Skatteverket meddelar att crowdfunding numera skall beskattas

Medlem
Skrivet av Weno:

Tro hur det blir i de fallen när projektet misslyckas och ingen produkt skickas ut. Ska man dra av det i deklarationen då? Eller kanske polisanmäla företaget för bedrägeri? Du har trots allt köpt en produkt du aldrig fick, inte donerat pengar till något riskabelt som ingen annan ville finansiera.

Nej, du har betalat för något som du inte fått och får då pengarna tillbaka, inkl. momsen. Precis som vid alla avbrutna köp.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Mahkizmo:

"Skattverket gick idag ut med ett meddelande där de fastslagit att transaktioner till crowdsourcing-tjänster inom Sverige, samt med stor sannolik EU, i fortsättningen skall beskattas. Det betyder att du som finansierar projekt, eller får ditt projekt finansierat, kommer att få betala 25 procent i moms."

Läs sista meningen. Jag tolkar det som att om jag eller någon annan individ vill sponsra ett projekt så betalar man med redan skattade pengar som sedan ska beskattas igen.

Precis som på allt annat vi köper då, eller har du missat att det är 25% på det mest förutom mat som är 12% samt kultur och inrikes resor som är 6%. D.v.s allt som du spenderar dina pengar på är dubbel beskattning.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Moms är en konsumentskatt - en konsument köper oftast in sig i ett projekt och får något i gengäld. Detta är solklart för alla som läst sin beskattningrätt och innehar sunt förnuft. Men detta betyder också att företag som investerar får alltså dra av 20% av beloppet i ingående moms, vilket är bra och alla blir nöjda. Jag gissar att de valt att beskatta 100% av finansieringen med 25% moms är att deras nya fina tjänst MOSS skulle kollapsa om det beskattas på korrekt sätt i respektive EU land som investeraren kom ifrån.

Då av eder mycket intressanta ot diskussion:

Energiskatt är för övrigt en punktskatt, likväl på bränsle som bensin och tobak. Det har inget med dubbel beskattning att göra. Det finns där av olika hälsomässiga och miljömässiga skäl och ses som styrmedel för att de ofrälsta i riket gör som staten anvisar. Ett ganska smidigt sätt att finansiera bieffekter, som sjukvård för patienter med lungcancer till följd av rökning etc.

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Läs sista meningen. Jag tolkar det som att om jag eller någon annan individ vill sponsra ett projekt så betalar man med redan skattade pengar som sedan ska beskattas igen.

Enda jag vet som vi har dubbel beskattning på är elen bortsett från pensionspengarna man sparat in i alla år som sedan ska beskattas igen när dem betalas ut.

Personligen tycker jag att dubbel skatt/beskattning borde vara förbjudet.

Så är det ju med nästan allt? Vad du än handlar så betalar du moms med pengar som du betalat skatt på när du tjänat.

Systemet fungerar ju så att man hela tiden skjuter skatten vidare till nästa led.

Medlem

Bra att det blir tydligt. Blir att kännas säkrare att som småföretagare använda kickstarter för framtida projekt. Jag tror inte att det kommer att det kommer att påverka antalet som använder tjänsten. Tvärtom så tror jag att det öppnar upp för fler att testa.

Inaktiv
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Till fallskärmar till myglande politiker och fackpampar, det. är ju synd om dom, dom har ju inte råd att betala fester och lägenheter för sin låga lön, inte ska dom behöva sitta på arbetsförmedlingen och söka jobb som medelsvensson när dom blir upptäckta att dom använt statliga och fackliga pengar och fått sparken.

Medlem

Idiotiskt, så typiskt Sverige. Snart måste man skatta för luften och syret vi andas in


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Precis som Bennii säger, så är det en produkt du köper och då ska det beskattas.

Utveckla gärna det jag ser som ett helt otroligt dumt uttalande. Säg såhär... Du gör en fin insats för något ömmande och jag sätter över pengar till dig för att jag tycker att du var en sån förträfflig typ. Du tackar mig.

Plötsligt har jag köpt ditt tack? Förklara nu igen hur du menade!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Att betala för att få en produkt, gåva? Nej inte riktigt.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Precis som den där chipspåsen jag får i gåva av ICA för att jag stödjer dem med en tjuga? Ditt samhälle skulle nog inte bli vidare långlivat..

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Johan Olander:

Precis som Bennii säger, så är det en produkt du köper och då ska det beskattas.

Utveckla gärna det jag ser som ett helt otroligt dumt uttalande. Säg såhär... Du gör en fin insats för något ömmande och jag sätter över pengar till dig för att jag tycker att du var en sån förträfflig typ. Du tackar mig.

Plötsligt har jag köpt ditt tack? Förklara nu igen hur du menade!

Det handlar inte om att du köpt ett "tack". Det är en fysisk belöning tillbaka som det handlar om.
Mer att "Du gör en fin insats för något ömmande och jag sätter över pengar till dig för att du var en sån förträfflig typ. Du tackar mig (Genom att ge mig en TV/Stereo/Spel/Bil)"

All crowdfunding som inte ger något tillbaka, dvs att du inte kommer att autotomatiskt få spelet, produkten eller sidoprylar skulle då inte vara beskattad.
Däremot om du får något av "värde"(inte ord/tack brev) tillbaka räknas det som ett köp.

Medlem

Alltså, saken är inte konstigare än att skatteverket har valt att se det som en produkt i och med de rewards man får. Hade inte det varit för att det utvecklades till att backers får rewards så hade dom inte kunnat klassa det som en produkt. Det har på ett sätt hänt i USA också, där en kickstarter kunde stämmas efter att det inte slutfördes, just för att fysiska rewards hade utlovats och inte levererats.

Jämförelser med att ge någon en gåva för att dom gör något bra haltar rejält om man tänker ett steg längre.

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Johan Olander:

Precis som Bennii säger, så är det en produkt du köper och då ska det beskattas.

Utveckla gärna det jag ser som ett helt otroligt dumt uttalande. Säg såhär... Du gör en fin insats för något ömmande och jag sätter över pengar till dig för att jag tycker att du var en sån förträfflig typ. Du tackar mig.

Plötsligt har jag köpt ditt tack? Förklara nu igen hur du menade!

Symboliska varor, som inte anses hålla något pengamässigt värde, undantas och dom behöver alltså inte betala skatt på det. Så exempelvis "du får ditt namn i credits" är det ingen moms på.

Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

...
Läs sista meningen. Jag tolkar det som att om jag eller någon annan individ vill sponsra ett projekt så betalar man med redan skattade pengar som sedan ska beskattas igen...

Och där har vi väl själva definitionen av moms? Man behöver inte gilla det, men det är knappast varken nytt eller ovanligt. Hade vi inte haft moms så hade vi antagligen haft högre skatter istället. Nu beskattas ju de som har råd att konsumera, så det kanske är aningen rättvisare än generell beskattning.

Personligen har jag inget emot skatt även om jag gärna hade sett att den användes ansvarsfullare. Folks problem med skatter verkar ligga i att de på något sett ser skatt som pengar som är deras, vilket aldrig varit fallet. Tänk på pengarna efter skatt, och enbart de som dina.

Medlem
Skrivet av KarateKurt:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Till fallskärmar till myglande politiker och fackpampar, det. är ju synd om dom, dom har ju inte råd att betala fester och lägenheter för sin låga lön, inte ska dom behöva sitta på arbetsförmedlingen och söka jobb som medelsvensson när dom blir upptäckta att dom använt statliga och fackliga pengar och fått sparken.

Antar att du åsyftar cirkusen kring Kommunal, som finansieras av medlemmarnas avgifter, alltså inte skatt.

Men såklart, skattepengar används inte alltid optimalt, men att politikerna skulle vara korrupta och därmed skulle göra någon större personlig vinst på dem stämmer ju inte så värst, och dessutom är deras lön och omställningsstöd en fjärt i vinden i förhållande till intäkterna.

Medlem

Hur blir det med dem som tex sponsrat till oculus o får hemskickat ett VR set som är värt 8000:- ? Måste man skatta 25% på det efs det stod nått om marknadsvärde?

Medlem
Skrivet av wesman:

Hur blir det med dem som tex sponsrat till oculus o får hemskickat ett VR set som är värt 8000:- ? Måste man skatta 25% på det efs det stod nått om marknadsvärde?

Tullen brukar kolla paket med värde över några hundringar och lägger på moms och tullavgifter.

Edit: Detta förutsatt att det skickas från en plats utanför EU.

Medlem
Skrivet av wesman:

Hur blir det med dem som tex sponsrat till oculus o får hemskickat ett VR set som är värt 8000:- ? Måste man skatta 25% på det efs det stod nått om marknadsvärde?

Man kan inte bli beskattad förrän efter lagen träder i kraft, så allt man har gjort innan det behöver man inte skatta

Medlem
Skrivet av WulffX03:
Skrivet av wesman:

Hur blir det med dem som tex sponsrat till oculus o får hemskickat ett VR set som är värt 8000:- ? Måste man skatta 25% på det efs det stod nått om marknadsvärde?

Man kan inte bli beskattad förrän efter lagen träder i kraft, så allt man har gjort innan det behöver man inte skatta

Nu är det troligen inte en ny lag utan en bedömning och av en redan existerande lag.

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Rökmaskiner och cykelställ

Inaktiv
Skrivet av t0rd:
Skrivet av KarateKurt:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Zero303:

oj där finns det pengar att sno tänkte dom snabbt.

Sno? Du vet vad skatt används till va?

Till fallskärmar till myglande politiker och fackpampar, det. är ju synd om dom, dom har ju inte råd att betala fester och lägenheter för sin låga lön, inte ska dom behöva sitta på arbetsförmedlingen och söka jobb som medelsvensson när dom blir upptäckta att dom använt statliga och fackliga pengar och fått sparken.

Antar att du åsyftar cirkusen kring Kommunal, som finansieras av medlemmarnas avgifter, alltså inte skatt.

Men såklart, skattepengar används inte alltid optimalt, men att politikerna skulle vara korrupta och därmed skulle göra någon större personlig vinst på dem stämmer ju inte så värst, och dessutom är deras lön och omställningsstöd en fjärt i vinden i förhållande till intäkterna.

Margot Wallströms lägenhet då, och Mona Sahlins privata inköp med statliga pengar mm, man undrar ju hur dom är funtade, hur många politiker har rent mjöl i påsen ?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av WulffX03:
Skrivet av wesman:

Hur blir det med dem som tex sponsrat till oculus o får hemskickat ett VR set som är värt 8000:- ? Måste man skatta 25% på det efs det stod nått om marknadsvärde?

Man kan inte bli beskattad förrän efter lagen träder i kraft, så allt man har gjort innan det behöver man inte skatta

Nu är det troligen inte en ny lag utan en bedömning och av en redan existerande lag.

Stämmer bra, lagen är gammal men marknaden är ny och därmed tog det ett tag att passa in den i systemet.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av WulffX03:
Skrivet av wesman:

Hur blir det med dem som tex sponsrat till oculus o får hemskickat ett VR set som är värt 8000:- ? Måste man skatta 25% på det efs det stod nått om marknadsvärde?

Man kan inte bli beskattad förrän efter lagen träder i kraft, så allt man har gjort innan det behöver man inte skatta

Nu är det troligen inte en ny lag utan en bedömning och av en redan existerande lag.

Har för mig att såna här förändringar aldrig gäller retroaktivt. Kan till och med finnas en regel att dom inte får lägga moms retroaktivt på privatpersoner? Oavsett, det är ett alldeles för kostsamt projekt att hitta och utreda alla privatpersoner för att momsbelägga retroaktivt. Så du behöver inte vara orolig.

Vill du följa reglerna till punkt och pricka är det dock möjligt att dom tar emot pengarna om du anmäler det.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Det är inte en gåva om du förväntar dig att få tillbaka något, märks att du har mycket att lära om sunt förnuft.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Att lyckas få in politik i det uttalande var ganska bra jobbat. Precis som Bennii säger, så är det en produkt du köper och då ska det beskattas.

Tack för komplimangen!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

jay mera skatte pengar vi kan spendera på en redan skev budget..

men politik är inte rätt ställe för fz


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Bennii:

Reward-based crowdfunding innebär ju att du får något för pengarna - Ett spel, ett VR-headset eller något annat. Inte så konstigt då att det ska betalas moms eftersom det i praktiken rör sig om en produkt som du köper och får levererad.

Skulle mer kalla det för en gåva som du får tillbaka då du stödjer ett projekt....... Märks att du är vänstervriden.....

Att lyckas få in politik i det uttalande var ganska bra jobbat. Precis som Bennii säger, så är det en produkt du köper och då ska det beskattas.

Du tar en risk med crowdfunding, det handlar knappast om någon "butik" och din så kallade "reward" kanske inte alls kommer att levereras (se Double Fine). "Rewards" är ett incitament till donationer och bör inte beskattas.

Att sedan utsugarna på skatteverket tycker annorlunda är lite som att fråga en student om de vill ha högre studiemedel..

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

jay mera skatte pengar vi kan spendera på en redan skev budget..

men politik är inte rätt ställe för fz

Nja, ibland behandlar artiklarna politik. Och då har självklart politik en plats i kommentarerna. Men det här har inget med politik att göra eftersom det inte är ett politiskt beslut. Så där är det helt rätt.
Om du tycker att budgeten är skev kan du ju alltid glädjas åt att pengarna även kommer att gynna den budget som möjligen ersätter och som du då möjligen tycker bättre om

Medlem

Sent in, men noterar att ingen riktigt ställt frågan.

- Vad får det för påverkan?

Tidigare: Du satte över 400 kr, "fick" ett spel/designat ölglas/what ever. Kickstartaren kunde inte dra av moms på alla inköp som krävdes för att nå slutprodukten.

Efter beslutet: Du sätter över 400 kr, "köper" ett spel/designat ölglas/what ever. Kickstartaren behöver förvisso betala 100 av dessa till staten, men kan samtidigt kvitta bort alla inköp som krävs för att nå slutprodukten.

Skillnaden är således, i vart fall på pappret, obefintlig. Det är möjligt att inköpen inte motsvarar överföringarna, men i så fall har ju kickstartaren - förenklat - begärt mer än vad som rimligen behövdes.

Medlem

Har inget emot att betala skatt om pengarna går tillbaka till medborgarna på ett eller annat sätt. Till det Sverige vi har idag tänker jag inte betala en krona och har inte gjort de senaste 5 åren. Härligt att bo utomlands i ett normalt land där inte kommunister och politiskt korrekta muppar styr och ställer.

Skriv svar