[EOS] iSLAND OF THE DEAD - Arma 3: DayZ Tanoa

Medlem
[EOS] iSLAND OF THE DEAD - Arma 3: DayZ Tanoa

http://edge.of.sanity.nu

[EOS] iSLAND OF THE DEAD - Arma 3: DayZ Tanoa

http://edge.of.sanity.nu

Med rejäl erfarenhet i bagaget håller jag nu på med att konfigurera en ny server för ARMA 3 EXILE-spelande på Tanoa, djungel/vattenkartan som kom i senaste expansionen APEX (kika här: https://www.youtube.com/watch?v=b-qz7DT6gDs för att se lite mer om kartan).

Vad är då tanken med denna server?

Först och främst så är tanken att försöka samla "seriösa" spelare på servern som inte spenderar sin tid med att skjuta bambis och sabotera för nykomlingar. Istället försöker jag inrikta servern mot folk som gärna utmanar sig själva i PvP och eller PvE, med utmanande uppdrag och base raiding, med mera.

Hur fungerar Exile?

Först och främst bör du veta att kärnan i Exile är att samla loot, bygga baser/ta territorier/göra missions/skjuta motspelare och ta deras loot/raida baser och ta loot från baserna. Sedan version 1.0 så används nu "physical poptabs", det betyder att de pengar du har med dig tappar du om du dör. Det förändrar gameplay en hel del, det är nu mer riskabelt att springa med stora summor pengar för att köpa t.ex. en helikopter - du riskerar då att tappa allt du äger.

I övrigt så är Exile ungefär som DayZ men med handelsstäder där du kan köpa "loot" för poptabs, samt kan bygga din egna bas som stannar på kartan (men kan även tas över av motståndare). Nytt i nya Exile 1.0 är att man nu som basägare kan få ett meddelande i sin mobiltelefon via en app om någon just nu håller på att attackera ens bas.

Hur installerar jag Exile?

1. Först och främst så behöver du ARMA 3. Helst av allt så ska du ha samtliga expansioner (Apex, Marksmen, Helicopters och Karts (i den ordningen där den viktigaste expansionen är först i listan). Grundspelet kostar 34,99€ i skrivande stund, och DLC-bundlen med alla expansioner utom Apex kostar 16,99€. Apex självt kostar 29,99€.

Det finns även en bundlad version av ARMA3+Apex för 59,99€. Allt detta finns och laddas ner på Steam.

2. Om du är van med ARMA3 så råder jag dig att installera alla mods manuellt. Risken att något går snett är minimal och du vet precis vad du får och var det hamnar. Är du INTE van med att installera mods till ARMA 3 så laddar du enklast hem ARMA 3 Launcher (A3L hädanefter) på http://a3launcher.com/ - klicka på download och installera och kör igång A3L.

När A3L väl är igång, klicka på settings och dubbelkolla att sökvägen till din installation av ARMA3 (sannolikt via samma sökväg som steam) stämmer (tex. C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Arma 3). Stämmer sökvägen så kommer installation av mods och uppdateringar hanteras automatiskt av A3L. Du behöver bara mata in namnet på servern i filtret och klicka på pilen till höger om servern (Observera att vissa moddar INTE stöds av A3L, dock inga som används på min server) så kommer sedan A3L sköta installation och startparametrar åt dig.

Vilka mods behöver jag?

Vi använder oss av Ryan's Zombies and Demons, Frenzied Mod Pack, NIArms v7 och ASDG_JR 1.8 (unofficial). Dessa kan installeras/hämtas ner via A3L

Hur connectar jag?

IP&PORT: 185.114.224.69:2302
Eller: [http://edge.of.sanity.nu/a3l.php]


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Detta har jag längtat efter att få läsa!

Ses i någon buske där ute!

Medlem

Låter verkligen intressant, körde Exile en del förut och gillade det skarpt.
Nu har jag dock en liten bebis och en hel del andra spel jag försöker hinna med men kan definitivt tänka mig köra på din server i framtiden.

Medlem

Det börjar närma sig, vi har testat setupen idag, och just nu håller jag på med att fixa loot tables och dylikt, dessa features är redan inlagda:

Serverfunktioner:

- Hardmode Exile:

* Inget tredjepersonläge i strid
* Struktur integritet / material som påverkar förmågan att konstruera höga byggnader
* Svår AI
* Lätt att få lätt byte, mycket svårt att få bra byte - gör utmaningar för att få unik loot

- Base räder:

* Genom att använda en elektrisk såg (lootable) och batterier (lootable) kan du såga dig själv genom dörrar (kräver en viss mängd försök).
* Genom att använda en bärbar dator (lootable) kan du försöka att hacka ett kassaskåp och stjäla dess innehåll (den bärbara datorn kan förstöras i processen, och hacka tar tid, under vilken försöket tillkännages på servern)
* Du kan också hacka det virtuella garaget och stjäla ägarnas fordon
* Genom att använda speciella sprängämnen
 

- Server händelser:

* Utmanande upprag
* Statiska militära anläggningar
* Dynamiska "capture points" (tänk capture the flag, fast med rewards)
* Helikopterkrascher
* Dynamiska AI-händelser

- Roliga funktioner:

* Hoppa fallskärm från höjder utan att bära en fallskärm! (À la A2E)
* Virtual garage (Lagra fordon inuti ett virtuellt garage)
* Bogsering med hjälp av linor (använder spelets fysik!)
* En mycket sexig admin!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Låter helt klart intressant!
Skulle det vara möjligt för dig att dra iväg ett PM här på forumet när servern väl är uppe?

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Låter helt klart intressant!
Skulle det vara möjligt för dig att dra iväg ett PM här på forumet när servern väl är uppe?

Yes! Inga problem!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

aff tänkte precis gå in och lira så är servern inte igång?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

aff tänkte precis gå in och lira så är servern inte igång?

Jag har inte lanserat ännu! Det är fortfarande grejor att göra som jag skrev i ursprungsinlägget. Man kan ibland se servern på serverlistan dock, men då är det för att vi testar grejor före launch. Du får gärna hjälpa till och testa, joina vår discord http://discord.me/edgeofsanity så du vet när vi testar!

Alla som vill hjälpa till och testa bör veta att jag gör en wipe före lansering.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Tack till alla som hjälpt till med att testa ikväll! Vi identifierade flera buggar som jag nu jobbar med!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Nu är grejorna igång!
(ursprungsinlägget redigerat)

De första tio klanerna med minst tre medlemmar får 20000 poptabs att registrera sin klan för i spelet! Svara här för att göra anspråk på erbjudandet!

De första femtio spelarna som connectar får 5000 poptabs att t.ex. köpa en flagga för att bygga en bas för! Svara här för att göra anspråk på erbjudandet!

Kraschar ARMA3 vid connect så ersätt arma3.exe med den senaste performance-patchen:
https://www.dropbox.com/sh/582opsto4mmr8d8/AABc7Q6qx0sHnnE3Ra...


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Verkar som att servern är nere?

Var påväg att joina, men sen hände något mitt under laddningen vilket tvingade mig till att starta om spelet, och sen efter det så dyker servern inte längre upp i listan

Medlem

Testade server lite och hade en mycket bra fps men jag va tyvärr ensam på servern kan bero lite på att klockan var 02:00.

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Verkar som att servern är nere?

Var påväg att joina, men sen hände något mitt under laddningen vilket tvingade mig till att starta om spelet, och sen efter det så dyker servern inte längre upp i listan

Jag körde med den senaste uppdateringen av server-mjukvaran (arma3server.exe perf9) som verkar vara instabil (den har kraschat två gånger nu) ska nergradera den till stable.

Skrivet av Holmann:

Testade server lite och hade en mycket bra fps men jag va tyvärr ensam på servern kan bero lite på att klockan var 02:00.

Ja det är lite folk, förhoppningsvis så kommer fler, det är vad jag hoppas! Får vi upp antalet spelare ett tag så lockar det fler. Alla börjar på noll


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Uppdaterade urpsrungsinlägget med info om mods (tack sweez).


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Uppdateringar:

* Vi har lagt till moden Ryan's Zombies and Demons
* Zombies spawnar endast på en del av kartan
* Det finns nu en riktigt farlig ö med radioaktivitet, diverse elaka zombies samt en zombiemission med "bra loot"
* Ny trader setup, det finns nu endast EN trader med safezone och ALLT som går att köpa (ligger vid vulkanen) övriga traders har endast food trader, locker och någon random trader
* Nya spawnzoner, du kan nu spawna på fyra av öarna
* Ny status bar som du kan konfigurera


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

2016-August 11: Update - Quadbike you spawn for one extension cord can now no longer be sold for 500.
2016-August 12: Update - There will now be a "random" trader that spawns random on the map, with AI that guard it, the aircraft services should now be slightly more reliable (but who knows), and a few other tweaks to the AI that might prove to be cool.
2016-August 20: Update - Bicycles and quads now stay for a longer time after you dismount from them, a bug with the roaming AI and the helicopter script was fixed, it is now also a bit easier to find the extension cord required to spawn the ATV.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Massor har hänt på servern sedan senaste uppdateringen här

1. AI har blivit enklare
2. Zombie-ön har blivit svårare och fått bättre loot
3. Det finns nu en statisk mission på hotell-resorten med utmanande AI och bra loot
4. Vi har nu lagt till en ny mod som adderar fler fordon och skins till fordonen
5. Överlag är det lite lättare att tjäna pengar och respekt, så att man kan komma igång lite lättare
6. Man kan nu claima alla fordon så länge man har ett codelock
7. Poliser spawnar nu ibland i städer och terroriserar spelare


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Försökte connecta igårkväll men utan lycka, Vet inte om servern låg kanske nere eller något.

Kom in i loading map men datorn stod bara och tuggade, Vad kan vara problemet?

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Försökte connecta igårkväll men utan lycka, Vet inte om servern låg kanske nere eller något.

Kom in i loading map men datorn stod bara och tuggade, Vad kan vara problemet?

Låter märkligt.
Verifiera att du har alla mods. Det ska fungera. Servern har inte varit nere.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av DraxXus:

Försökte connecta igårkväll men utan lycka, Vet inte om servern låg kanske nere eller något.

Kom in i loading map men datorn stod bara och tuggade, Vad kan vara problemet?

Låter märkligt.
Verifiera att du har alla mods. Det ska fungera. Servern har inte varit nere.

Yes, Verifierade alla mods samt laddade ner de jag inte hade. Testade söka på ip i ingame browsern men ingen server dök upp samt klickade på länken du skrev högst upp i denna tråd, då kommer jag in i Loading Map men sen händer det 0, och sedan letade jag efter servern manuellt i A3launchern. :/

Medlem
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av DraxXus:

Försökte connecta igårkväll men utan lycka, Vet inte om servern låg kanske nere eller något.

Kom in i loading map men datorn stod bara och tuggade, Vad kan vara problemet?

Låter märkligt.
Verifiera att du har alla mods. Det ska fungera. Servern har inte varit nere.

Yes, Verifierade alla mods samt laddade ner de jag inte hade. Testade söka på ip i ingame browsern men ingen server dök upp samt klickade på länken du skrev högst upp i denna tråd, då kommer jag in i Loading Map men sen händer det 0, och sedan letade jag efter servern manuellt i A3launchern. :/

Idag var det 11 spelare inne.
Jag söker på EOS i A3L och det står:
[EOS] iSLAND OF THE DEAD! - Arma 3: DayZ Tanoa - Players 11/70 Ping: 34

Kan du ha blockat serveraddressen i brandväggen på något märkligt sätt?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av DraxXus:

Försökte connecta igårkväll men utan lycka, Vet inte om servern låg kanske nere eller något.

Kom in i loading map men datorn stod bara och tuggade, Vad kan vara problemet?

Låter märkligt.
Verifiera att du har alla mods. Det ska fungera. Servern har inte varit nere.

Yes, Verifierade alla mods samt laddade ner de jag inte hade. Testade söka på ip i ingame browsern men ingen server dök upp samt klickade på länken du skrev högst upp i denna tråd, då kommer jag in i Loading Map men sen händer det 0, och sedan letade jag efter servern manuellt i A3launchern. :/

Idag var det 11 spelare inne.
Jag söker på EOS i A3L och det står:
[EOS] iSLAND OF THE DEAD! - Arma 3: DayZ Tanoa - Players 11/70 Ping: 34

Kan du ha blockat serveraddressen i brandväggen på något märkligt sätt?

Något käbbel är det nog allt, Jag ska undersöka grundligt, I värsta fall så gör jag om allt från scratch. Återkommer.

Medlem

Hej!

Rekommenderar Crikoon's twitch-stream som streamar från servern lite då och då!
Ger ett bra intryck från en tredjepart

https://www.twitch.tv/crikoon


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Hej igen allihop! Servern är igång igen efter någon månads uppehåll! Välkomna!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

1
Skriv svar