Möt AMD Radeon RX 480 – GTX 980-prestanda för 2 000 kr

Medlem
Skrivet av conthox:

Hur är det med prisvärdhet om man t ex köper 2 st stådana istället för ett topp-kort?

Sedan så undrar jag över ljudnivån, är den Ok? Mitt 970 hörs knappt, inte speciellt mkt i hög belasning heller. Vill inte sitta bredvid ett industrifläkt...

//edit

Första frågan hade förvisso svar i artiklen, men det var ju som sagt från AMD själva. Tänke om någon lite mer oberoende och objektiv hade testat.

Jag har som vana att köpa ett lite bättre AMD-kort (2-3 tkr) och sedan när det inte riktigt räcker och pengarna har fyllts på lagt till ett likadant. Det håller nog en tre år om man inte skall ligga högst upp i upplösningar och ultrainställningar. Gick från 2*7870 till ett 390 nyss och kommer att skaffa ett 390 Nitro till innan det går i graven - kommer att räcka ett tag tror jag. Utmaningen för familjeekonomin i höst blir ett Vive

Medlem
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Samma här, början av 1997 köpte jag min första, för ungefär samma summa, den var GRYM!

Du vet inte heller vad det var för dator du köpte för denna summa? Vill inte minnas att det var så jäkla höga priser på komponenterna.

Medlem

Bra att AMD ger oss val. Potentiellt då, innan vi får se den riktiga prislappen.

Priserna på PCs på 90-talet var väldigt höga om man inte kunde med att köpa den i delar från datorbutiken eller någon sådan sajt, och det var ju mer en grej som folk började upptäcka på slutet av 90-talet. Köpte man den på något annat sätt hade man väldigt tur om man kom under 10k.

Köpte en för 13000 något år där, en rejäl speldator... med 3dfx. Litet sorgligt eftersom det var en av de sista generationerna av den kretsen. Det positiva var att det fick mig att upptäcka de billigare alternativen när det gäller att bygga dator.

Medlem

Frågan man ställer sig är ju om det kommer låta som om datorn är på väg att lyfta också.

Medlem
Skrivet av toern:

Bra att AMD ger oss val. Potentiellt då, innan vi får se den riktiga prislappen.

Priserna på PCs på 90-talet var väldigt höga om man inte kunde med att köpa den i delar från datorbutiken eller någon sådan sajt, och det var ju mer en grej som folk började upptäcka på slutet av 90-talet. Köpte man den på något annat sätt hade man väldigt tur om man kom under 10k.

Köpte en för 13000 något år där, en rejäl speldator... med 3dfx. Litet sorgligt eftersom det var en av de sista generationerna av den kretsen. Det positiva var att det fick mig att upptäcka de billigare alternativen när det gäller att bygga dator.

Mmm, det är väl så kanske. Har inte köpt en komplett dator (sedan c64'an), har alltid byggt själv. Det var nog rätt saftiga pålägg för att köpa allt i ett paket.

Medlem

Ruskigt vasst pris. Hoppas det håller vad det lovar.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av kallamamran:

Ljudnivån kan du ju dock räkna med att den blir rätt hög. Eftersom man vill ha Gigabytes kort (För det vill man ju) som kör tre fläktar på varje kort, så lär ju 6 sådana fläktar låta lite

Varför just Gigabyte? Tycker att jag har hört ngt om överklockning, eller så minns jag fel. Men om dom nu låter mycket så vete F om man är sugen. Känns som att jag hellre går miste om ett par FPS än att sitta i ett susande.

Skrivet av kallamamran:

Bra med prispress iaf. Nvidia behöver konkurrens!!!

Absolut, borde finnas ännu mer.

Skrivet av Hipshot:

Dåligt skulle jag säga, iaf om man spelar spel, för det är inte alla spel som pallar Crossfire eller SLI, även nya spel och det är ju som jag förstår det inte alltid det funkar så bra heller.

Det är nog ganska dåligt om man inte spelar spel heller kom jag på =D

Det är ju det, hur bra stöd det är för fler än 1 grafikkort....

Skrivet av MatsDahlgren:

Jag har som vana att köpa ett lite bättre AMD-kort (2-3 tkr) och sedan när det inte riktigt räcker och pengarna har fyllts på lagt till ett likadant. Det håller nog en tre år om man inte skall ligga högst upp i upplösningar och ultrainställningar. Gick från 2*7870 till ett 390 nyss och kommer att skaffa ett 390 Nitro till innan det går i graven - kommer att räcka ett tag tror jag. Utmaningen för familjeekonomin i höst blir ett Vive

...vilket kanske du vet bättre om? Finns det brett stöd, eller är det så att bara vissa titlar har bra stöd och resten får man inte ut all presanda?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Synd att man inte köper Amd. Får hoppas detta pressar Nvidias priser, rätt absurd skillnad i pris.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Ser bra ut, dock kanske inte bland top-nivån i effektivitet där AMD har klarat sig bättre förr. Hade hoppats på ca 120-130w, men priset är desto mer skoj.

Medlem

Helt rätt drag av AMD. Bra för konkurrensen. Hoppas det går bra för dem, så att de kommer kunna kriga med Nvidia även i toppskiktet i kommande GPU-generationer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Runt 5000kr i Sverige då.

Knappast. Antar att du är lite skämtsam av dig, men det blir nog närmare 2500 i början.

Skrivet av vuze2143:

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Om det stämmer som det står i artikeln, att kortet har likvärdig prestanda som GTX 980, och att 2 kort är bättre än GTX 1080, för det låga priset av ca 2000 kronor.. Du får nog lägga mer än dubbla för "mkt mer prestanda"

Medlem

Inget för mig men ska bli intressant att läsa recensionerna. Kan ge en indikation på hur bra Vega blir. Om jag nu inte klickar hem ett 1080 innan dess.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Hört talas om Crossfire?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av vuze2143:

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Hört talas om Crossfire?

SLI / crossfire innebär extra problem, AMD kommer förstås att svara på 1070/80 till slut.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Min var en Gateway-burk för 36 000 /facepalm

Haha ja, priserna har sjunkit rejält. Jag hostade upp 28500 för min första PC. Det var inte värstingmodellen heller...

Undrar hur era burkar varit bestyckade. Har haft pcdatorer sedan slutet av 80-talet men behövde inte hosta upp några sådana summor för privat bruk.

Jag har kvar den faxade orderbekräftelsen i en pärm någonstans. Rätt säker på att det var en Pentium III med 12Mb ram och 384Mb hdd. Nån LS-120 (?) floppy och CD-ROM samt inbyggt 56.6 modem? Sen var det ju en mustig 17-tums (ooh, eller var det 19?) tjockskärm också, och det var väl där de mesta pengarna gick...dåtidens grafikkort. Vill minnas att du kunde ta antalet tum på skärmen och multiplicera med 1000 för att få en snabb uppskattning om priset på den tiden
Ska se ifall jag kan lägga upp en bild imorgon.

Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Ender:
Skrivet av vuze2143:

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Hört talas om Crossfire?

SLI / crossfire innebär extra problem, AMD kommer förstås att svara på 1070/80 till slut.

Så kanske det är ifall man räknar krasst, men behöver de väl knappast göra i en Benchmark, eller hur? Prestanda talar sitt eget språk...finns ingen stapel i testerna som säger något om "spelkompatibilitet" eller "drivrutinsoptimering".

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ender:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Min var en Gateway-burk för 36 000 /facepalm

Haha ja, priserna har sjunkit rejält. Jag hostade upp 28500 för min första PC. Det var inte värstingmodellen heller...

Undrar hur era burkar varit bestyckade. Har haft pcdatorer sedan slutet av 80-talet men behövde inte hosta upp några sådana summor för privat bruk.

Jag har kvar den faxade orderbekräftelsen i en pärm någonstans. Rätt säker på att det var en Pentium III med 12Mb ram och 384Mb hdd. Nån LS-120 (?) floppy och CD-ROM samt inbyggt 56.6 modem? Sen var det ju en mustig 17-tums (ooh, eller var det 19?) tjockskärm också, och det var väl där de mesta pengarna gick...dåtidens grafikkort. Vill minnas att du kunde ta antalet tum på skärmen och multiplicera med 1000 för att få en snabb uppskattning om priset på den tiden
Ska se ifall jag kan lägga upp en bild imorgon.

Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Ender:
Skrivet av vuze2143:

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Hört talas om Crossfire?

SLI / crossfire innebär extra problem, AMD kommer förstås att svara på 1070/80 till slut.

Så kanske det är ifall man räknar krasst, men behöver de väl knappast göra i en Benchmark, eller hur? Prestanda talar sitt eget språk...finns ingen stapel i testerna som säger något om "spelkompatibilitet" eller "drivrutinsoptimering".

Ja precis, skärmarna var asdyra. Hälften av de 28 000 datorn kostade var lätt 19" monitorn jag drog till med. Den var stor som en fotölj.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Samma här, början av 1997 köpte jag min första, för ungefär samma summa, den var GRYM!

Du vet inte heller vad det var för dator du köpte för denna summa? Vill inte minnas att det var så jäkla höga priser på komponenterna.

Tror det var nått i typ med Intel Pentium II 400 MHz, 128 MB SDRAM, HDD med 6 GB tror jag, 19 tums monitor, 32x CD-rom, Diamond Viper V330 4 MB grafikkort, Sound Blaster AWE64, flatbed A4 scanner och en laser printer.

Det var tider det


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Avstängd

Jag tycker ett sådant kort borde ha 6GB VRAM.

Medlem

Att PC-spelande är en dyr hobby är en svårdödad myt. Min nuvarande speldator kostade under 6000:- exlusive skärm och tillbehör (mus, tangentbord, headset). Den duger alldeles utmärkt att spela på i höga inställningar i de allra flesta spel. Många spel ser bättre ut och flyter bättre på den än till konsol.

Jag har genom åren introducerat PC-spelande till ett antal personer. Det har jag gjort genom att bygga billiga maskiner. Höga inställningar i spel kräver oftast inte så mycket kraft som många tror. Att RX 480 erbjuder så pass hög prestanda till ett lågt pris är stort. Det kan hjälpa till att expandera PC-communityt och göra mer spelare redo för VR.

Kort och gott - PC-spelande behöver inte vara dyrt, det behöver inte vara komplicerat och man behöver inte uppgradera varje år.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Jag hade aldrig lagt så mycket pengar på en PC. Kommer ihåg när farsan köpte en 32 tums TV för 30 000 kr. Det hade jag heller aldrig gjort. Såklart får alla göra vad dom vill med sina pengar och allt det där. Men det går att få väldigt mycket för ganska lite idag. Ny iPhone för 7000 kr? Nej tack jag tar en Google Nexus 5X för 3000 kr.

För mig har det aldrig varit dyrt att vara nörd och kommer nog aldrig vara det.

Redaktör
Skrivet av Brona:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Jag hade aldrig lagt så mycket pengar på en PC. Kommer ihåg när farsan köpte en 32 tums TV för 30 000 kr. Det hade jag heller aldrig gjort. Såklart får alla göra vad dom vill med sina pengar och allt det där. Men det går att få väldigt mycket för ganska lite idag. Ny iPhone för 7000 kr? Nej tack jag tar en Google Nexus 5X för 3000 kr.

För mig har det aldrig varit dyrt att vara nörd och kommer nog aldrig vara det.

Det var faktiskt min ex-flickvän som köpte datorn, från en butik ägd av hennes fars vän. Ett par tusen dyrare än vad den hade behövt vara. Pentium 2, 64 MB RAM, ej 3d-accelererad grafik, 3,2 GB hårddisk och en skärm på 15 tum, om jag minns rätt. Annars håller jag med dig - det är inte alltid värt att köpa det allra dyraste bara för att.


signatur
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av UggleMannen:

nej fan. släpp nått som håller ett tag istället. knas med dessa uppgraderingar för endast 2000:- verje gång tycker jag. det e gubb dyrt att vara nörd nuförtiden.

Min första pc kostade över 25 000 kr på 90-talet. Nördandet var och är dyrt.

Min var en Gateway-burk för 36 000 /facepalm

Haha ja, priserna har sjunkit rejält. Jag hostade upp 28500 för min första PC. Det var inte värstingmodellen heller...

Undrar hur era burkar varit bestyckade. Har haft pcdatorer sedan slutet av 80-talet men behövde inte hosta upp några sådana summor för privat bruk.

Jag har kvar den faxade orderbekräftelsen i en pärm någonstans. Rätt säker på att det var en Pentium III med 12Mb ram och 384Mb hdd. Nån LS-120 (?) floppy och CD-ROM samt inbyggt 56.6 modem? Sen var det ju en mustig 17-tums (ooh, eller var det 19?) tjockskärm också, och det var väl där de mesta pengarna gick...dåtidens grafikkort. Vill minnas att du kunde ta antalet tum på skärmen och multiplicera med 1000 för att få en snabb uppskattning om priset på den tiden
Ska se ifall jag kan lägga upp en bild imorgon.

Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Ender:
Skrivet av vuze2143:

Meh... Lägger då hellre det dubbla i pris för mkt mer prestanda

Hört talas om Crossfire?

SLI / crossfire innebär extra problem, AMD kommer förstås att svara på 1070/80 till slut.

Så kanske det är ifall man räknar krasst, men behöver de väl knappast göra i en Benchmark, eller hur? Prestanda talar sitt eget språk...finns ingen stapel i testerna som säger något om "spelkompatibilitet" eller "drivrutinsoptimering".

Ja det har du rätt i. Skärmarna var dyra, excluderade dem, hade själv turen att ärva skärmar av far min. (Som arbetade med CAD modellering). Sen så höll min gamla lappade celeron 466@700mhz ett bra tag tills det var dags för en en athlon xp 1800. Ramminnet kommer du nog ihåg fel. Hade 16MB till min gamla 486dx33, var dock väldigt mkt då.

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Jag tycker ett sådant kort borde ha 6GB VRAM.

De kommer ha 4gb och 8gb (två versioner). 4GB räcker väl för gaming i det segment de är ämnade till. Tittar man närmare på kylaren (man kan ju betala dryga 7 papp och ändå få en kylare som throttlar fina kortet och varvar som en Hyabusa tydligen...) ser man att det finns goda möjligheter till att göra kompakta kort av dessa (kretskotet är bara 2/3 av längden).

Medlem
Skrivet av zappmeharder:
Skrivet av SebastianV:

Jag tycker ett sådant kort borde ha 6GB VRAM.

De kommer ha 4gb och 8gb (två versioner). 4GB räcker väl för gaming i det segment de är ämnade till. Tittar man närmare på kylaren (man kan ju betala dryga 7 papp och ändå få en kylare som throttlar fina kortet och varvar som en Hyabusa tydligen...) ser man att det finns goda möjligheter till att göra kompakta kort av dessa (kretskotet är bara 2/3 av längden).

4 GB VRAM räcker till den stora majoriteten spel. Generellt är VRAM lite av en bluff. Den enda gången du får nytta av 6/8 GB VRAM är om spelet i fråga har ett HD Texture Pack (lika Rainbow Six Siege, Fallout, Shadows of Mordor) OCH kortet inte flaskar på nåt annat ställe. Ett kort som RX 480 behöver absolut inte mer än 4 GB VRAM skulle jag gissa på. Men det fungerar bra som marknadsföring och för att särskilja korten, men speciellt användbart för spelare är det inte

12
Skriv svar