Battlefield 1 får mikrotransaktioner – och makrotransaktioner!

Medlem
Skrivet av lightyear96:
Skrivet av phocuz:

Jag förstår inte varför folk har så svårt att se den enkla ekonomin bakom spelbranschen och klagar på DLC etc. FZ borde skriva en artikel om det och förklara för folk som inte läst ekonomi.

Varje seriöst företag har ett avkastningsmål, som innebär att man vill ha minst en viss vinst på sina investeringar. Det innebär att arbetet man kan lägga ned på ett visst spel är beroende av vinsten det kommer att generera. Alla intäkter räknas in. Om man då jämför situationen där du ska göra ett spel men inte ta något extra betalt för extrabanor eller annan DLC, ja då kommer antingen spelet att bli dyrare från början eller (som är fallet med spelmarknaden där priserna typ är standardiserade) mängden material att bli mindre.

Många klagar på antalet kartor i olika spel - skulle man lägga mer tid på att göra fler kartor blir det per automatik enligt den ekonomiska verkligheten mindre tid till grafik, gameplay etc. Ni kommer aldrig att kunna få samma höga nivå på grafik, ljud och annat och dessutom få det ni betalar för i DLC gratis givet att utvecklaren har en ekonomisk plan. Företag som ger ut DLC "gratis" har räknat med det i sina kalkyler och har alltså bara en annan modell för att ta betalt. Det är ingen skillnad. För ett spel jag gillar ser jag hellre att bolaget tar betalt för DLC och därmed kan lägga mer tid och resurser på utvecklingen, än att de "ger bort det", eftersom det totalt kommer att ha investerats mindre i spelet i sådana fall (om man bortser från att man med viss, sannolikt mindre, marginal kan få en del extraförsäljning genom att locka folk som inte kan ekonomi med att säga att man kommer ge en massa gratis DLC).

Ska ni klaga på något så klaga på företag med en bra vinstmarginal - det skulle kunna vara relevant, men att klaga på att någon tar betalt för DLC visar bara på okunskap om grundläggande ekonomi.

Ang. shortcuts - genom att låta kapitalstarka människor betala för saker de vill ha tjänar företaget in pengar och når sina mål. Det rör sig ju typ alltid om saker som man ändå kan grinda ihop, så du får ingen fördel annat än att du slipper grinda en massa. Grinding är ju en kostnad för personen som gör det (i tid man annars hade kunnat jobba) så det handlar om att ge konsumenten valfrihet i vilka resurser du lägger på spelet. Den som har grindat ihop det kommer ändå ha en fördel i skicklighet som den skaffat sig. Det vore en sak om man kunde köpa bättre aim eller liknande, men det har jag aldrig hört talas om.

Jag köpte mite ex av witcher 3 på gog.com (2 dagar innan release) för 399kr, sen fick jag 16 dlc paket gratis, och vad jag kunde se så var det varken mindre tid som hade lagts på grafik, gameplay eller story i det spelet... Men du som är doktorand i spel- och företagsanalys är säkert expert på hur marknaden "måste" se ut.

Det handlar om att jämföra det alternativa scenariot, att inte ta betalt för DLC, allt annat lika. Du förstår inte. Det är ok. Kul att du uppskattade Witcher 3! De sålde ju också DLC.

Medlem

Har inga problem med DLC och dess priser.
Jämför du med BF1942 och dess expansioner så får du mer med tex BF4 om du köper premium och får alla dlc.

BF1942 hade 2 expansioner "Road to Rome" 6 -nya kartor och vapen. Secret weapons of WWII" med 8 - nya kartor.
Totalt 14 nya kartor.
Dessa kostade väl på sin tid i runda slängar 249 kr vardera?

Premium för BF4 kostar runt 500 kr?
Där får du 5 dlc med 4 kartor vardera totalt 20 kartor + vapen.

Problemet som jag ser det är innehållet i orginalspelet.
När BF1942 släpptes hade det 17-18 kartor, och efter ett antal patcher och gratis kartor var man uppe i 22 st + modstöd
Battlefield 4 hade bara 10 kartor vid release och först nu dem senaste månaderna har det kommit, vad är det 2 eller 3 gratis kartor?

Skriv svar