spel å 200 köper så kanske kostnaderna skiter sig skarpt.
Känns som de hela e moment 22

Medlem
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Det är inte BARA 7 tusen. För de allra flesta så behövs också uppgradering av grafikkort och eventuellt RAM. Dessutom, det är 100% pålägg jämfört med vad de sa för 1 år sedan när de sålde konceptet med att det skulle kosta som en "vanlig" skärm. Under 400 USD var argumentet då. Men.. som vanligt.. girigheten tog över. Det gick inte att vifta bort de febriga dollar-drömmarna längre.

Med detta sagt, det är som med VHS, DVD och andra ting: Tillräckligt många av de stora har hoppat på tåget nu så det är klart att det är här för att stanna nu. Vad som måste till är dock ett standardiserat API för jag tror inget vill ha det satans "exklusivt för"-tramset som vi ser på konsollerna. Det som också behövs är alternativa underhållningstjänster gjorda för de här donen. Detta är naturligtvis anledningen till varför Facebook hoppade på.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Karmak:

jag tror dom flest inte fattar vad VR är
Vr är inte en skärm upptryckt i ansiktet med headtracking

Det är att lura hjärna att tro man verkligen är inne i en annan verklighet. Så om du sätter på en VR hjälm och startar ett fallskärmshoppning spel så kommer du tro och det kommer kännas som du verkligen är där och gör det

Bra att du behöver förklara för dig själv. Vi tackar för bidraget, men vi andra är lite före så jag hoppas att du inte tar illa upp om vi fortsätter diskussionen utan dig.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Viceroy:

VR kommer floppa och det baserar jag på samma analys som i den här artikeln: http://www.rockpapershotgun.com/2015/06/17/editorial-why-vr-i...

Den där "analysen" missar viktiga orsaker. Det handlar inte om att folk inte ville se på 3D-versioner av produktionerna utan att:
1. Utbudet var åt helvete för dåligt
2. Folk var inte beredda att betala extra, mycket extra, för tillägget. Både i utrustning och att själva innehållet kostade extra.

Igen, girigheten bet dem själva i svansen. De försökte casha in 200% utan att passera Gå. Vad de istället skulle gjort var att fasa in tekniken som ett normalt utbud och ta eventuella förluster de första åren för att få folk vana vid det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det första spelet jag tänker på är Elite Dangerous och då är svaret ett rungande NEJ.
Behovet av tangentbord är skriande i de flesta spelen, att spela ED utan tangentbord för att söka system, eller lyfta på hjälmen i tid och otid, usch nej.

Jag tillhör en geration som hade obligatorisk maskinskrivning på schemat. Japp, med betyg och allt. Jag hade enorma problem med att se nyttan av det när det begav sig eftersom jag aldrig haft några planer på att bli sekreterare.
Men, prisa gudarna, jag har aldrig behövt titta på mitt tangentbord när jag skriver efter att jag genomled kurserna.

Ett litet tips bara. Du blir en bättre människa efteråt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Fast, porrindustrin jublar och marknadsför vr extremt hårt. Så vr kommer garanterat inte misslyckas. Till skillnad från vanlig 3d som de gav upp på rätt fort.

Fast jag förstår inte poängen med VR porr alls. Eller till filmer överhuvudtaget. Så länge du inte kan styra kameran, varför skulle man vilja titta någon annanstans än rakt fram där allt utspelar sig?

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Supercoca:

Varför VR inte slår igenom i år.

1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.

Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.

2 dyrt ?

Har man ett stabilt dag jobb så är 7000 inte direkt nån stor investering , detta är ju en produkt som inte riktar sig till barn/ungdomar utan vuxna människor som har pengar att spendera på saker som detta..

Jämför med att resa, vart kommer man för 7000 nu för tiden ? Typ 2 dagar i Danmark sen är pengarna slut om man inte cyklar ..

Om det är dyrt beror helt på vad man får för pengarna. Ett tuggummi för 7000 är dyrt. En bil för 7000 ärr inte dyrt.

VR för 7000 är dyrt om man knappt spelar eller använder det. Eller om man behöver köpa en ny dator för att kunna använda det.

Jag tycker att 7000 är mycket för en sak som jag knappt kommer använda efter ett par månader. Då sparar jag hellre dem till nya vinterhjul...eller du kanske inte tänkt på att det finns andra utgifter också? Sånt som faktiskt behövs...

Fast dom flesta behöver inte en ny dator, det behöver ett nytt grafikkort för runt 3000 kr.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Supercoca:

Varför VR inte slår igenom i år.

1. Generation 1 = Barnsjukdommar, dålig spec. osv.
2. Dyrt
3. Kräver top spec. dator vilket många inte har.

Personligen kommer jag vänta och se vad gen 2 har att erbjuda.

2 dyrt ?

Har man ett stabilt dag jobb så är 7000 inte direkt nån stor investering , detta är ju en produkt som inte riktar sig till barn/ungdomar utan vuxna människor som har pengar att spendera på saker som detta..

Jämför med att resa, vart kommer man för 7000 nu för tiden ? Typ 2 dagar i Danmark sen är pengarna slut om man inte cyklar ..

Om det är dyrt beror helt på vad man får för pengarna. Ett tuggummi för 7000 är dyrt. En bil för 7000 ärr inte dyrt.

VR för 7000 är dyrt om man knappt spelar eller använder det. Eller om man behöver köpa en ny dator för att kunna använda det.

Jag tycker att 7000 är mycket för en sak som jag knappt kommer använda efter ett par månader. Då sparar jag hellre dem till nya vinterhjul...eller du kanske inte tänkt på att det finns andra utgifter också? Sånt som faktiskt behövs...

Fast dom flesta behöver inte en ny dator, det behöver ett nytt grafikkort för runt 3000 kr.

Visst, så är det. Men då är man uppe i 10k+. Ingen kan påstå att det är lite. Speciellt inte för en gimmick...

Men visst, har man pengarna så varför inte. Jag kommer lägga mina pengar på annat iaf.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Viceroy:

VR kommer floppa och det baserar jag på samma analys som i den här artikeln: http://www.rockpapershotgun.com/2015/06/17/editorial-why-vr-i...

En av de mest idiotiska artiklarna jag har läst i mitt liv av någon som inte vet ett skit om något i livet.

Nog samma sorts idiot som sa att internet skulle misslyckas eller som Ballmer sa att iphone skulle misslyckas för vem fan vill ha en sådan telefon right?

Medlem
Skrivet av tirneron:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.

Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.

Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.

Jo visst de är kanske inte jätte många som köper en skoter kontant, men oavsett så kostar ju den leksaken 140k, lån eller ej. Det är ju pengar som ska betalas för en pryl som bara används 3 månader per år. Om man tar lån till det så räknas inte kostnaden? Köp en oculus rift på avbetalning då, då räknas det inte som dyrt längre?
Jo det lär finnas barnsjukdommar och utbudet av spel lär vara dåligt från början, och 7 tusen är kanske mycket pengar för en student och en tung extra utgift om man är ny och inte har en speldator som pallar och måste inhandla det med.
Men har man redan en dator som klarar av det och ett fast jobb och ett brinnande intresse så är det fortfarande ett billigt intresse.

Självklart räknas kostnaderna hur man än betalar, men för de flesta så är det nog lindrigare för plånboken att lägga ut kanske 1500kr/mån i 10 år än att punga ut 140000kr direkt. Samma gäller Oculus Rift där det kanske känns lindrigare för vissa att betala 700kr/mån i ett år än att lägga ut 7000kr direkt. Har man studiemedel på knappt 10000kr/mån (plus ev bostadsbidrag) så känns nog 7000kr en hel del.

En positiv grej med Oculus Rift är ju att man inte betalar förrän det skickas, vilket just nu är i juni om man gör en beställning. Då har man alltså drygt ett halvår på sig att spara ihop 7000kr, och klarar man inte av det så är det bara att avboka.

Glöm inte bort att skotern har ett andrahands värde. Tror inte att du får speciellt mycket för en Rift om två år.

Skotern tappar ju 10-20k bara efter att du har betalat den och lastat den på släpvagnen.
Skotrar från -14 idag ligger på runt 80-100k på blocket och då betalade dom runt 150k när den var ny för två år sedan. Pratar man om att 7k är dyrt ska man absolut inte försöka argumentera om att en skoter har ett andrahandsvärde.
Sen ska man betala 5-6k per år i försäkring och 500 kr per dag om man kör en hel dag, och då är inte ens oljan inräknad.
Kör ungefär 10 dagar så har man kört upp en oculus rift i bara driftkostnad.
Tänk vad skoternördarna har pengar men datanördarna tycker att 7k är för dyrt för deras nöje.

Medlem
Skrivet av Ballong:
Skrivet av tirneron:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.

Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.

Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.

Jo visst de är kanske inte jätte många som köper en skoter kontant, men oavsett så kostar ju den leksaken 140k, lån eller ej. Det är ju pengar som ska betalas för en pryl som bara används 3 månader per år. Om man tar lån till det så räknas inte kostnaden? Köp en oculus rift på avbetalning då, då räknas det inte som dyrt längre?
Jo det lär finnas barnsjukdommar och utbudet av spel lär vara dåligt från början, och 7 tusen är kanske mycket pengar för en student och en tung extra utgift om man är ny och inte har en speldator som pallar och måste inhandla det med.
Men har man redan en dator som klarar av det och ett fast jobb och ett brinnande intresse så är det fortfarande ett billigt intresse.

Självklart räknas kostnaderna hur man än betalar, men för de flesta så är det nog lindrigare för plånboken att lägga ut kanske 1500kr/mån i 10 år än att punga ut 140000kr direkt. Samma gäller Oculus Rift där det kanske känns lindrigare för vissa att betala 700kr/mån i ett år än att lägga ut 7000kr direkt. Har man studiemedel på knappt 10000kr/mån (plus ev bostadsbidrag) så känns nog 7000kr en hel del.

En positiv grej med Oculus Rift är ju att man inte betalar förrän det skickas, vilket just nu är i juni om man gör en beställning. Då har man alltså drygt ett halvår på sig att spara ihop 7000kr, och klarar man inte av det så är det bara att avboka.

Glöm inte bort att skotern har ett andrahands värde. Tror inte att du får speciellt mycket för en Rift om två år.

Skotern tappar ju 10-20k bara efter att du har betalat den och lastat den på släpvagnen.
Skotrar från -14 idag ligger på runt 80-100k på blocket och då betalade dom runt 150k när den var ny för två år sedan. Pratar man om att 7k är dyrt ska man absolut inte försöka argumentera om att en skoter har ett andrahandsvärde.
Sen ska man betala 5-6k per år i försäkring och 500 kr per dag om man kör en hel dag, och då är inte ens oljan inräknad.
Kör ungefär 10 dagar så har man kört upp en oculus rift i bara driftkostnad.
Tänk vad skoternördarna har pengar men datanördarna tycker att 7k är för dyrt för deras nöje.

Och tänk vad många tusenlappar en alkoholist dricker upp varje år, men inte fan verkar de ha råd med nya kläder eller tvättmedel. Man har olika inkomster/utgifter och prioriterar olika här i livet. En skoter är ju ett måste för en skoternörd, men VR står knappast högst upp på listan för en datornörd då datorer har så många olika områden. Vissa gillar överklockning, andra gillar att spela, och även där finns det olika genrer att välja mellan, och alla genrer är inte anpassade för VR. Sen tänker nog också många att VR där man ser pixlarna inte är värt 7000kr.

Och om det kostar dig 500kr att köra en dag så vette fan vad du har för skoter och hur du kör den. Bensinpriset idag ligger på runt 12kr/l, och en typisk 2-taktare idag drar knappt 2l/milen med blandad körning, och en 4-taktare betydligt mindre. I snitt kör en skoterförare 50 mil per år, med andra ord ca: 1200kr i bensin på ett helt år.

En dator som ska orka driva VR i 90 FPS heter duga, och kan förbruka närmare 1kWh om man kör SLI/CF, vilket i snitt blir ca: 1.20kr/h för förbrukning och leverans av el. I genomsnitt så spelar en gamer 3-4 timmar per dag. Slår man ut det på ett år så blir det 1460 timmar, och 1752kr i elräkning. Och då räknar jag bara med stunden då en gamer spelar och inte när datorn är i idle.

En gamer har oftast också teknik i helhet som intresse och uppgraderar även sin dator var och vartannat år för tusentals kronor. En gamer har kanske också en eller flera spelkonsoler vid sidan av sin PC. Så du är ute på ganska djupt vatten när du jämför utgifter för en skoterförare och en gamer. Och glömde jag säga att spelen också kostar pengar?

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:
Skrivet av tirneron:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ballong:

Förstår inte varför folk tycker det är så dyrt? Är ju som vilken grym gaming skärm som helst! Eller en tv man köper till tv rummet, man får ju ingenting för 7k? Eller varför inte en ny skoter som man använder ungefär 3 månader per år här, kostar 140k och det är många som köper dom. Är datanördarna så sjukt snåla så dom tycker 7k är dyrt för nåt så fränt som VR?

Eller kan de vara så att många av oss datanördar är arbetslösa?

Skoter köper nog de flesta med lån, och en TV behöver inte kosta 7000kr, och inte en grym gaming monitor heller. Köpte t.ex. min IPS 1440p monitor som går att överklocka till 120Hz för ca: 2500kr.

Grejen är den att första generationens VR kommer lida av barnsjukdomar, ha klent spelstöd och upplösningen är inte särskilt framtidssäker. Köper du en monitor för 7000kr så vet du att du kommer kunna använda den till ALLT. Surfa, spel, film, you name it.

Handlar inte om snålhet. Vissa har helt enkelt inte råd då de kanske lever på studiemedel, aktivitetsstöd, sjukbidrag osv. Och vissa, däribland jag själv, tycker helt enkelt inte att prislappen känns motiverande. Jag har ägt en DK2 i snart 1.5år, och även om CV1 är dubbelt så bra så känns ett dubbelt så högt pris inte värt det så här i början. Skulle CV1 mot förmodan vara hur grym som helst vid release så gör jag en beställning då, men någon förbokning blir det då inte förrän jag vet helt säkert att det är värt priset.

Jo visst de är kanske inte jätte många som köper en skoter kontant, men oavsett så kostar ju den leksaken 140k, lån eller ej. Det är ju pengar som ska betalas för en pryl som bara används 3 månader per år. Om man tar lån till det så räknas inte kostnaden? Köp en oculus rift på avbetalning då, då räknas det inte som dyrt längre?
Jo det lär finnas barnsjukdommar och utbudet av spel lär vara dåligt från början, och 7 tusen är kanske mycket pengar för en student och en tung extra utgift om man är ny och inte har en speldator som pallar och måste inhandla det med.
Men har man redan en dator som klarar av det och ett fast jobb och ett brinnande intresse så är det fortfarande ett billigt intresse.

Självklart räknas kostnaderna hur man än betalar, men för de flesta så är det nog lindrigare för plånboken att lägga ut kanske 1500kr/mån i 10 år än att punga ut 140000kr direkt. Samma gäller Oculus Rift där det kanske känns lindrigare för vissa att betala 700kr/mån i ett år än att lägga ut 7000kr direkt. Har man studiemedel på knappt 10000kr/mån (plus ev bostadsbidrag) så känns nog 7000kr en hel del.

En positiv grej med Oculus Rift är ju att man inte betalar förrän det skickas, vilket just nu är i juni om man gör en beställning. Då har man alltså drygt ett halvår på sig att spara ihop 7000kr, och klarar man inte av det så är det bara att avboka.

Glöm inte bort att skotern har ett andrahands värde. Tror inte att du får speciellt mycket för en Rift om två år.

Skotern tappar ju 10-20k bara efter att du har betalat den och lastat den på släpvagnen.
Skotrar från -14 idag ligger på runt 80-100k på blocket och då betalade dom runt 150k när den var ny för två år sedan. Pratar man om att 7k är dyrt ska man absolut inte försöka argumentera om att en skoter har ett andrahandsvärde.
Sen ska man betala 5-6k per år i försäkring och 500 kr per dag om man kör en hel dag, och då är inte ens oljan inräknad.
Kör ungefär 10 dagar så har man kört upp en oculus rift i bara driftkostnad.
Tänk vad skoternördarna har pengar men datanördarna tycker att 7k är för dyrt för deras nöje.

Och tänk vad många tusenlappar en alkoholist dricker upp varje år, men inte fan verkar de ha råd med nya kläder eller tvättmedel. Man har olika inkomster/utgifter och prioriterar olika här i livet. En skoter är ju ett måste för en skoternörd, men VR står knappast högst upp på listan för en datornörd då datorer har så många olika områden. Vissa gillar överklockning, andra gillar att spela, och även där finns det olika genrer att välja mellan, och alla genrer är inte anpassade för VR. Sen tänker nog också många att VR där man ser pixlarna inte är värt 7000kr.

Och om det kostar dig 500kr att köra en dag så vette fan vad du har för skoter och hur du kör den. Bensinpriset idag ligger på runt 12kr/l, och en typisk 2-taktare idag drar knappt 2l/milen med blandad körning, och en 4-taktare betydligt mindre. I snitt kör en skoterförare 50 mil per år, med andra ord ca: 1200kr i bensin på ett helt år.

En dator som ska orka driva VR i 90 FPS heter duga, och kan förbruka närmare 1kWh om man kör SLI/CF, vilket i snitt blir ca: 1.20kr/h för förbrukning och leverans av el. I genomsnitt så spelar en gamer 3-4 timmar per dag. Slår man ut det på ett år så blir det 1460 timmar, och 1752kr i elräkning. Och då räknar jag bara med stunden då en gamer spelar och inte när datorn är i idle.

En gamer har oftast också teknik i helhet som intresse och uppgraderar även sin dator var och vartannat år för tusentals kronor. En gamer har kanske också en eller flera spelkonsoler vid sidan av sin PC. Så du är ute på ganska djupt vatten när du jämför utgifter för en skoterförare och en gamer. Och glömde jag säga att spelen också kostar pengar?

Jag läste till slutet och var med på vad du sa ända tills du verkar få det att låta som att ett stakt skoterintresse skulle vara billigare än att vara datanörd.

Och sen så kanske skotern din som du kört efter led drar under 2lm, det gjorde min exiter 2 från 92 som jag hade för många år sedan oxå, eftersom jag bara kunde köra led med den. Men så fort du far utanför leden i djupsnö om du har tänkt ta dig frammåt och helst uppför så får man räkna med 5+lm, och då tar jag inte ens i.
Sen så kan du ju kolla på årets skotrar som finns ute på blocket, många av dom har gått 300+ mil, en hobby åkare som åker och pimplar ibland och följer nåt gammalt spår ner till sjön kanske det inte är så dyrt för. Men jag menar att om man ska byta dator till skoter och spendera så mycket tid som möjligt och köra i lössnön där det faktiskt är roligt att köra så blir det ordentligt mycket dyrare än att spela dator med VR teknik.

123
Skriv svar