Sony: Playstation 4 är 60 % mer effektiv än motsvarande pc

Medlem

Jag gillar inte styrningen med handkontrollen på konsollerna.
Jag föredrar att spela med mus och tangentbord. Bättre kontroll.
På en pc med ett riktigt bra grafikkort.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

"Ny PC" är ett väldigt brett begrepp. Kostar den "nya PC'n" 35000:- eller 2390:-?

Men ja, hårdvaran är hyffsat klen. Förutom dess 8GB GDDR5 minne, det äger.

Fast för sina ynka 3000:-, som PS4 kostar. Så är det mycket hårdvara i mina ögon.

Har du hårdvara i ögonen?

Medlem

Hårdvaran må vara "optimerad" som dom så fint säger. Men för vilket år? inte för 2016-2015-2014 ialfall.

Snart lirar man väl spel på mobilen i högre fps än consoler ändå.

Medlem

60% bättre än motsvarande PC, om det är motsvarande till PC borde dom inte vara lika bra/dålig då?

Medlem

"Uj uj uj sånt här får man inte ens antyda här på pc gamer ursh." Finns konsoler ens längre?

Medlem

Jag tror att den lite bättre vr upplevelsen till konsolerna kommer nästa gen. När den varit ute på marknaden i 2-3 år. Om man nu går efter hur lång tid andra saker har tagit. Frågan är om man vill använda vr efter hypen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja den kanske kan vara det men i praktiken har det ju hittills oftast inte varit sant.
Exempel där båda versionerna är rätt väl optimerade, på en kass gammal PC:n som har typ 60% bättre grafikdel:

https://www.youtube.com/embed/hPq_nEskCiQ

Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.

Så det borde väl inte komma som någon överraskning för någon som har koll att VR upplevelsen på konsol inte kommer vara liknande som på PC. Vilket självklart är helt okej så länge man då inte förväntar sig kunna lira krävande spel som Elite Dangerous eller GTA V på playstation-VR.

Det som intresserar mig snarare med Sony-VR är även det jag fruktar, att det kommer special gjorda spel för just VR. De spelen kan bli intressanta men risken är nog tyvärr hög att det bara mest blir en massa gimmick titlar, liknande det vi såg med förra generationens motion-control spel.

Sen hur man än vrider och vänder kvarstår det faktum att man trycker en 1080p skärm mot ansiktet och oavsett om man lirar i 120fps så kommer det se grötigt ut. Plus de usla motion kontrollerna som är tänkt att användas i många spel hjälper nog inte heller, så jag tror tyvärr att hela konceptet på konsol är rätt döfött från början.

Ska man också vara brutalt ärligt tror jag även RIft och Vive kommer vara lite av en besvikelse för många med tanke på hur mycket folk överhypat VR de senaste åren. 100-120fov kommer kännas klastrofobiskt för många och inte riktigt leverera den där holyshit känslan flera nog förvänta sig.

Jag tippar på att det kommer dröja tills gen-2 eller 3, då man lyckas få in 210fov, 5k och 120hz som standard innan VR slår igenom hårt.

Får inte glömma att potato masher byggs på begagnade delar och priserna jämförs med kostnaden av en konsol vid release date.
Potato masher har heller ingen kontroll motsvarande konsolerna och inget OS alls. Där har du en kostnad på ytterligare 1200kr i bygget för att få "liknande upplevelse" som en konsol.

Phantom Pain på potatomasher har stuttering vilket du slipper på konsolen så om du vill ha en stabilare och smidigare framerate är det fortfarande bättre på konsol.

Witcher 3 var heller ingen höjdare på potatomasher där konsolen presterade bättre.

Så 3000kr för begagnade delar för en dator samt ytterligare 1200kr för OS och handkontroll för att få en liknande upplevelse som en konsol som brukar gå för 2700kr på reor.
Spelen är billigare till PC men låsta så när du spelat färdigt spelen kan du inte sälja vidare och få 80% av kostnaden tillbaka.

Slutsatsen är att du betalar mer för PCn och det enda du får är stuttering och ojämn framerate.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja den kanske kan vara det men i praktiken har det ju hittills oftast inte varit sant.
Exempel där båda versionerna är rätt väl optimerade, på en kass gammal PC:n som har typ 60% bättre grafikdel:

https://www.youtube.com/embed/hPq_nEskCiQ

Men även om utvecklarna lyckas krama ur ~60% mer kommer de fortfarande bara upp till hälften av vad som rekommenderas för att lira spel på Rift och Vive.

Så det borde väl inte komma som någon överraskning för någon som har koll att VR upplevelsen på konsol inte kommer vara liknande som på PC. Vilket självklart är helt okej så länge man då inte förväntar sig kunna lira krävande spel som Elite Dangerous eller GTA V på playstation-VR.

Det som intresserar mig snarare med Sony-VR är även det jag fruktar, att det kommer special gjorda spel för just VR. De spelen kan bli intressanta men risken är nog tyvärr hög att det bara mest blir en massa gimmick titlar, liknande det vi såg med förra generationens motion-control spel.

Sen hur man än vrider och vänder kvarstår det faktum att man trycker en 1080p skärm mot ansiktet och oavsett om man lirar i 120fps så kommer det se grötigt ut. Plus de usla motion kontrollerna som är tänkt att användas i många spel hjälper nog inte heller, så jag tror tyvärr att hela konceptet på konsol är rätt döfött från början.

Ska man också vara brutalt ärligt tror jag även RIft och Vive kommer vara lite av en besvikelse för många med tanke på hur mycket folk överhypat VR de senaste åren. 100-120fov kommer kännas klastrofobiskt för många och inte riktigt leverera den där holyshit känslan flera nog förvänta sig.

Jag tippar på att det kommer dröja tills gen-2 eller 3, då man lyckas få in 210fov, 5k och 120hz som standard innan VR slår igenom hårt.

Hårdvaran kan vara hur jävla fet som helst. Utvecklas det inte AAA spel speciellt för VR så kommer det hela vara över väldigt snabbt.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

PS4 har alltid varit klen mot en hyfsat ny stationär PC.
Men man får heller inte glömma att du får en färdig spelmaskin som presterar hyfsat bra om du inte har speciellt höga krav på grafik men värdesätter spelupplevelse i första hand.

Värdesätter man spelupplevelse så väljer man inte en 30FPS-låda.

MEG
Medlem

Hahaha nä seriöst Sony, va är ni seriös?


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

PS4 har alltid varit klen mot en hyfsat ny stationär PC.
Men man får heller inte glömma att du får en färdig spelmaskin som presterar hyfsat bra om du inte har speciellt höga krav på grafik men värdesätter spelupplevelse i första hand.

Värdesätter man spelupplevelse så väljer man inte en 30FPS-låda.

Man väljer inte. Man har alla lådor!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

En albino tjej med syrebrist kan inte ha fel, köp Playstation VR

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Sån här försäljningshype har man ju hört innan. Vem kommer ihåg Cell-processorn? http://arstechnica.com/gadgets/2006/12/8455/

Alla tekniker som jobbar i stora datacenter?

Vad den artikeln säger stämmer fortfarande och Rockstar bevisade vad Cell-processorn är kapabel till om man vet vad man gör när de optimerade GTA V till PS3.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Får inte glömma att potato masher byggs på begagnade delar och priserna jämförs med kostnaden av en konsol vid release date.
Potato masher har heller ingen kontroll motsvarande konsolerna och inget OS alls. Där har du en kostnad på ytterligare 1200kr i bygget för att få "liknande upplevelse" som en konsol.

Phantom Pain på potatomasher har stuttering vilket du slipper på konsolen så om du vill ha en stabilare och smidigare framerate är det fortfarande bättre på konsol.

Witcher 3 var heller ingen höjdare på potatomasher där konsolen presterade bättre.

Så 3000kr för begagnade delar för en dator samt ytterligare 1200kr för OS och handkontroll för att få en liknande upplevelse som en konsol som brukar gå för 2700kr på reor.
Spelen är billigare till PC men låsta så när du spelat färdigt spelen kan du inte sälja vidare och få 80% av kostnaden tillbaka.

Slutsatsen är att du betalar mer för PCn och det enda du får är stuttering och ojämn framerate.

Haha nja slutsatsen är tyvärr som det brukar bli i den här diskutionen, att man blåser upp allt negativt med PC till skyarna och samtidigt totalignorerar allt negativt med konsol.

MGS V PC "...stutters 1-2 times when you save...", det var typ allt jag hörde, vilket de även nämde kanske fixas i en patch. Knappast något större framerate problem och med tanke på hur mycket bättre PC versionen såg ut överlag skulle jag inte rekommendera ps4 versionen, som bland annat saknade mycket av ljuset och skuggorna. Ganska big deal i ett stealth spel. Hade tex skillnaden mellan xbox1 och ps4 versionen varit så stor hade igen förrutom de värsta av fanboys argumenterat emot detta.

Sist jag kolla när det gäller Witcher 3 hade konsol versionerna grova problem, med stora och många fps drops, speciellt i kritiska ögonblick som när man slåss mot flera monster samtidigt. Något som potatomashen inte hade när de körde i liknande inställningar. Knappast perfekt med tanke på att de var tvugna att låsa till 30fps men till skillnad mot konsol versionerna var det mindre och färre drops och allmänt betydligt stabilare.

Witcher 3 som många andra krävande nextgenspel är dock något jag inte skulle rekommendera till varken konsol eller på en sådan PC, utan helst avvakta tills man kan lira i åtminstone stabila 60.

Det här med extra kostnad för kontroll och OS är ju oftast inget problem med tanke på att man kan använda de flesta kontroller till PC (xbox360, xbox1, ps4...) och de flesta har väl ett tangentbord, mus och OS sen innan. Ska man annars börja räkna på det sätter skulle man ju behöva räkna in saker som TV i konsolkostnaden, för det är absolut ingen förutsätning att man har idag. Och den TV som finns kanske fler vill använda till andra saker. Plus kostnad för online osv och extra kontroller till en konsol är ju knappast gratis. Men extra kontrollers tyvärr kanske inte är något man behöver bry sig om lika mycket, då fokuset senaste tiden verkar mer handla om att efterapa PC, istället för att satsa på saker som konsoler gör bra som splitscreen spelande.

Ska man också börja ta up begagnat spel argumentet får du även ge upp smidighetsfaktorn med konsolerna. På PC idag är det knappast brist på spel, jag kan i många fall lätt vänta tills spelen kostar 20% av nypriset, speciellt när det gäller de flesta överhypade 60€ "AAA-lir". Då får jag dessutom oftare en stabilare version, behålla spelet och slipper krångla med att lämna tillbaks det eller beställa på amazon.

Både PC och konsol har sina problem, skillnaden är dock att de flesta större problem med PC går att lösa om man har lite tålamod genom att tex vänta på bättre och billigare hårdvara och spel. På konsol är man dock fast i skiten på ett helt annat sätt, speciellt nu när många utvecklare och utgivare allt för ofta envisas med att pusha grafik som hårdvaran på konsolerna helt enkelt inte klarar av.

Skrivet av Fleshcutter:

Hårdvaran kan vara hur jävla fet som helst. Utvecklas det inte AAA spel speciellt för VR så kommer det hela vara över väldigt snabbt.

Nja jag tycker då snarare att det behövs både och. En av de största fördelarna med VR på PC är ju just att man kan betydligt lättare få flera spel som redan finns och är under utveckling att fungera i VR. Vem skulle tex inte vilja lira GTA 5 i VR?

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Tomtampong:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Magroth:

Rätta mig om jag har fel, men är den hårdvaran inte fortfarande klen jämfört med en sisådär hyfsat ny PC?

PS4 har alltid varit klen mot en hyfsat ny stationär PC.
Men man får heller inte glömma att du får en färdig spelmaskin som presterar hyfsat bra om du inte har speciellt höga krav på grafik men värdesätter spelupplevelse i första hand.

Värdesätter man spelupplevelse så väljer man inte en 30FPS-låda.

Man väljer inte. Man har alla lådor!

Kanske inget problem för oss som har pengar att lägga men 3-4000kr för en maskin bestående av gammalt AMD skräp, där en stor andel av spelen inte ens fungerar vettigt, tycker jag inte är speciellt väl investerade pengar. Snarare då betydligt mer värt att först och främst lägga dem extra slantarna på bättre delar och få en allmänt bättre komplett spelmaskin.

PS4 och Xbox1 är något jag bara skulle köpa i andra eller tredjehand, vänta ett par år till tills det finns lite mer intressanta exklusiva titlar, fler spel som har stöd för splitscreen men framför allt fler spel som inte ligger och segar i 25-30fps träsket.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det här med extra kostnad för kontroll och OS är ju oftast inget problem med tanke på att man kan använda de flesta kontroller till PC (xbox360, xbox1, ps4...) och de flesta har väl ett tangentbord, mus och OS sen innan. Ska man annars börja räkna på det sätter skulle man ju behöva räkna in saker som TV i konsolkostnaden, för det är absolut ingen förutsätning att man har idag. Och den TV som finns kanske fler vill använda till andra saker. Plus kostnad för online osv och extra kontroller till en konsol är ju knappast gratis. Men extra kontrollers tyvärr kanske inte är något man behöver bry sig om lika mycket, då fokuset senaste tiden verkar mer handla om att efterapa PC, istället för att satsa på saker som konsoler gör bra som splitscreen spelande.

Du får inte med en handkontroll till potatomasher och måste därför köpa en handkontroll och i det här fallet samma som PS4 för ca 500kr. Du får inte någon gratis på något sätt.
OS måste du även köpa och köper du svart kostar det ca 600kr och köper du genom webhallen eller inet betalar du lite över 1000 lappen.

TV måste du ha till både PC och konsol och det är upp till dig att räkna med den konstnaden om du vill men priset är exakt samma till båda då du kan använda båda till konsolen/PCn. Vill du inte ha tv kan du spela på en datorskärm om du vill. Saknar du TV och bildskärm måste du självklart ta med det i kostnaden.

PS Plus är en sak du ska räkna med för det är en extra kostnad för alla som ska spela online eller som vill ha billiga indiespel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av Loltron:

Fråga, kan man ens använda "morpheus" på en pc ?
Om inte så är jämförelsen efterbliven.

Är inte ovanligt precis att folk dömmer ut konsoler på forum, jag orkade inte se videon men hela poängen är väl att man inte kan jämnföra delarna med en dator rakt av (vilket alla vet?)

Jämnförelsen är väl inte alls dum när ma pratar om komponenter/optimering/effekt eller något u den stilen.

Är inte så speciellt sugen på VR, med en specifik produkt inom vr som är speciellt byggd för att fungera med den begränsande hårdvaran de har är det ändå spännande att se vad det blir i slutet.

Ja, nes pistolen var ju 80 % bättre på nes än motsvarande pc, fast den inte gick att använda på pc då.

Att säga: våran vr produkt funkar skitbra på våran konsol vore mer i rätt riktning.
Det är inte direkt som att morpheus står och knuffar vive och oculus från pedestalen, båda två har högre specs till att börja med.

12
Skriv svar