Ingen Doom-recension före släppet

Robot
Ingen Doom-recension före släppet

Id Software vill att vi ska uppleva "hela paketet".

#doom, #id-software


Medlem
Ingen Doom-recension före släppet

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

Medlem

"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."

Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"DOOM is comprised of a single-player campaign, online multiplayer, and SnapMap. After discussing, we believe all three elements are important parts of the complete DOOM experience, and are meant to be experienced as part of a complete package."

Med den logiken så är alltså Doom inte värt att köpa om man t ex bara är intresserad av singleplayerkampanjen? Det var ju ett väldigt ärligt uttalande!

Medlem

Med "uppleva hela paketet" så hoppas jag att hela paketet ingår. Alltså inte någon förbannad buggkatastrof som kommer ta månader att patcha.

Medlem

Spelet är så himla bra att de inte vill att ni ska lita på alla 5/5 och 10/10 betyg, ni måste spela själva först sen gå läsa alla 10/10.

sluta förboka spel.
sluta köpa spel innan ni provat dom.

Lätt som plätt.

Medlem

Division gjorde ju detsamma, så är väl ingen större skillnad?

Medlem
Skrivet av conthox:

"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."

Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?

Därför att många läser inte recensioner utan kollar bara på betyget skulle jag tro. Sen är det nog bättre i längden att ge ut betyg bara en gång för ett spel.

Medlem

Minns tiden då man släppte demos för att bygga upp hype. Numera är det väl ingen utgivare som vågar göra det.

Och nästa steg, är det att förbjuda recensioner helt och hållet. "utgivare fördömer spelsida, hotar skicka massförstörande datavirus"

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av conthox:

"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."

Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?

Därför att många läser inte recensioner utan kollar bara på betyget skulle jag tro. Sen är det nog bättre i längden att ge ut betyg bara en gång för ett spel.

Skriver man ut ett betyg i siffror/bokstäver så skall ju detta reflektera helheten av spelet hursomhelst, så att "bara" kika på siffran är ju helt ok.

Medlem

Hoppar över spelet helt då.

Medlem
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av conthox:

"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."

Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?

Därför att många läser inte recensioner utan kollar bara på betyget skulle jag tro. Sen är det nog bättre i längden att ge ut betyg bara en gång för ett spel.

Skriver man ut ett betyg i siffror/bokstäver så skall ju detta reflektera helheten av spelet hursomhelst, så att "bara" kika på siffran är ju helt ok.

Fast det blir ju ingen " reflektera helheten" om de skulle kunna ge ut recension/betyg nu då allt inte finns tillgängligt förrän på release dagen...

MEG
Medlem

Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Som om det skulle ha någon betydelse?

Man får bara vänta ett litet tag längre då helt enkelt... vad är problemet?

Och varför är folk idioter och förhandsbokar? Om folk slutade med det kanske vi skulle få se bättre spel.

Medlem
Skrivet av MEG:

Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen

Vem som helst är fri att skriva vad de vill om spelet när det är släppt, att det inte skickas ut exemplar till höger och vänster veckor innan release utan förbehåll har ingenting med yttrandefrihet att göra.

Redaktör
Skrivet av MEG:

Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Tillverkar man något har man givetvis full rätt att välja när detta något ska släppas. Att journalister brukar få tidigare tillgång till produkten för att göra en bedömning i samband med att den lanseras är givetvis bra för både oss som skriver om spel och konsumenterna, men det har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra.


signatur
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

Precis. Alla företag som förbjuder recensioner före spelsläpp, är suspekta.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Det verkar ju inte lovande. Inväntar recensioner....Ska aldrig mer pre-order något spel någonsin.

MEG
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av MEG:

Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Tillverkar man något har man givetvis full rätt att välja när detta något ska släppas. Att journalister brukar få tidigare tillgång till produkten för att göra en bedömning i samband med att den lanseras är givetvis bra för både oss som skriver om spel och konsumenterna, men det har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra.

Kanske inte men detta är väl ett nytt påfund, jag minns inte att detta förekom för några år sedan?

Att hota pressen med att (inte i detta fall dock, vad jag vet) om ni skriver något innan det datumet så får ni inga fler spel i förväg, är enligt mig oetiskt, men vi kanske har olika uppfattningar om det


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Som sagts tidigare; de vill få inkomst från förbokningarna

Dessutom är DOOM egentligen ett ganska simpelt spel, inte med något vidare djup om man ser till vad som förväntas finnas i spel idag. Utvecklarna vet förmodligen att spelet inte kommer att revolutionera någonting. De vet att spelet kommer sälja enbart på sitt namn och på nostalgi.

Folk tror att de vill ha vad som var bra förr för att de lever på goda minnen. Men egentligen vill vi inte ha något "old school". Detta vet utvecklarna om och det är alltså lite vanskligt att ge ut spelet för tidigt till ettriga recensenter...

Jag tror inte ID har utvecklat spelet för att de tror på spelet. Jag tror att de har utvecklat spelet för att folk har skrikigt efter vad de tror att de vill ha och nu tänker de tjäna pengar på det.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Det är ju uppenbart att FZ vill göra en grej av det här genom att skriva en nyhet om det, men faktum är ju att det är ganska vanligt att det finns recensionsembargo idag, det hade exempelvis Fallout 4 när det kom, trots att det knappast är ett dåligt spel. Och om man nu ska ha embargo kan man väl lika gärna ha det på så sätt att recensenter snällt får vänta på att servarna ska bli tillgängliga för alla, det känns på något sätt logiskt.

Redaktör
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Pirazy:

Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.

Precis. Alla företag som förbjuder recensioner före spelsläpp, är suspekta.

Det handlar inte om något förbud, bara att vi inte får spelet innan det släpps. Mindre bra kan man tycka, men förbud är det inte fråga om.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Stephan:

"DOOM is comprised of a single-player campaign, online multiplayer, and SnapMap. After discussing, we believe all three elements are important parts of the complete DOOM experience, and are meant to be experienced as part of a complete package."

Med den logiken så är alltså Doom inte värt att köpa om man t ex bara är intresserad av singleplayerkampanjen? Det var ju ett väldigt ärligt uttalande!

Nä, din logik failar. Står ingenstans att det inte skulle vara värt köpet om man bara är intresserad av singleplayer. Inget som antyder det heller.

Skrivet av T.Mani:

Som sagts tidigare; de vill få inkomst från förbokningarna

Dessutom är DOOM egentligen ett ganska simpelt spel, inte med något vidare djup om man ser till vad som förväntas finnas i spel idag. Utvecklarna vet förmodligen att spelet inte kommer att revolutionera någonting. De vet att spelet kommer sälja enbart på sitt namn och på nostalgi.

Folk tror att de vill ha vad som var bra förr för att de lever på goda minnen. Men egentligen vill vi inte ha något "old school". Detta vet utvecklarna om och det är alltså lite vanskligt att ge ut spelet för tidigt till ettriga recensenter...

Jag tror inte ID har utvecklat spelet för att de tror på spelet. Jag tror att de har utvecklat spelet för att folk har skrikigt efter vad de tror att de vill ha och nu tänker de tjäna pengar på det.

Jag tror de vill att recensenterna helt enkelt ska uppleva spelet när alla delar är "up and running". Att köra snapmap-kartor blir ju ungefär 10 gånger roligare när det faktiskt finns snapmapkartor att spela.
Doom är ganska annorlunda än de flesta av dagens shooters men jag ser det som något positivt och knappast en brist på djup. Striderna i Doom 1 & 2 är ju betydligt mer avancerade än striderna i de flesta singeplayer-fps där man går från ett shooting gallery till nästa med någon cutscene emellan. Djupet i gameplayet i Call of Duty och liknande spel är ju en vattenpöl om man jämför med marianergraven Quake 3.
Med det sagt så är mitt förtroende för om Id lyckats fånga det som gjorde deras gamla shooters så bra inte skyhögt.

Redaktör
Skrivet av MEG:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av MEG:

Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Tillverkar man något har man givetvis full rätt att välja när detta något ska släppas. Att journalister brukar få tidigare tillgång till produkten för att göra en bedömning i samband med att den lanseras är givetvis bra för både oss som skriver om spel och konsumenterna, men det har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra.

Kanske inte men detta är väl ett nytt påfund, jag minns inte att detta förekom för några år sedan?

Att hota pressen med att (inte i detta fall dock, vad jag vet) om ni skriver något innan det datumet så får ni inga fler spel i förväg, är enligt mig oetiskt, men vi kanske har olika uppfattningar om det

Det vore oetiskt ja, men det har inte hänt mig en enda gång under mina år på FZ. Normalsituationen är att vi får tillgång till spelet några dagar eller veckor innan release, under förutsättning att vi accepterar att inte publicera vår recension innan ett specifikt datum. Om vi börjar bryta den överrenskommelsen förstår jag om företaget skulle överväga att sluta skicka oss tidiga spel, och jag ser inget oetiskt i att de skulle agera så.


signatur
phi
Medlem

Varningsflagga.

Medlem

DOOMED..........


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Testade ni inte den öppna betan? Den gav ju en ganska rejält fingervisning av vad man har att vänta av multiplayerdelen. Öppna betor är väl typ dagens demos.

Medlem

Kan inte spelmedia starta en branchorganisation där man kollektivt slutar rapportera om spel från företag som beter sig illa?
Inget gör så ont som en dolkstöt i plånboken.

Makten ligger i fel händer idag dvs spelmakarnas.
Jag kan absolut offra mediarapportering av spel från företag som använder smutsiga metoder.
Spelmakarna får aldrig kontrollera media.

PS: Dessutom, kan alla hönshjärnor sluta förhandsboka spel och hårdvara. Det är mest för att skydda förhandsbokningarna som de inte vill ha tidiga recensioner.

Medlem

Spelet är så bra så inte ens 5/5 hade varit ett rättvist betyg. Det är all missförstånd de vill undvika

Medlem
Skrivet av Daven:

Testade ni inte den öppna betan? Den gav ju en ganska rejält fingervisning av vad man har att vänta av multiplayerdelen. Öppna betor är väl typ dagens demos.

Call of Doom mp var hemskt dåligt.

12
Skriv svar