Brothers: A tale of two sons

Medlem
Brothers: A tale of two sons

Fick för ett tag sen en nyckel till Starbreeze och Josef Fares spel Brothers: A tale of two sons av den käre Bojkott här på FZ. Tog mig tiden att spela igenom det i helgen och för att göra en lång historia kort: WOW!

Av någon anledning så var jag när spelet tillkännagavs inte särskilt intresserad och ibland nästan irriterad på hur FZ valde att verkligen uppmärksamma spelet på sidan. Det var en massa intervjuer och ibland nästan dagliga uppdateringar om spelet. Mina tankar gick i banorna: "Josef Fares? Vad fan vet han om spel? Gjorde han inte filmen Yalla Yalla?"

Avfärdade spelet ganska fort med Josefs beskrivning av de spelmekaniska delarna angående att styra två gubbar samtidigt, ingen dialog, kort speltid och att det skulle spela på känslor. Spelets tidiga delar som jag sett i gameplay-trailers var heller ingenting som riktigt lockade. När det väl släpptes och kritikerkåren i stort sett hyllade det som en unik spelupplevelse och GOTY blev jag synnerligen förvånad.

Snabbspola fram till nutid och i min dagliga konsumtion av Youtube-videos sett att vissa jämför nu utkommande spel med Brothers och det har återkommit gång på gång och beskrivningarna verkar lite mer lockande. Tänkte på det ofta ett tag men gjorde aldrig riktigt slag i saken när man råkade scrolla förbi det på Steam. Dock så ändrades detta när den tidigare nämnda Bojkott gav mig en nyckel så att jag kunde spela. Gick in med ett någorlunda öppet sinne för att se om jag kunde bli positivt överraskad.

Och då för att återkomma till den långa historien, som skulle göras kort, men som egentligen blev lång: WOW!
Det som jag mest har blivit imponerad av är det grafiska. Pittoreska byar, episka borgar, skräckinjagande grottor samt höga berg och djupa dalar följer varandra i en skön takt. Karaktärerna var, även fast de inte pratade på ett förståeligt sätt, bra och de kunde trots detta förmedla intryck av både sprudlande lycka till djupaste sorg och alla känslor där emellan.

Kontrollerna var lite svåra i början men kom ganska naturligt efter ett tag. Eftersom jag inte har någon kontroll till PC fick det bli gamla hederliga tangentbord och mus men det funkade ändå.

Utan att avslöja för mycket av storyn så var den, åtminstone för mig, engagerande och jag kunde leva mig in i den. (Det kan även ha kommit en tår på något ställe, men vill varken bekräfta eller förneka) Min förutfattade mening angående att spelet nog skulle vara löjligt eller liknande var turligt nog helt fel.

Summa summarum: Jag är glad att jag spelade det och jag är ännu gladare över att ha bevisat (åtminstone för mig själv) att jag hade fel och kan njuta av denna sorts spelupplevelse. Skulle rekommendera det för alla.

Klepto, out!

#blogg


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Brothers: A tale of two sons

Jag gillade också Brothers. Inte för spelets gameplay, som mest består av simpla pussel, men för historien och hur den berättas. Som en interaktiv sagobok.

Kopps är dessutom bättre än Jalla Jalla.

Flakmonkey

Ett bra spel som jag tycker har förtjänat den uppmärksamhet det fått och jag tycker att alla ska pröva på det. Sen kommer det självklart inte passa alla, men jag tror att det kommer fler som gillar det än som tror att de skulle gilla det så att säga. Vilket ju du är ett bevis på

Sen är det ju även ett bevis på att alla spel bara inte är samma lika hela tiden utan att det finns de med andra idéer.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag gillade också Brothers. Inte för spelets gameplay, som mest består av simpla pussel, men för historien och hur den berättas. Som en interaktiv sagobok.

Kopps är dessutom bättre än Jalla Jalla.

Gameplayet var väl mer avslappnande än det egentligen var svårt men jag gillade det ändå. Angående filmerna så kom jag bara på den filmen (skäms)

Skrivet av Nosnos:

Ett bra spel som jag tycker har förtjänat den uppmärksamhet det fått och jag tycker att alla ska pröva på det. Sen kommer det självklart inte passa alla, men jag tror att det kommer fler som gillar det än som tror att de skulle gilla det så att säga. Vilket ju du är ett bevis på

Sen är det ju även ett bevis på att alla spel bara inte är samma lika hela tiden utan att det finns de med andra idéer.

Var det som var lite överraskande för mig att jag egentligen gillade spelet alls. Spelar mest stora AAA titlar och helst då RPGS vilket detta var ett stort steg ifrån vilken genre Brothers nu återfinns i. Skönt att gå lite utanför sin komfort-zon och bli positivt överraskad!


signatur

Submission is for the weak

Flakmonkey
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av Bennii:

Jag gillade också Brothers. Inte för spelets gameplay, som mest består av simpla pussel, men för historien och hur den berättas. Som en interaktiv sagobok.

Kopps är dessutom bättre än Jalla Jalla.

Gameplayet var väl mer avslappnande än det egentligen var svårt men jag gillade det ändå. Angående filmerna så kom jag bara på den filmen (skäms)

Skrivet av Nosnos:

Ett bra spel som jag tycker har förtjänat den uppmärksamhet det fått och jag tycker att alla ska pröva på det. Sen kommer det självklart inte passa alla, men jag tror att det kommer fler som gillar det än som tror att de skulle gilla det så att säga. Vilket ju du är ett bevis på

Sen är det ju även ett bevis på att alla spel bara inte är samma lika hela tiden utan att det finns de med andra idéer.

Var det som var lite överraskande för mig att jag egentligen gillade spelet alls. Spelar mest stora AAA titlar och helst då RPGS vilket detta var ett stort steg ifrån vilken genre Brothers nu återfinns i. Skönt att gå lite utanför sin komfort-zon och bli positivt överraskad!

Kul att höra! Det är viktigt att ta sig ur sin komfort-zon, inte bara vad gäller spel utan även musik, film, etc etc. Tror att det berikar livet oavsett om man "blir frälst" eller inte och blir man just frälst så är ju det helt underbart. Tänk vad många fler härliga spel det finns om man helt plötsligt inser att det här med strategispel faktiskt är riktigt kul. Försöker få min sambo att få lite andra kulturella intryck än de hon vuxit upp med men det är inte helt lätt

1
Skriv svar