Warcraft - den populäraste spelfilmatiseringen någonsin

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av brandter:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av brandter:
Skrivet av A-Gen:

En relativt stor andel av kritiken jag sett handlar om att den skulle vara dålig för att det saknas raser och karaktärer m.m. Själv tyckte jag den var ganska bra, kanske för att jag spelat hela serien från Orcs & Humans och framåt, kanske för att jag uppskattar filmserier som tar sina origin stories på allvar. In the beginning there were only orcs and humans.

Hmm, det har jag inte sett någon säga själv iaf. Majoriteten av kritik jag har sett är en av två anledningar "Spelfilmer suger och kommer alltid suga och det här suger för att det är baserat på ett spel" Folk som har skrivit sin recension innan de såg filmen dvs. Eller två "De förklarar för lite, det är en film för fansen som kan loren och det känns som att jag inte hänger med" Det här kan jag köpa, du kan inte göra en film riktat till 100% på fansen, hur skulle då Marvels filmer har sett ut? Ingen förklaring, allt bara kör på eftersom att "fansen" redan känner till allt, vilket orsakar att nytt folk inte blir intresserade.

Själv var mitt största problem Medivh, jag tyckte de porträtterade honom uselt, det är inte den Medivh jag har lärt känna genom spelen eller böcker. Kan bero på skådisen, kan bero på regissören, dunno. Sen att Lothar hade en son... det var nytt och helt onödigt. Lothar behöver inte en son för att vara motiverad att slåss, han hade gjort det oavsett!

Jag tyckte de gjorde "loren" enkel. Liksom - allting ont = grön magi. Känns som alla kan fatta det.

Själva handlingen är inge konstig, men de spenderar ingen tid att förklara vem karaktärerna är. Det enda du vet om Medivh är att han är en Guardian, vad är det? Vad innebär det? Varför är Medivh viktig för världen? Han är bara en galen magiker som blir ond, något som inte alls stämmer med hur han var i spelen. Samma sak gäller i princip alla karaktärer förutom Durotan.

Ett problem som varje filmatisering av populärmedia för med sig. Hade de gått i botten av loren för varje karaktär så hade man varit tvungen att släppa två hela filmer bara för det. Det är helt enkelt för mycket att trycka in i en film.

Skrivet av Samsos:

Karaktärsutvecklingen på just Medive i filmen är väldigt kass. Jag hade önskat en bättre storry kring honom så nyblivna tittar faktiskt hänger med på varför han hjäper till att öppna portalen till orcernas värld, istället för den vaga beskrivningen som görs.

Travis fimmel... ingen bra skådespelare och tänker inte utveckla det mer än så, hade hellre sett någon helt annan gjort hans roll.

Dock hoppas jag på en uppföljare, för att få följa Thralls uppväxt hos Aedelas Blackmoore, det ser jag mer ifram emot.

metacritis är väldigt hårda mot filmen och fanboys tycker att filmen är bästa i världen. Men möts dom båda två på mitten så hamnar man på en imdb score runt 5.5ish det hade iaf vart min rimlighet.

Som någon över sa, en popcorn film, den är sevärd, kan tänka mig lite svår å få grepp om, om man inte kan storyn.

WC-serien är en av dessa fenomen där (iallafall jag tycker) att spelen blir bättre per uppföljare. WC1 var ett bra spel medan WC2 var betydligt bättre. Min favorit är ändå trean. Det är även trean som Wow bygger på ish. WC3 var även betydligt bättre än de tidigare spelen när det kom till lore.

Vad de skulle ha gjort är att göra det till en TV serie, som film så fungerar det inte, framförallt inte en så pass kort film som Warcraft var. Kolla bara LotR som all jämför Warcraft med, de är skit långa utav en anledning.

Medlem

Ny film, ny regissör, TAck

Medlem

Jag såg den 2 gånger, fantastisk film!

Medlem
Skrivet av brandter:

Vad de skulle ha gjort är att göra det till en TV serie, som film så fungerar det inte, framförallt inte en så pass kort film som Warcraft var. Kolla bara LotR som all jämför Warcraft med, de är skit långa utav en anledning.

Håller med. Antingen 4h lång film som LotR, eller en serie i stil med GoT där händelser och lore får sin tid att förklaras.
GoT vår/sommar; Warcraft höst/vinter. Bra fantasy året runt. HBO pls.

Medlem

Bästa filmen på länge! Men då har man spelat spelen i åratal, kan förstå att folk som inte har någon relation till Warcraft har lite svårt för den, men finns även de som gillar den där också!

Medlem

Såg den idag, helt ok. Många små detaljer som bara de som är lite insatta snappar upp. 7 pers i salongen, jag var den enda som skrattade åt Murlocen vid bron

Medlem
Skrivet av marsson90:

En av de sämre filmerna jag sett på bio på flera år :/ den var ofattbart usel i mina ögon, och jag var nästintill arg efter att den äntligen tog slut.

Kan bara instämma. Men jag är ännu mer besviken än du för jag såg den två gånger på bio och den var till och med sämre vid andra visningen!

Medlem
Skrivet av FZ:

Biobesökare världen över verkar hålla med då det nu är den spelfilm som dragit in mest pengar globalt.

Som vanligt förstår jag inte logiken med detta när det kommer till filmer på bio.
När folk köper en biobiljett och går in i salongen har dom inte sett filmen än. (i dom flesta fall)

Om man t.ex hade frågat alla biobesökarna vad dom tyckte om filmen efter att dom sett den, och 75% svarar att dom tyckte filmen var dålig, då betyder det väl inte att filmen är populär? Snarare tvärtom.

Menar bara att biljettintäkter kan möjligtvis indikera hur stort intresse det finns att se filmen, men inte hur bra eller populär den är.

=/

Medlem
Skrivet av Wattem:

Har ju dock hört skvaller om att det finns extra material, så kanske kommer en extended edition

Japp, det är bekräftat av produktionsteamet att den förlängda versionen kommer att förklara karaktärernas bakgrundshistorier mycket grundligare.

Medlem

Helt ok och en av de bättre game-baserade filmerna jag sett. Endast Silent Hill slår den IMAO. Det enda störande var att killen från Vikings ibland verkade prata med samma konstiga "fornnordiska" dialekt som han gör i TV-serien. Wierd.

Sen fattade jag inte the Guardian. Vad var hans motivation att göra som han gjorde osv (har inte så bra koll på WC-loren)

Medlem

Tycker den var bra men lite rörig.
Sen precis som många påpekat, det var ingen character buildup direkt, inte ens jag som spelat WoW i många år hade koll på vilka alla var.

Medlem

Nä, tacka vet jag Uwe Bolls spelfilmatiseringarna


signatur

It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice

Medlem
Skrivet av Chassimannen:
Skrivet av marsson90:

En av de sämre filmerna jag sett på bio på flera år :/ den var ofattbart usel i mina ögon, och jag var nästintill arg efter att den äntligen tog slut.

Vilken enormt konstruktiv kritik. c:

Hahah eller hur..

Gen
Medlem
Skrivet av Xeran:

Jag gillade den, till och med min flickvän som var väldigt skeptisk tyckte den var okej

Snyggt att lyckas få en flickvän att se en sådan film

Skrivet av Blackwolfe:

Såg den idag, helt ok. Många små detaljer som bara de som är lite insatta snappar upp. 7 pers i salongen, jag var den enda som skrattade åt Murlocen vid bron

jo den skrattade man åt


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Det ryktas att man i Kina använt viewbots på biograferna för att blåsa upp siffrorna. Care to comment?

Medlem

Tyckte det saknades endel om Gul'dan och kil'jaeden samt deras mannoroth grej, är ju rätt vitalt gällande "the burning legion".

Hoppas på en förlängd version, tyckte filmen i sig var riktigt bra.
Men då har jag spelat alla warcraft samt wow, läst mycket.

Medlem

Hade hört från ett par som tyckte den var så där. Så gick och såg den för att få en egen uppfattning. Spelat både Warcraft spelen och WoW. tycker den värd helt klart sevärd. Ja, fanns väl ett par saker de kanske kunde gjort lite bättre och inte nådde den nivå som Peter Jacksson och "Lord of the rings". Men jag hoppas verkligen de gått tillräckligt bra för dem med filmen så det kan bli en uppföljare. För de är den helt klart värd, och så kanske de lärt sig av lite till nästa del. För det finns så mycket härlig story i denna värld.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Xeran:

Jag gillade den, till och med min flickvän som var väldigt skeptisk tyckte den var okej

Snyggt att lyckas få en flickvän att se en sådan film

Enkelt, jag fick bara lova att följa med på någon tjejfilm nästa gång


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av marsson90:

En av de sämre filmerna jag sett på bio på flera år :/ den var ofattbart usel i mina ögon, och jag var nästintill arg efter att den äntligen tog slut.

Du vet att man kan lämna biografen tidigare om filmen suger?
Jag hade aldrig suttit igenom en film som jag tycker är så värdelös som du beskriver den. Har en dålig film rånat mig på mina pengar så finns det ingen anledning att den även ska råna mig på min tid.

Klockrent, doh nu blev han ägd!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Gen
Medlem
Skrivet av Xeran:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Xeran:

Jag gillade den, till och med min flickvän som var väldigt skeptisk tyckte den var okej

Snyggt att lyckas få en flickvän att se en sådan film

Enkelt, jag fick bara lova att följa med på någon tjejfilm nästa gång

Haha hoppas du känner det var värt det när du i framtiden kommer sitta och titta på Sex and the City 5

12
Skriv svar