PETA vill se brutal grisslakt i Farming Simulator 17

Redaktör
Skrivet av marway:
Skrivet av Bennii:

Varför inte föregå med gott exempel och visa hur grisuppfödning borde gå till istället?

Då är det inte ett simulatorspel längre, då är det ett fantasy

Spel kan ju vara simulatorer även om de inte simulerar varje aspekt ner i minsta detalj. Menar: racing- och flygsimmar tvingar sällan spelaren att gå på toa, klä på sig, signa försäkringspapper, osv.


signatur
Medlem
Skrivet av marway:
Skrivet av Bennii:

Varför inte föregå med gott exempel och visa hur grisuppfödning borde gå till istället?

Då är det inte ett simulatorspel längre, då är det ett fantasy

Nej, det är inte fantasy eftersom det finns grisuppfödning som inte bygger på industriell massproduktion och inhumana slaktmetoder. Simulera den verkligheten, och visa att det går att göra så.

Medlem

"Är det okej att använda spel för att framföra politiska budskap?"

Hade det inte varit det så hade typ 90 % av alla krigsspel, speciellt FPS i stil med CoD och liknande, varit i farozonen. Amerikansk propaganda där USA alltid är de goda och kommunister/muslimska extremister/fascister är de onda och som därmed bör dö på löpande band.

Hur som helst så skulle jag ta till mina ledord om detta, såsom när det gäller allt annat också:

Måtta, rimlighet, kontext och lämplighet.

Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Kassler:

Haha, ja men dom ser inte längre än näsan räcker, vad händer med grispopulationen om man inte får slakta och äta dom längre.

Ska den här människan verkligen få ha rösträtt?

Jag vet inte om du menade det du skrev och/eller om du missuppfattade honom. För mig är det också en intressant frågeställning. Hade det funnits lika många djur idag, t ex grisar, om man inte kunde ha dem för köttets skull? Om ingen längre födde upp grisar för köttets skull, hur många hade haft grisar då och varför? Som husdjur? På zoo? Samma sak med andra djur.

Det är lite det som är ironin eller den "filosofiska komplexiteten" när det kommer till uppfödning och motståndare till den. Genom att tillåta uppfödning så tillåter man även liv att komma till världen, liv, djur som aldrig hade sett solens ljus om man inte hade haft dem för köttets skull. Genom att ta bort uppfödning så nekar man också djuren att komma till världen. Lite samma sak som med abort. Så en av frågorna är då t ex "är det bättre att få födas och leva ett tag, bara för köttet, eller är det bättre att dom inte föds alls och därmed nekas liv?".

Skrivet av sitman:

Jag är vegansk muslim och äter således enbart bedövningsslaktad gris. Inga problem!

Jag antar att du skojar nu, eftersom muslimer (mig veterligen) inte äter gris alls.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

veganer äter inga djurprodukter heller så det är givetvis ett skämt

Medlem
Skrivet av conthox:

Hade det funnits lika många djur idag, t ex grisar, om man inte kunde ha dem för köttets skull? Om ingen längre födde upp grisar för köttets skull, hur många hade haft grisar då och varför?

Hade du själv velat att vi människor skulle födas upp på farmar där vi levde ut plågsamma liv i väntan på att dödas enbart för att vårt släkte skulle leva kvar?

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av conthox:

Hade det funnits lika många djur idag, t ex grisar, om man inte kunde ha dem för köttets skull? Om ingen längre födde upp grisar för köttets skull, hur många hade haft grisar då och varför?

Hade du själv velat att vi människor skulle födas upp på farmar där vi levde ut plågsamma liv i väntan på att dödas enbart för att vårt släkte skulle leva kvar?

För det första så är jämförelsen med människor orimlig då vi har ett helt annat medvetande, för det andra så är det inte så plågsamt för djuren överallt.

Sedan så finns det redan sådana "barnfarmer" i Afrika där kvinnor kidnappas, blir "befruktade" bara för att sedan kunna sälja deras barn som slavar och/eller till rika som inte kan ha barn själva. Det är det få som säger något om, men om en gris har en för trång stia så alla man ur huse - för så kan dom inte ha det.

Men för att besvara din fråga: Jag vet inte. Mitt inlägg var en öppen fråga där jag varken tog ställning för eller emot. Som jag skrev den "filosofiska komplexiteten" i ämnet är intressant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

jag är själv född som bonde..I sverige i alla all bedövas grisarna (man skjuter dom i skallen med en bult =stendöd ) sedan hängs dom man skär upp halsen för att blodet ska ut..sedan skållar man dom i hett vatten för att få bort alla borst
om peta skriker på detta spelet borde dom skrika på hallal slakt..samma som i sverige men inte fan skjuter man grisen först man låter den drunkna i sitt eget blod

Man halal-slaktar inte grisar, fläsk äts som bekant inte av muslimer.
Däremot hade det varit ett nice koncept att få välja vilken typ av bonde man vill vara. Vill man köra ekologiskt, gamla traditioner, industriellt osv...

Medlem
Skrivet av conthox:

För det första så är jämförelsen med människor orimlig då vi har ett helt annat medvetande, för det andra så är det inte så plågsamt för djuren överallt.

Sedan så finns det redan sådana "barnfarmer" i Afrika där kvinnor kidnappas, blir "befruktade" bara för att sedan kunna sälja deras barn som slavar och/eller till rika som inte kan ha barn själva. Det är det få som säger något om, men om en gris har en för trång stia så alla man ur huse - för så kan dom inte ha det.

Men för att besvara din fråga: Jag vet inte. Mitt inlägg var en öppen fråga där jag varken tog ställning för eller emot. Som jag skrev den "filosofiska komplexiteten" i ämnet är intressant.

Och du har all kunskap i ryggen för att backa dessa påståenden? De flesta djur vi använder som boskap får aldrig ens gå ut, de tillhör inte de fåtal kossor vi ser på åkrarna. Kossor mår otroligt dåligt av att få sina kalvar tagna från dem enbart ett få dagar (i vissa fall endast en dag) efter kalvens födsel och med tanke på hur otroligt många djur, speciellt hönor, som dör under djurtransporter så kan man anta att liknande omständigheter råder i de hus där de till slut hamnar för slakt.

De flesta av oss kan inte med enkla medel göra något åt afrikanska kvinnors förhållanden men alla i Sverige kan välja att inte köpa djurprodukter.

Jag tycker att den filosofiska aspekten främst verkar gälla för empatistörda personer som vill ha en anledning att fortsätta utnyttja djur. Jag ser hellre att alla boskap minskar markant i antal och att de fåtal som kan leva i den skitvärld vi har skapat kan göra det under fria omständigheter. För även om vi har djur i fångenskap som "har det bra" så har vi dem fortfarande i fångenskap.

123
Skriv svar