Framtiden för spelutveckling är här med Cryengine V

Medlem
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av waeress:

Hmm, kollade dokumentationen och jag tror inte att Cryengine är framtiden för spelutveckling. Vet inte hur många av framtidens spelutvecklare (och speciellt indie-utvecklare) dom tror att dom kan locka till sig med C++, CE# och LuaScript? Men jag tror dom får det svårt.

Dessutom är många Cryengine assets låsta i sitt filformat till just Cryengine vad jag förstår (till skillnad från t.ex. Unity assets). Så om man spenderar pengar på såna så går dom inte att använda i en annan motor i framtiden....knappast något som klingar rätt år 2016.

Skrivet av Seraium:
Skrivet av jehuty:

Men hur tjänar dom pengar? Jag har svårt att se att Crytek gör det för att vara snäll.

Marketplace skulle jag gissa på, förmodligen på andra sätt med.
Såg på Humble Bundle så har dom släppt Ryse assets.

https://www.humblebundle.com/cryengine-bundle

Och teknisk support.

Unity är inte ett alternativ om du vill bygga ett mer komplicerat spel än en Mcdonalds-simulator. Det är helt enkelt för ooptimerat. Tror du mig inte så bara kolla på alla Early access trainwrecks som de försöker kränga på Steam. Totalbuiscit och Jim Sterling m fl har täckt de flesta av dem.
Detsamma gäller modellerna och Unity assets är för spelvärlden vad Poser är för 3D-modellering. Massproducerat och ooptimerat skräp.

Stora spel har t o m kod i Assembler för att få upp hastigheten och vill du få jobb på de stora företagen finns det ingen genväg. Du måste vara en bra programmerare.

Jag tror inte du förstår hur och varför jag utvecklar spel. Det har definitivt inget att göra med att få jobb hos någon av de stora då jag driver eget. Det är inte heller ett intresse att göra tekniskt tunga titlar som lockar mig.
Du underskattar dessutom Unity.

Låter som du projicerar dig själv och dina behov på resten av världen.

Varför skulle C++ inte locka till sig framtida spelutvecklare?

Filformat är ju bara ett filformat, rätt trivial grej att konvertera i slutändan. Däremot så kanske deras filformat är optimerat för just sin motor och därför kan vissa features kanske bli svårt att få med vid en konvertering.

Ja, jag kanske projicerar. Eller så tolkar jag den utveckling jag ser i branschen och tekniken och har, du vet, en åsikt om vart det är på väg...

Ja men du kanske kan ge lite mer substans till varför du tolkar att C++ inte lockar tills sig framtida spelutvecklare?

Jag tror nämligen att du inte har så bra koll utanför din bubbla så du får ju gärna komma med något konkret. jag baserar min åsikt på att du dissar filformatet och menar att det inte går att använda i framtida motorer något som jag tycker är felaktigt och egentligen rätt trivialt.

Motorerna blir kraftfullare, enklare att använda och smartare. Indiescenen växer. Många fler människor kommer att lära sig olika scriptspråk redan i grundskolan eftersom det kommer att behövas inom många andra yrken. Det kommer att fortsätta att driva utvecklingen av motorer och verktyg mot att så många som möjligt kan använda dom till att skapa. Typ....

*edit* I takt med att motorer och andra verktyg utvecklas kommer behovet av personer med kunskap i c++, assembler etc, att minska kraftigt i branschen. Tror jag.

Medlem

Klart att det är C++ som lockar. Möjligtvis att plattformen heter C+++ om 5 år. Att gå till högre nivåer (js/C#) innebär förenklingar och mindre kontroll. Frågan är om kompetens vinner över marknadens behov...

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av waeress:

Hmm, kollade dokumentationen och jag tror inte att Cryengine är framtiden för spelutveckling. Vet inte hur många av framtidens spelutvecklare (och speciellt indie-utvecklare) dom tror att dom kan locka till sig med C++, CE# och LuaScript? Men jag tror dom får det svårt.

Dessutom är många Cryengine assets låsta i sitt filformat till just Cryengine vad jag förstår (till skillnad från t.ex. Unity assets). Så om man spenderar pengar på såna så går dom inte att använda i en annan motor i framtiden....knappast något som klingar rätt år 2016.

Skrivet av Seraium:
Skrivet av jehuty:

Men hur tjänar dom pengar? Jag har svårt att se att Crytek gör det för att vara snäll.

Marketplace skulle jag gissa på, förmodligen på andra sätt med.
Såg på Humble Bundle så har dom släppt Ryse assets.

https://www.humblebundle.com/cryengine-bundle

Och teknisk support.

Unity är inte ett alternativ om du vill bygga ett mer komplicerat spel än en Mcdonalds-simulator. Det är helt enkelt för ooptimerat. Tror du mig inte så bara kolla på alla Early access trainwrecks som de försöker kränga på Steam. Totalbuiscit och Jim Sterling m fl har täckt de flesta av dem.
Detsamma gäller modellerna och Unity assets är för spelvärlden vad Poser är för 3D-modellering. Massproducerat och ooptimerat skräp.

Stora spel har t o m kod i Assembler för att få upp hastigheten och vill du få jobb på de stora företagen finns det ingen genväg. Du måste vara en bra programmerare.

Jag tror inte du förstår hur och varför jag utvecklar spel. Det har definitivt inget att göra med att få jobb hos någon av de stora då jag driver eget. Det är inte heller ett intresse att göra tekniskt tunga titlar som lockar mig.
Du underskattar dessutom Unity.

Låter som du projicerar dig själv och dina behov på resten av världen.

Varför skulle C++ inte locka till sig framtida spelutvecklare?

Filformat är ju bara ett filformat, rätt trivial grej att konvertera i slutändan. Däremot så kanske deras filformat är optimerat för just sin motor och därför kan vissa features kanske bli svårt att få med vid en konvertering.

Ja, jag kanske projicerar. Eller så tolkar jag den utveckling jag ser i branschen och tekniken och har, du vet, en åsikt om vart det är på väg...

Ja men du kanske kan ge lite mer substans till varför du tolkar att C++ inte lockar tills sig framtida spelutvecklare?

Jag tror nämligen att du inte har så bra koll utanför din bubbla så du får ju gärna komma med något konkret. jag baserar min åsikt på att du dissar filformatet och menar att det inte går att använda i framtida motorer något som jag tycker är felaktigt och egentligen rätt trivialt.

Motorerna blir kraftfullare, enklare att använda och smartare. Indiescenen växer. Många fler människor kommer att lära sig olika scriptspråk redan i grundskolan eftersom det kommer att behövas inom många andra yrken. Det kommer att fortsätta att driva utvecklingen av motorer och verktyg mot att så många som möjligt kan använda dom till att skapa. Typ....

*edit* I takt med att motorer och andra verktyg utvecklas kommer behovet av personer med kunskap i c++, assembler etc, att minska kraftigt i branschen. Tror jag.

Intressanta observationer, det är nog inte helt orimligt att en del av indiescenen grenar av åt det hållet där mindre och enklare spel utvecklas mer med kanske bara scriptspråk. (Debugga script och annat är dock ett stort aber imo, kanske händer det något där så småningom)

Det jag ser från AAA spelen är att de bara blir större och mer komplicerade och det krävs mer och mer (prestanda, intelligens/ai, utvecklare osv). Jag ser oxå att C++ fortsätter att utvecklas med bl.a. nya standarder. Assembler måste man gissningsvis fortfarande kunna för en lång tid framöver när det gäller debugging, sitter man där med en bugg i spelet så finns det ibland bara assembler att tillgå.

Blir intressant att se vad som faktiskt händer.

Medlem
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Svenorvar:
Skrivet av waeress:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av waeress:

Hmm, kollade dokumentationen och jag tror inte att Cryengine är framtiden för spelutveckling. Vet inte hur många av framtidens spelutvecklare (och speciellt indie-utvecklare) dom tror att dom kan locka till sig med C++, CE# och LuaScript? Men jag tror dom får det svårt.

Dessutom är många Cryengine assets låsta i sitt filformat till just Cryengine vad jag förstår (till skillnad från t.ex. Unity assets). Så om man spenderar pengar på såna så går dom inte att använda i en annan motor i framtiden....knappast något som klingar rätt år 2016.

Skrivet av Seraium:
Skrivet av jehuty:

Men hur tjänar dom pengar? Jag har svårt att se att Crytek gör det för att vara snäll.

Marketplace skulle jag gissa på, förmodligen på andra sätt med.
Såg på Humble Bundle så har dom släppt Ryse assets.

https://www.humblebundle.com/cryengine-bundle

Och teknisk support.

Unity är inte ett alternativ om du vill bygga ett mer komplicerat spel än en Mcdonalds-simulator. Det är helt enkelt för ooptimerat. Tror du mig inte så bara kolla på alla Early access trainwrecks som de försöker kränga på Steam. Totalbuiscit och Jim Sterling m fl har täckt de flesta av dem.
Detsamma gäller modellerna och Unity assets är för spelvärlden vad Poser är för 3D-modellering. Massproducerat och ooptimerat skräp.

Stora spel har t o m kod i Assembler för att få upp hastigheten och vill du få jobb på de stora företagen finns det ingen genväg. Du måste vara en bra programmerare.

Jag tror inte du förstår hur och varför jag utvecklar spel. Det har definitivt inget att göra med att få jobb hos någon av de stora då jag driver eget. Det är inte heller ett intresse att göra tekniskt tunga titlar som lockar mig.
Du underskattar dessutom Unity.

Låter som du projicerar dig själv och dina behov på resten av världen.

Varför skulle C++ inte locka till sig framtida spelutvecklare?

Filformat är ju bara ett filformat, rätt trivial grej att konvertera i slutändan. Däremot så kanske deras filformat är optimerat för just sin motor och därför kan vissa features kanske bli svårt att få med vid en konvertering.

Ja, jag kanske projicerar. Eller så tolkar jag den utveckling jag ser i branschen och tekniken och har, du vet, en åsikt om vart det är på väg...

Ja men du kanske kan ge lite mer substans till varför du tolkar att C++ inte lockar tills sig framtida spelutvecklare?

Jag tror nämligen att du inte har så bra koll utanför din bubbla så du får ju gärna komma med något konkret. jag baserar min åsikt på att du dissar filformatet och menar att det inte går att använda i framtida motorer något som jag tycker är felaktigt och egentligen rätt trivialt.

Motorerna blir kraftfullare, enklare att använda och smartare. Indiescenen växer. Många fler människor kommer att lära sig olika scriptspråk redan i grundskolan eftersom det kommer att behövas inom många andra yrken. Det kommer att fortsätta att driva utvecklingen av motorer och verktyg mot att så många som möjligt kan använda dom till att skapa. Typ....

*edit* I takt med att motorer och andra verktyg utvecklas kommer behovet av personer med kunskap i c++, assembler etc, att minska kraftigt i branschen. Tror jag.

Intressanta observationer, det är nog inte helt orimligt att en del av indiescenen grenar av åt det hållet där mindre och enklare spel utvecklas mer med kanske bara scriptspråk. (Debugga script och annat är dock ett stort aber imo, kanske händer det något där så småningom)

Det jag ser från AAA spelen är att de bara blir större och mer komplicerade och det krävs mer och mer (prestanda, intelligens/ai, utvecklare osv). Jag ser oxå att C++ fortsätter att utvecklas med bl.a. nya standarder. Assembler måste man gissningsvis fortfarande kunna för en lång tid framöver när det gäller debugging, sitter man där med en bugg i spelet så finns det ibland bara assembler att tillgå.

Blir intressant att se vad som faktiskt händer.

Ja, intressant blir det hur det än blir

Sen finns det ytterligare en faktor som skulle förändra allt, och inte bara inom programmering, om vi når singulariteten eller åtminstone mycket mer avancerade AI's än idag. Då kan man tänka sig att en AI skulle kunna sköta programmeringen. (samtidgt hemskt med tanke på alla år man lagt på studier och som kanske skulle bli helt värdelöst )

12
Skriv svar