Oddworld: New 'n' Tasty! avklarat

Flakmonkey
Oddworld: New 'n' Tasty! avklarat

Så har man då klarat ännu ett spel som funnits på todo-listan ett bra tag - Oddworld: Abe's Oddysee eller närmare bestämt den relativt färska remaken #Oddworld: New 'n' Tasty!. Jag köpte faktiskt originalet till Playstation redan när det begav sig runt årskiftet 97-98 men även om jag gillade det så kom jag aldrig särskilt långt. Det var ju under en period då jag inte hade samma "regelverk" och disciplin som idag så när jag stötte på patrull var det lätt att lägga ner och spela något annat.

Nåväl spelet är för den som inte känner till det en pusselplattformare där du kontrollerar Abe som är städare på en fabrik som tillverkar olika maträtter som till stor del består av olika typer av rymdvarelser. En del råkar Abe höra hur ledningen planerar en ny produkt där Abes ras Modukons ska agera huvudingrediens. Detta markerar starten på ett äventyr där Abe måste fly från fabriken och av bara farten sätta stopp för de onda planerna och rädda så många av dina Modukon-polare som möjligt.

[video=14614]
För att lyckas med det måste du hoppa, smyga och använda dina Modukon-krafter för att ta dig genom olika "rum" där du ställs inför kluriga problem av varierande svårighetsgrad. Detta innebär i praktiken en hel del testande av olika knappar, spakar och andra finurliga saker för att lura de vakter och fällor som finns där för att stoppa din framfart. Det låter kanske inte så kul men det är det. Svårighetsgraden är exemplarisk (åtminstone på normal) där det varken är för lätt eller för svårt. Har ingen statistik på hur många gånger jag dog men även om det nog var över tresiffrigt så fick jag aldrig så frustrerad att jag ville lägga ner.

Vad gäller presentationen så har New 'n' Tasty en väldig god grund att stå på från originalet. Det var vackert på ett sätt som inte var särskilt vanligt under period där det allt skulle vara i 3D och som vi alla veta står sig två dimensioner från 90-talet betydligt bättre än tre. Utvecklarna har byggt vidare på detta på ett föredömligt sätt. Det råder ingen som helst tvekan om att det här är Abe's Oddysee men det är tillräckligt upphottat att det inte ser gammalt ut. Ljudbilden är även den intakt vilket innebär att den matchar grafiken mer än väl.

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att det är väl värt ett köp även om du inte har några som helst nostalgiska kring det. Spelmekaniken håller fortfarande mer än väl och med en modern puts på de ytliga aspekterna håller även den aspekten en hög nivå. Rekommenderas helt enkelt.

#blogg

Medlem
Oddworld: New 'n' Tasty! avklarat

Är det inte dags att klara Mega Man 5 snart?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey

Jo jag funderar på om jag ska ta mig an det härnäst och köra far cry 4 när jag måste ta ett break från det. Känner att det var länge sedan jag fick skjuta i förstaperson

Medlem

Jag tycker grafiken i remaken är lite sisådär. Ibland ser miljöerna riktigt fina ut dock.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag kan bata hålla med. Speldiciplinen jag har idag, 2016, gör att det går väldigt mycket snabbare att avancera jämfört när jag spelade första gången. Hade hoppats på remake av de andra spelen i serien med, har dem på min ursprungsXbox men det är för smärtsamt grafikmässigt att spela om dem.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

1
Skriv svar