Playstation Neo-specifikationerna har läckt

Medlem

Jag hoppar nog över PS4 Neo och inväntar MicroSofts "Scorpio" då jag älskar prestandan. Äger både en vanlig "PS4" och en "X1". Är på väg att handla en 65" 4k TV för 15,000 --19,000:- inom ett år och pengarna har sparats ihop redan. Jag håller på att förbereda mig. Så jag tror jag kör på Scorpio. Jäkligt drygt dock att releasen ligger en bit bort i tiden...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:
Skrivet av Mortaigne:

Aww Scorpios lille kusin från landet. Gulligt!

...inte mer än Xbox One jämfört med PS4.

Jag tror det kan vara bra att vänta tills båda faktiskt existerar för att se vad marknaden föredrar.

Jo ganska mycket mer faktiskt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jo ganska mycket mer faktiskt.

Om ryktena stämmer så är väl både PS4 och Scorpio ca 40% kraftfullare än sin konkurrent när det gäller teraflops?

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Pihlbaoge:

Hade väl hellre sett att man satsade på att få ut bra spel till Ps4:an som faktiskt använder sig av, och begränsas av konsolens kapacitet idag. Kanske är jag bakåtsträvande, vad vet jag, men någonstans sitter jag fortfarande och väntar på att Ps4:an ska "komma igång." Har haft den i flera år nu och det känns fortfarande som om det bara finns en handfull titlar till den som är värda att investera i, och de flesta av dem finns ändå på flera plattformar.

Och som om inte det var nog så är det flera av de spelen som inte ens går speciellt bra på Ps4:an. Otroliga laddningstider i spel som Witcher 3, och spelar man Fallout 4 expansionen "Far Harbor" så sjunker frameraten till typ 10 fps när man rör sig i dimman.

Fan, nu har det här väldigt lite med Neo att göra och väldigt mycket med min besvikelse över Ps4:an att göra. Någonstans känner jag att en av anledningarna till att man investerade i en konsol från början var just att undvika att behöva uppdatera. Man hade en konsol och så visste man att den skulle hålla i x antal år. Och Ps4:an har inte gjort det. Nu "behöver" den också uppdateras. (Jag är fullt medveten om att spelen ska kunna spelas på Ps4:an också, men samtidigt så är jag tveksam till hur det kommer fungera sett till att nuvarande spel har svårt på PS4:an redan som det är.)

En annan anledning att man ville skaffa en konsol var ju att kunna sitta 4 polare i soffan och skjuta ihjäl varandra. Och inte heller det har man fått egentligen. Alla FPS som släppts till konsolen har sitt multiplayerstöd begränsat till 2 spelare.

Absurt nog sitter vi och lirar COD3 på Ps3:an istället för att spela PS4:a när det är folk över.

Då får du köpa spel som inte är multi-platform!

Uncharted 4 pressar hårdvaran, är sjukt snyggt och dessutom roligt.

Helldivers går att spela 4st på samma skärm, cross-play med PC och Vita. Sjukt kul.

Witcher 3 har ju bara långa laddningstider om du dör

Uncharted 4 och vad mer? Visst, Uncharted var skoj, jag gillade det spelet, inget snack om det. Men vad mer? Någonstans hade man ju som en sån där dum person som köpte konsolen för ett gäng tusenlappar vid release hoppats på att det skulle kommit lite mer spel som motiverade den investeringen.

FIFA och Rocket League går också att spela 4 player local (även om Rocket League är helt hopplöst vad gäller att spela online 4v4) Min stora invändning där är väl framför allt att många spel som tidigare gick att köra 4 player splitscreen på. t ex CoD serien, av någon anledning inte gör det på den nya hårdvaran. Jag ser egentligen inget logiskt alternativ till varför man inte har 4 player splittscreen med. Visst, man kan ju argumentera för attdet kräver för mycket av konsolen att visa 4 skärmar, men det klarade som sagt PS3:an av, och när spel som CoD Ghost finns till både Ps4 och Ps3 men ändå inte har 4 player mode så blir man väldigt fundersam.


signatur

Heja Blåvitt

KoP
Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag är sugen på en Neo om den kommer kosta runt 4000 kr. Men inte för att köra VR eller spel i 4k. Utan först och främst kommande vanliga titlar så man garanterat har 60 fps. Har ingen PS4 än men tänkt skaffa. Och man behöver minst 2 TB hårddisk om man vii vara framtidssäker. har en XO nu med 500 GB tog ju slut efter 6 spel första året!

Sen ska det bli intressant att se vad Nintendo NX blir, antar att det blir en konsol som kan konkurrera med PS4 och XO som kan spela titlar som GTA V osv, tror mest det blir en mycket starkare hårdvara i NX så alla spel ska gå att köra på den.

Hoppas Nintendo gör NX minst i samma nivå som PS4 Neo och kommande XO Slim.

Skulle helst satsa på en Nintendo NX så slipper man Xbox Live och motsvarande för PS4.

Tips: Avinstallera spelen du är klar med, alternativt köp en extern hårddisk på 3-4 TB så är du med i gamet igen.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Pihlbaoge:

Hade väl hellre sett att man satsade på att få ut bra spel till Ps4:an som faktiskt använder sig av, och begränsas av konsolens kapacitet idag. Kanske är jag bakåtsträvande, vad vet jag, men någonstans sitter jag fortfarande och väntar på att Ps4:an ska "komma igång." Har haft den i flera år nu och det känns fortfarande som om det bara finns en handfull titlar till den som är värda att investera i, och de flesta av dem finns ändå på flera plattformar.

Och som om inte det var nog så är det flera av de spelen som inte ens går speciellt bra på Ps4:an. Otroliga laddningstider i spel som Witcher 3, och spelar man Fallout 4 expansionen "Far Harbor" så sjunker frameraten till typ 10 fps när man rör sig i dimman.

Fan, nu har det här väldigt lite med Neo att göra och väldigt mycket med min besvikelse över Ps4:an att göra. Någonstans känner jag att en av anledningarna till att man investerade i en konsol från början var just att undvika att behöva uppdatera. Man hade en konsol och så visste man att den skulle hålla i x antal år. Och Ps4:an har inte gjort det. Nu "behöver" den också uppdateras. (Jag är fullt medveten om att spelen ska kunna spelas på Ps4:an också, men samtidigt så är jag tveksam till hur det kommer fungera sett till att nuvarande spel har svårt på PS4:an redan som det är.)

En annan anledning att man ville skaffa en konsol var ju att kunna sitta 4 polare i soffan och skjuta ihjäl varandra. Och inte heller det har man fått egentligen. Alla FPS som släppts till konsolen har sitt multiplayerstöd begränsat till 2 spelare.

Absurt nog sitter vi och lirar COD3 på Ps3:an istället för att spela PS4:a när det är folk över.

Då får du köpa spel som inte är multi-platform!

Uncharted 4 pressar hårdvaran, är sjukt snyggt och dessutom roligt.

Helldivers går att spela 4st på samma skärm, cross-play med PC och Vita. Sjukt kul.

Witcher 3 har ju bara långa laddningstider om du dör

Uncharted 4 och vad mer? Visst, Uncharted var skoj, jag gillade det spelet, inget snack om det. Men vad mer? Någonstans hade man ju som en sån där dum person som köpte konsolen för ett gäng tusenlappar vid release hoppats på att det skulle kommit lite mer spel som motiverade den investeringen.

FIFA och Rocket League går också att spela 4 player local (även om Rocket League är helt hopplöst vad gäller att spela online 4v4) Min stora invändning där är väl framför allt att många spel som tidigare gick att köra 4 player splitscreen på. t ex CoD serien, av någon anledning inte gör det på den nya hårdvaran. Jag ser egentligen inget logiskt alternativ till varför man inte har 4 player splittscreen med. Visst, man kan ju argumentera för attdet kräver för mycket av konsolen att visa 4 skärmar, men det klarade som sagt PS3:an av, och när spel som CoD Ghost finns till både Ps4 och Ps3 men ändå inte har 4 player mode så blir man väldigt fundersam.

Helldivers, Helldivers, Helldivers... Inte snyggast i världshistorien, men jävligt kul.

Men jag håller med till en viss del. Jag har Uncharted, Batman, Witcher 3 och Killzone till min PS4, resten av spelen har jag fått på PSN Plus typ. Ja just ja, Bungie spelet som sög och nu senast Paragon har jag ju också.

Det har inte kommit så många superspel till bara PS4. Men det samma är sant för Xbox.

Inaktiv
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pungvred:

CPU:n blir ju en rejäl flaskhals.

Det var mer sant förr, men främst för PC. En svag CPU flaskhalsar grafikkortet på API:er som OpenGL, DX11 och äldre. Med de moderna lågnivå-API:erna såsom Vulkan och DX12 behöver inte längre CPU:n mata GPU:n med arbetsinstruktioner på samma sätt, så då försvinner flaskhalsen och CPU:n avlastas. När det kommer till konsoler (även äldre) så har aldrig komplexa API:er behövts, då konsolernas hårdvarukonfiguration alltid är samma för varje produkt (syftet med API:erna är att kunna skriva mer hårdvaruabstrakt kod som funkar på alla tänkbara olika PC-konfigurationer, så länge de stödjer API:n), därför kan spelprogrammerarna utesluta dessa komplexa API:er och skriva lågnivåkod mer direkt för hårdvaran.
Dessutom har vi tekniker som GPGPU vilket låter oss avlasta CPU:n ytterligare.
Kort sagt, fokus flyttas mer och mer till GPU och CPU blir mindre relevant.

Det beror såklart på spelet. AC är väldigt cpu-baserat och spelar bättre på Xbox One än PS4 pga just det. Att inte uppgradera cpu:n är ett väldigt konstigt beslut tycker jag.

Klart att det beror på spelet, eller ja, på hur utvecklarna väljer att fördela belastningen på de olika hårdvarukomponenterna (det gäller ju att skriva bra kod som tar tillvara på alla beräkningselement maskinen kan erbjuda). Men vadå, skulle Xbox One ha bättre CPU än PS4? Jag har alltid hört det motsatta (båda är ändå rätt lika, 8-kärniga AMD Jaguar i båda fallen). Dessutom ser vi ju att de skruvat upp klockfrekvensen på CPU:n på Neo också, så visst har de uppgraderat CPU:n.

Ja. Xbox one har uppklockade cpu kärnor som gör att den piskar PS4 på cpu processing men den har däremot lite sämre gpu.

Att Neo skulle kunna prestera riktig 4K är bara dumheter som vilken idiot som helst med plus/minus matte kan förstå.

Medlem

Låter som en blygsam uppdatering tycker jag

Inaktiv
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Pihlbaoge:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Pihlbaoge:

Hade väl hellre sett att man satsade på att få ut bra spel till Ps4:an som faktiskt använder sig av, och begränsas av konsolens kapacitet idag. Kanske är jag bakåtsträvande, vad vet jag, men någonstans sitter jag fortfarande och väntar på att Ps4:an ska "komma igång." Har haft den i flera år nu och det känns fortfarande som om det bara finns en handfull titlar till den som är värda att investera i, och de flesta av dem finns ändå på flera plattformar.

Och som om inte det var nog så är det flera av de spelen som inte ens går speciellt bra på Ps4:an. Otroliga laddningstider i spel som Witcher 3, och spelar man Fallout 4 expansionen "Far Harbor" så sjunker frameraten till typ 10 fps när man rör sig i dimman.

Fan, nu har det här väldigt lite med Neo att göra och väldigt mycket med min besvikelse över Ps4:an att göra. Någonstans känner jag att en av anledningarna till att man investerade i en konsol från början var just att undvika att behöva uppdatera. Man hade en konsol och så visste man att den skulle hålla i x antal år. Och Ps4:an har inte gjort det. Nu "behöver" den också uppdateras. (Jag är fullt medveten om att spelen ska kunna spelas på Ps4:an också, men samtidigt så är jag tveksam till hur det kommer fungera sett till att nuvarande spel har svårt på PS4:an redan som det är.)

En annan anledning att man ville skaffa en konsol var ju att kunna sitta 4 polare i soffan och skjuta ihjäl varandra. Och inte heller det har man fått egentligen. Alla FPS som släppts till konsolen har sitt multiplayerstöd begränsat till 2 spelare.

Absurt nog sitter vi och lirar COD3 på Ps3:an istället för att spela PS4:a när det är folk över.

Då får du köpa spel som inte är multi-platform!

Uncharted 4 pressar hårdvaran, är sjukt snyggt och dessutom roligt.

Helldivers går att spela 4st på samma skärm, cross-play med PC och Vita. Sjukt kul.

Witcher 3 har ju bara långa laddningstider om du dör

Uncharted 4 och vad mer? Visst, Uncharted var skoj, jag gillade det spelet, inget snack om det. Men vad mer? Någonstans hade man ju som en sån där dum person som köpte konsolen för ett gäng tusenlappar vid release hoppats på att det skulle kommit lite mer spel som motiverade den investeringen.

FIFA och Rocket League går också att spela 4 player local (även om Rocket League är helt hopplöst vad gäller att spela online 4v4) Min stora invändning där är väl framför allt att många spel som tidigare gick att köra 4 player splitscreen på. t ex CoD serien, av någon anledning inte gör det på den nya hårdvaran. Jag ser egentligen inget logiskt alternativ till varför man inte har 4 player splittscreen med. Visst, man kan ju argumentera för attdet kräver för mycket av konsolen att visa 4 skärmar, men det klarade som sagt PS3:an av, och när spel som CoD Ghost finns till både Ps4 och Ps3 men ändå inte har 4 player mode så blir man väldigt fundersam.

Helldivers, Helldivers, Helldivers... Inte snyggast i världshistorien, men jävligt kul.

Men jag håller med till en viss del. Jag har Uncharted, Batman, Witcher 3 och Killzone till min PS4, resten av spelen har jag fått på PSN Plus typ. Ja just ja, Bungie spelet som sög och nu senast Paragon har jag ju också.

Det har inte kommit så många superspel till bara PS4. Men det samma är sant för Xbox.

Är det?
One har ju en otrolig katalog redan, halo mcc(1-4 +odst), Halo 5, gears ultimate, forza motorsport 5 , forza motorsport 6 , förza horizon 2, rare ultimae collection (30 äldre titlar), titanfall, ryse, sunset overdrive, ori and the blind forest, dead rising, rise of the tombraider, med flera.

För att inte nämna bakåtkompabilitet som ger oss 200 titlar till däribland red dead redemption och halo wars....

Tror ingen kan säga att PS4 har i närheten av lika bra titlar och stort utbud faktiskt....

Medlem

PS4 Remastered!

Medlem
Skrivet av anon_81726:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Pihlbaoge:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Pihlbaoge:

Hade väl hellre sett att man satsade på att få ut bra spel till Ps4:an som faktiskt använder sig av, och begränsas av konsolens kapacitet idag. Kanske är jag bakåtsträvande, vad vet jag, men någonstans sitter jag fortfarande och väntar på att Ps4:an ska "komma igång." Har haft den i flera år nu och det känns fortfarande som om det bara finns en handfull titlar till den som är värda att investera i, och de flesta av dem finns ändå på flera plattformar.

Och som om inte det var nog så är det flera av de spelen som inte ens går speciellt bra på Ps4:an. Otroliga laddningstider i spel som Witcher 3, och spelar man Fallout 4 expansionen "Far Harbor" så sjunker frameraten till typ 10 fps när man rör sig i dimman.

Fan, nu har det här väldigt lite med Neo att göra och väldigt mycket med min besvikelse över Ps4:an att göra. Någonstans känner jag att en av anledningarna till att man investerade i en konsol från början var just att undvika att behöva uppdatera. Man hade en konsol och så visste man att den skulle hålla i x antal år. Och Ps4:an har inte gjort det. Nu "behöver" den också uppdateras. (Jag är fullt medveten om att spelen ska kunna spelas på Ps4:an också, men samtidigt så är jag tveksam till hur det kommer fungera sett till att nuvarande spel har svårt på PS4:an redan som det är.)

En annan anledning att man ville skaffa en konsol var ju att kunna sitta 4 polare i soffan och skjuta ihjäl varandra. Och inte heller det har man fått egentligen. Alla FPS som släppts till konsolen har sitt multiplayerstöd begränsat till 2 spelare.

Absurt nog sitter vi och lirar COD3 på Ps3:an istället för att spela PS4:a när det är folk över.

Då får du köpa spel som inte är multi-platform!

Uncharted 4 pressar hårdvaran, är sjukt snyggt och dessutom roligt.

Helldivers går att spela 4st på samma skärm, cross-play med PC och Vita. Sjukt kul.

Witcher 3 har ju bara långa laddningstider om du dör

Uncharted 4 och vad mer? Visst, Uncharted var skoj, jag gillade det spelet, inget snack om det. Men vad mer? Någonstans hade man ju som en sån där dum person som köpte konsolen för ett gäng tusenlappar vid release hoppats på att det skulle kommit lite mer spel som motiverade den investeringen.

FIFA och Rocket League går också att spela 4 player local (även om Rocket League är helt hopplöst vad gäller att spela online 4v4) Min stora invändning där är väl framför allt att många spel som tidigare gick att köra 4 player splitscreen på. t ex CoD serien, av någon anledning inte gör det på den nya hårdvaran. Jag ser egentligen inget logiskt alternativ till varför man inte har 4 player splittscreen med. Visst, man kan ju argumentera för attdet kräver för mycket av konsolen att visa 4 skärmar, men det klarade som sagt PS3:an av, och när spel som CoD Ghost finns till både Ps4 och Ps3 men ändå inte har 4 player mode så blir man väldigt fundersam.

Helldivers, Helldivers, Helldivers... Inte snyggast i världshistorien, men jävligt kul.

Men jag håller med till en viss del. Jag har Uncharted, Batman, Witcher 3 och Killzone till min PS4, resten av spelen har jag fått på PSN Plus typ. Ja just ja, Bungie spelet som sög och nu senast Paragon har jag ju också.

Det har inte kommit så många superspel till bara PS4. Men det samma är sant för Xbox.

Är det?
One har ju en otrolig katalog redan, halo mcc(1-4 +odst), Halo 5, gears ultimate, forza motorsport 5 , forza motorsport 6 , förza horizon 2, rare ultimae collection (30 äldre titlar), titanfall, ryse, sunset overdrive, ori and the blind forest, dead rising, rise of the tombraider, med flera.

För att inte nämna bakåtkompabilitet som ger oss 200 titlar till däribland red dead redemption och halo wars....

Tror ingen kan säga att PS4 har i närheten av lika bra titlar och stort utbud faktiskt....

Halo är ju inte direkt något som pressar hårdvaran, dessutom re-releases, Gears Ultimate är en HD-remake, Rare Ultimate Collection re-releases.
Halo 1 och 2 var Ok sedan har jag nästan inte rört dem.

Forza Motorsport visst, PS4 fick Driveclub (spelar inte nån av dem)
Titanfall sure, men inte något som pressade hårdvaran, COD med jetpacks (COD innan Jetpacks)
Ryse var snyggt visst men verkar ju inte vara något sånt spel man köper en konsol för.
Sunset Overdrive har jag inte kollat på men det känns som ett humoröst Infamous: Second Son.
Rise of Tombraider och Ori verkar ju vara låsta till XboxOne för att Microsoft pungat ut en massa pengar, så visst.

Jo visst bakåtkompabilitet är ju bra så länge man faktiskt spelar spelen.

Själv har jag antagligen redan spelat de spel som kom till förra generationen som jag vill spela och har inte tid att spela dem igen då jag har fullt upp med den här generationens spel.
Men då är jag småbarnsförälder också.

Medlem

Vill köpa nya enbart för bf1!!!!!

Medlem

Eh Rise of Tombrider kommer ju snart(till ps4) +dlc och+ det tidigare Tombrider spelet till samma pris. Men det stora nu är ju att darkest dungeon kommer till ps4/ps vita nu i höst!!!

12
Skriv svar