Shadow of the Beast

Robot
Shadow of the Beast

Historien upprepar sig och gör medioker comeback.

#dragons-lair


Medlem
Shadow of the Beast

Aaaaaw.. Hade inte en aning att någon gett sig på att göra en remake av detta spel (som jag har en otroligt fint nostalgiskt minne av. Jag älskade dem alla tre), så det är otroligt trist att det misslyckats av recensionen att döma

Medlem

De misslyckades med händerna (och annan hudton.. varför?)... åtminstone.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Some hardcore commodore fan så har jag faktiskt aldrig gillat Shadow Of The Beast spelen bortsett från dess musik och (på sin tid) otroligt snygga stilen.

Själva spelet var i mitt tycke inte alls kul/bra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Shadow of the Beast blev ju legendariskt på Amiga för sin fantastiska grafik och parallaxscrollning samt sin musik, definitivt inte för sitt gameplay.

Psygnosis gjorde många banbrytande spel varav de flesta är bortglömda men deras största bedrift blev känt för just sin gameplay och det var Lemmings som var raka motsatsen till SoB med väldigt enkel grafik och musik.

Skribent
Skrivet av Ankh:

Some hardcore commodore fan så har jag faktiskt aldrig gillat Shadow Of The Beast spelen bortsett från dess musik och (på sin tid) otroligt snygga stilen.

Själva spelet var i mitt tycke inte alls kul/bra.

Det var det sannerligen inte. Musiken och estetiken var guld, men resten? Nä.

Trean var rätt okej, dock. Det är ironiskt nog det näsan ingen har testat.

Skrivet av Ahris:

Shadow of the Beast blev ju legendariskt på Amiga för sin fantastiska grafik och parallaxscrollning samt sin musik, definitivt inte för sitt gameplay.

Psygnosis gjorde många banbrytande spel varav de flesta är bortglömda men deras största bedrift blev känt för just sin gameplay och det var Lemmings som var raka motsatsen till SoB med väldigt enkel grafik och musik.

Lemmings var fantastiskt. Utvecklades väl av DMA, som senare blev Rockstar?
Psygnosis hade så sjukt läckra, psykedeliska omslag ofta, dessutom. På den tiden man gärna anlitade grymma konstnärer för omslagen.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ahris:

Shadow of the Beast blev ju legendariskt på Amiga för sin fantastiska grafik och parallaxscrollning samt sin musik, definitivt inte för sitt gameplay.

Psygnosis gjorde många banbrytande spel varav de flesta är bortglömda men deras största bedrift blev känt för just sin gameplay och det var Lemmings som var raka motsatsen till SoB med väldigt enkel grafik och musik.

Lemmings var fantastiskt. Utvecklades väl av DMA, som senare blev Rockstar?
Psygnosis hade så sjukt läckra, psykedeliska omslag ofta, dessutom. På den tiden man gärna anlitade grymma konstnärer för omslagen.

Ja det stämmer ju, Psygnosis var bara utgivare men det var deras namn som man såg på omslaget och jag tror inte nån hade koll på vilka DMA var då.

Skribent
Skrivet av Ahris:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ahris:

Shadow of the Beast blev ju legendariskt på Amiga för sin fantastiska grafik och parallaxscrollning samt sin musik, definitivt inte för sitt gameplay.

Psygnosis gjorde många banbrytande spel varav de flesta är bortglömda men deras största bedrift blev känt för just sin gameplay och det var Lemmings som var raka motsatsen till SoB med väldigt enkel grafik och musik.

Lemmings var fantastiskt. Utvecklades väl av DMA, som senare blev Rockstar?
Psygnosis hade så sjukt läckra, psykedeliska omslag ofta, dessutom. På den tiden man gärna anlitade grymma konstnärer för omslagen.

Ja det stämmer ju, Psygnosis var bara utgivare men det var deras namn som man såg på omslaget och jag tror inte nån hade koll på vilka DMA var då.

Precis. Samma här. Psygnosis var ett stort namn för mig.

Medlem

Fean att de klantade till det med remaken :/

Hade både drömmar och mardrömmar när man som 9 årig grabb lirade Shadow of the Best på Amiga600. Psygnosis ugglan + kusliga musiken och snygga grafiken gjorde hela spelet typ.
Att man dog på samma ställe 100ggn brydde man sig inte om då.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Ankh:

Some hardcore commodore fan så har jag faktiskt aldrig gillat Shadow Of The Beast spelen bortsett från dess musik och (på sin tid) otroligt snygga stilen.

Själva spelet var i mitt tycke inte alls kul/bra.

Jag håller med, och har förmodligen en liknande bakgrund med Commodore.

Tycker nästan att det var lite karakteristiskt för Psygnosis över lag på den tiden. Visuellt häftiga spel med cool musik men egentligen tvärtrista.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Håller med dig Cybo. Man brydde sig knappt om gameplay i detta spel. Var så jäkla coolt alltihop att man tyckte det var självklart att man skulle dö av de där monstren utan huvud och som istället hade hål med inälvor som rann ut.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ankh:

Some hardcore commodore fan så har jag faktiskt aldrig gillat Shadow Of The Beast spelen bortsett från dess musik och (på sin tid) otroligt snygga stilen.

Själva spelet var i mitt tycke inte alls kul/bra.

Det var det sannerligen inte. Musiken och estetiken var guld, men resten? Nä.

Trean var rätt okej, dock. Det är ironiskt nog det näsan ingen har testat.

Skrivet av Ahris:

Shadow of the Beast blev ju legendariskt på Amiga för sin fantastiska grafik och parallaxscrollning samt sin musik, definitivt inte för sitt gameplay.

Psygnosis gjorde många banbrytande spel varav de flesta är bortglömda men deras största bedrift blev känt för just sin gameplay och det var Lemmings som var raka motsatsen till SoB med väldigt enkel grafik och musik.

Lemmings var fantastiskt. Utvecklades väl av DMA, som senare blev Rockstar?
Psygnosis hade så sjukt läckra, psykedeliska omslag ofta, dessutom. På den tiden man gärna anlitade grymma konstnärer för omslagen.

Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Ahris:

Shadow of the Beast blev ju legendariskt på Amiga för sin fantastiska grafik och parallaxscrollning samt sin musik, definitivt inte för sitt gameplay.

Psygnosis gjorde många banbrytande spel varav de flesta är bortglömda men deras största bedrift blev känt för just sin gameplay och det var Lemmings som var raka motsatsen till SoB med väldigt enkel grafik och musik.

Lemmings var fantastiskt. Utvecklades väl av DMA, som senare blev Rockstar?
Psygnosis hade så sjukt läckra, psykedeliska omslag ofta, dessutom. På den tiden man gärna anlitade grymma konstnärer för omslagen.

Ja det stämmer ju, Psygnosis var bara utgivare men det var deras namn som man såg på omslaget och jag tror inte nån hade koll på vilka DMA var då.

Precis. Samma här. Psygnosis var ett stort namn för mig.

Det var DMA med i min värld, de gjorde ett av mina absoluta favoritspel Hired Guns som jag spelar än idag på min Amiga 1200:a.
Dock tyckte jag överlag att Psygnosis som utgivare hade rätt mediokra spel trots fin grafik och härlig musik.
Med möjligt undantag för Lemmings och GTA som alla älskar tydligen:)

Medlem

Man kan ju undra varför spelboxarna var så jäkla stora förr! Skulle flytta mina Amiga spel. En bananlåda rymde ju 10 spel eller dylikt. Snacka om många bananlådor som skulle få plats i bilen.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Det var det sannerligen inte. Musiken och estetiken var guld, men resten? Nä.

Trean var rätt okej, dock. Det är ironiskt nog det näsan ingen har testat.

Jag håller med. Trean var just spelet jag spelade mest av, kommer ihåg och tänker på angående Shadow of the Beast. Den var ju riktigt cool.

Men om gameplay aldrig var på topp så borde ju inte en remake få minus för det om de lyckats göra fighterna bättre och behållt musiken och känslan.

Moonstone och Elvira: Mistress of the Dark är andra spel jag tänker på när det gäller magisk atmosfär på samma nivå som Shadow of the Beast.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Fast är ni säkra på att de "klantat till" remaken? Det är inte så att det är för likt originalet bara, som ju faktiskt var rätt taffliga spel. Idag kräver man mer, speciellt en recensent kan nog kräva lite mer, så ge inte upp hoppet bara för att en recensent säger att spelet är dåligt. För 90% av alla Amigaspel var ju ren skit och hälften av dem totalt ospelbara.

Medlem
Skrivet av magiul:

Fast är ni säkra på att de "klantat till" remaken? Det är inte så att det är för likt originalet bara, som ju faktiskt var rätt taffliga spel. Idag kräver man mer, speciellt en recensent kan nog kräva lite mer, så ge inte upp hoppet bara för att en recensent säger att spelet är dåligt. För 90% av alla Amigaspel var ju ren skit och hälften av dem totalt ospelbara.

Ungefär som till PC då, inget nytt under solen där
Men jag håller med dig om remaken, de är trogna originalet som du själv säger är rätt mediokert.

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Det var DMA med i min värld, de gjorde ett av mina absoluta favoritspel Hired Guns som jag spelar än idag på min Amiga 1200:a.
Dock tyckte jag överlag att Psygnosis som utgivare hade rätt mediokra spel trots fin grafik och härlig musik.
Med möjligt undantag för Lemmings och GTA som alla älskar tydligen:)

Kanske bara jag, men jag gillade Barbarian 2, Obliterator, Ecstatica 1 & 2, Discworld 1 & 2, Drakan: Order of the Flame, Benefactor, Armour-Geddon och Walker


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av magiul:

. För 90% av alla Amigaspel var ju ren skit och hälften av dem totalt ospelbara.

Där håller jag definitivt INTE med dig.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Mindrax:

Det var DMA med i min värld, de gjorde ett av mina absoluta favoritspel Hired Guns som jag spelar än idag på min Amiga 1200:a.
Dock tyckte jag överlag att Psygnosis som utgivare hade rätt mediokra spel trots fin grafik och härlig musik.
Med möjligt undantag för Lemmings och GTA som alla älskar tydligen:)

http://s33.postimg.org/4v5g5wgy7/13262383_10153844798478073_7...

Kanske bara jag, men jag gillade Barbarian 2, Obliterator, Ecstatica 1 & 2, Discworld 1 & 2, Drakan: Order of the Flame, Benefactor, Armour-Geddon och Walker

Walker var mäktigt. Lirade demot en jäkla massa gånger. Fick sitta med joystick i knät och styra med ena handen och musen med den andra. Var himla mäktigt spel faktiskt. Grafiken och gubbarna som verkligen kändes små och som man bara pumpade med bly.

Skribent
Skrivet av Paddington:
Skrivet av herrkilman:

Det var det sannerligen inte. Musiken och estetiken var guld, men resten? Nä.

Trean var rätt okej, dock. Det är ironiskt nog det näsan ingen har testat.

Jag håller med. Trean var just spelet jag spelade mest av, kommer ihåg och tänker på angående Shadow of the Beast. Den var ju riktigt cool.

Men om gameplay aldrig var på topp så borde ju inte en remake få minus för det om de lyckats göra fighterna bättre och behållt musiken och känslan.

Moonstone och Elvira: Mistress of the Dark är andra spel jag tänker på när det gäller magisk atmosfär på samma nivå som Shadow of the Beast.

Älskade Amigan, och både Moonstone och Elvira-spelen var riktigt atmosfäriska på flera vis. Gillade också flera av Cinemaware-spelen (som finns i en fin samling på Steam numera), främst It Came from the Desert och Wings - just för atmosfären. Spelmässigt var de ojämna, men det spelade mindre roll då.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av herrkilman:

Det var det sannerligen inte. Musiken och estetiken var guld, men resten? Nä.

Trean var rätt okej, dock. Det är ironiskt nog det näsan ingen har testat.

Jag håller med. Trean var just spelet jag spelade mest av, kommer ihåg och tänker på angående Shadow of the Beast. Den var ju riktigt cool.

Men om gameplay aldrig var på topp så borde ju inte en remake få minus för det om de lyckats göra fighterna bättre och behållt musiken och känslan.

Moonstone och Elvira: Mistress of the Dark är andra spel jag tänker på när det gäller magisk atmosfär på samma nivå som Shadow of the Beast.

Älskade Amigan, och både Moonstone och Elvira-spelen var riktigt atmosfäriska på flera vis. Gillade också flera av Cinemaware-spelen (som finns i en fin samling på Steam numera), främst It Came from the Desert och Wings - just för atmosfären. Spelmässigt var de ojämna, men det spelade mindre roll då.

Ja verkligen de två också. Wings har jag på mobilen för jag kunde aldrig spela klart det på Amigan. Jag kom till uppdrag 100 någonstans och där krashade spelet


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skribent
Skrivet av Paddington:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av herrkilman:

Det var det sannerligen inte. Musiken och estetiken var guld, men resten? Nä.

Trean var rätt okej, dock. Det är ironiskt nog det näsan ingen har testat.

Jag håller med. Trean var just spelet jag spelade mest av, kommer ihåg och tänker på angående Shadow of the Beast. Den var ju riktigt cool.

Men om gameplay aldrig var på topp så borde ju inte en remake få minus för det om de lyckats göra fighterna bättre och behållt musiken och känslan.

Moonstone och Elvira: Mistress of the Dark är andra spel jag tänker på när det gäller magisk atmosfär på samma nivå som Shadow of the Beast.

Älskade Amigan, och både Moonstone och Elvira-spelen var riktigt atmosfäriska på flera vis. Gillade också flera av Cinemaware-spelen (som finns i en fin samling på Steam numera), främst It Came from the Desert och Wings - just för atmosfären. Spelmässigt var de ojämna, men det spelade mindre roll då.

Ja verkligen de två också. Wings har jag på mobilen för jag kunde aldrig spela klart det på Amigan. Jag kom till uppdrag 100 någonstans och där krashade spelet

Cinemaware har ju faktiskt återuppstått tack vare kickstarter och gjort en nyversion av Wings. Finns på Steam. Den är väldigt trogen originalet.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Cinemaware har ju faktiskt återuppstått tack vare kickstarter och gjort en nyversion av Wings. Finns på Steam. Den är väldigt trogen originalet.

Dock verkar inte den nya versionen vara dummare på ett, för mig, spelförstörande sätt.

"2. The original game attempted to mix up the dogfights a little, with enemy planes sometimes appearing on your tail or off to the side of your formation. As I recall, there was even a mini-game in which you had to shake Jerry off your tail at the beginning of the mission! In the remastered version, no matter what the text states at the beginning of the mission, the enemy is always in a clump directly ahead of you. Add to this the fact that the enemy AI is disturbingly single minded and entirely predictable, while your wingmen are lucky to score a single kill in any given mission and every dogfight essentially plays out the same."


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skribent
Skrivet av Paddington:
Skrivet av herrkilman:

Cinemaware har ju faktiskt återuppstått tack vare kickstarter och gjort en nyversion av Wings. Finns på Steam. Den är väldigt trogen originalet.

Dock verkar inte den nya versionen vara dummare på ett, för mig, spelförstörande sätt.

"2. The original game attempted to mix up the dogfights a little, with enemy planes sometimes appearing on your tail or off to the side of your formation. As I recall, there was even a mini-game in which you had to shake Jerry off your tail at the beginning of the mission! In the remastered version, no matter what the text states at the beginning of the mission, the enemy is always in a clump directly ahead of you. Add to this the fact that the enemy AI is disturbingly single minded and entirely predictable, while your wingmen are lucky to score a single kill in any given mission and every dogfight essentially plays out the same."

Jo, jag har märkt av det där också. Det gör ju inte spelet mindre repetitivt, direkt. Men det är ändå en hyfsad nyversion som helhet, tycker jag. Önskar bara de gjort mer med det och utökat originalet, för konceptet har ju så mycket potential. Älskade Sierras gamla Red Baron-spel, till exempel.

Medlem

Det faktum att originalmusiken finns med borde på egen hand dra upp betyget ett steg.

Medlem

Formligen älskade det här spelet. Stridssystemet är sylvasst och tar en bra stund att lära sig att bemästra för att komma upp i de här hiskeliga poängen.
Så tycker definitivt inte de har misslyckats med detta.

Det tråkigaste var helt klart att det tyvärr inte är så långt, tack och lov finns det en hel del anledning att köra banorna igen om man vill skrapa ihop poäng nog att låsa upp en hel hög med spännande extra stoft. Det går att låsa upp lite historia kring spelen från den gamla goda Amiga tiden + lite extra video snuttar som gör man får lite mer backstory på sin karaktär samt världen.

Jag hoppas innerligen vi får se ett Shadow Of The Beast till. Gärna en helt nytt spel som inte baseras på någon av de andra två och då gärna ett litet längre äventyr. Men för den funtiga prislappen det har (ligger väl under 100 lappen nu) är det värt vart enda öre tycker jag.
Och skulle det nu visa sig att det kommer ett til (vilket jag tvivlar på för det här har nog sålt rätt dåligt) hoppas jag innerligen de har kvar strids systemet och fighting sekvenserna. De var enormt väl gjorda.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar