Test – Så funkar Forza Horizon 3 på pc

Medlem

Jag tycker nu när jag kört ett tag tyvärr att det mest ser ut och känns som "Test Drive: Unlimited 2" korsat med random "Dirt" (som jag gillar!) och någon random av de senaste "Need For Speed".
Bara en massa olika sträckor man måste köra, och lite cut-scenes.
Det känns helt enkelt inte roligt och blir väldigt repetitivt. Suck.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av snubben:

Ja Windows store har ju inte varit så kul än så länge. Provade forza 6: apex och det går inte att använda afterburner inne i det spelet heller. Inte världens sak kanske men det känns ju som standard att man kollar hur datorn presterar när man först startar ett nytt spel

Det beror på att det är DX12 och att nuvarande version av RivaTunerSttisticsServer inte fungerar i DX12 (ej heller Vulkan).

Medlem

Fan vad ni klagar på Windows Store! Det är precis lika inlåst som spel som enbart säljs på Steam. Och folk verkar ha glömt vilka jävla problem Steam hade när det lanserades.

GOG FTW.

Medlem

eh lul


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Avstängd
Skrivet av svanfors:

helsike va förbannad jag är på ms, detta va ett av spelen jag mest såg fram emot denna hösten och så blir det såhär. Sen att dom envisas med att släppa spelet på ms store enbart och till priset 599 kr är helt galet. Kan ni inte fixa problemen så se till att släppa det på butiker (steam) som vet vad dom sysslar med!

Vad har Steam med saken att göra? Det är bara en launcher. Var det Steams fel att NMS var en katastrof? Isåfall måste Steam vara den värsta skiten som någonsin skapats.

Medlem

Vänstertrafik förstör hela upplevelsen för mig, det blir inget köp.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Vänstertrafik förstör hela upplevelsen för mig, det blir inget köp.

Det utspelar ju sig i australien, vore konstigt om dom inte körde på vänster sida.


signatur

God is dead

Redaktör
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Horizon 3 får små men kraftigt störande mikrohack med olåst fps, men flyter jämt och fint med låst.

Dina personliga preferenser delas inte av alla. Därför sitter jag kvar som recensent.


signatur
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:
Skrivet av snubben:

Ja Windows store har ju inte varit så kul än så länge. Provade forza 6: apex och det går inte att använda afterburner inne i det spelet heller. Inte världens sak kanske men det känns ju som standard att man kollar hur datorn presterar när man först startar ett nytt spel

Det beror på att det är DX12 och att nuvarande version av RivaTunerSttisticsServer inte fungerar i DX12 (ej heller Vulkan).

Okej tack för upplysningen. Det förklarar ju saken

Medlem

Jag kommer aldrig fatta det här med 30fps.. Jag kommer ihåg att när Unreal Tournament 2003 kom ut, så hade jag ett hmm geforce3 kort? Iallafall saken var att man låg på 25-35fps och det var ospelbart! Köpte bättre kort sedan och låg på 100fps. Mkt bättre, slipper man få epilepsi och missa hälften vad som hände på skärmen.
15år sedan och idag tycker folk tydligen att 30 är helt okej?! Wtf.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Horizon 3 får små men kraftigt störande mikrohack med olåst fps, men flyter jämt och fint med låst.

Dina personliga preferenser delas inte av alla. Därför sitter jag kvar som recensent.

Tragiskt nog, ja. Men det är pinsamt att du kan påstå att 60 FPS flyter på som en dröm, när skillnaden mot 120+ är som natt och dag.

Medlem

Svinfet:

Kom igen nu, har du helt missat vad han pratar om? , om du spelat det på pc och xbox, så förstår man vad han pratar om.

Handlar inte om att mer fps är sämre..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sådär, har nu testat att koppla in G27 ratten, och den hittades automatiskt vid start och fungerar, dock med väldiga stora rattutslag. Jag måste vrida ratten väldigt lite och försiktigt.
Det är faktiskt lättare att styra med knapparna på tangentbordet, som någon skrev tidigare. Så det blir nog med knapparna tills det fixas.
Däremot kunde jag inte manuellt välja och spara G27 under styrmenyn i spelet, det stämde inte, stod det när jag skulle spara. Men spelet har ju hittat ratten automatiskt, så det gör ju inget.

Automat eller manuell växel hittade jag i menyn under "difficulties".


signatur

autograph

Medlem

Kör på xbox one. Avvaktar nog pc.
Testade å dra ner responsen för kontrollerna och blev ett klart lättare spel å spela. Kändes segt innan....

Redaktör
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Horizon 3 får små men kraftigt störande mikrohack med olåst fps, men flyter jämt och fint med låst.

Dina personliga preferenser delas inte av alla. Därför sitter jag kvar som recensent.

Tragiskt nog, ja. Men det är pinsamt att du kan påstå att 60 FPS flyter på som en dröm, när skillnaden mot 120+ är som natt och dag.

Klart det är enorm skillnad på 60 och 120, ingen säger nåt annat. Men även om du själv kräver +100 fps måste du väl ändå förstå att alla inte tycker som du?

Det jag syftar på med Forza Motorsport är att det har ett flyt stabilt som urberget - de hackar aldrig. Se saker i sitt sammanhang istället för att omyndigförklara folk som inte tycker exakt som du.


signatur
Medlem

Jag måste nu uppdatera mig om vad jag tycker om spelet, när jag spelat och kört lite mer. Jag dömde nog ut det lite för tidigt.
Nu tycker jag mer om det, och har sett mycket omväxling och nya fräscha ideér som jag tycker att Dirt och NFS länge saknat!
Det här spelet börjar nu verka riktigt lovande!!
Forza Horizon 3 är roligt, och det är dessutom otroligt snyggt! 8)
Jag ångrar mig inte längre att jag förköpte Ultimate Edition.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Svinfet:
Citat:

" Innan man går bärsärk för att man inte får tresiffrigt bildflyt ska man betänka att stabil lägre fps är mycket viktigare än högre men flaxig fps."

Nej, det är det inte.

Hellre FPS som fladdrar mellan 120 och 144 än stabila 60. MYCKET hellre!

Citat:

"... de ordinarie Forza Motorsport-spelens 60 fps flyter som en dröm, och även Horizon 3 på konsol rullar bra trots sina låga 30 fps."

Nej och nej. Har man spelat i 120/144Hz kan man inte påstå att 60 FPS flyter på som en dröm och ha trovärdiget kvar som recensent.
Och 30 FPS rullar under inga som helst omständigheter bra - i synnerhet inte i racingspel!

Horizon 3 får små men kraftigt störande mikrohack med olåst fps, men flyter jämt och fint med låst.

Dina personliga preferenser delas inte av alla. Därför sitter jag kvar som recensent.

Tragiskt nog, ja. Men det är pinsamt att du kan påstå att 60 FPS flyter på som en dröm, när skillnaden mot 120+ är som natt och dag.

Klart det är enorm skillnad på 60 och 120, ingen säger nåt annat. Men även om du själv kräver +100 fps måste du väl ändå förstå att alla inte tycker som du?

Det jag syftar på med Forza Motorsport är att det har ett flyt stabilt som urberget - de hackar aldrig. Se saker i sitt sammanhang istället för att omyndigförklara folk som inte tycker exakt som du.

Stabilt flyt? Stabilt OFLYT snarare. Hackigt och suddigt är vad 30 FPS är, oavsett om det håller sig konstant på 30.
Handlar inte om preferenser. Det krävs långt mycket mer än 30 för att få en mjuk och följsam bild.

Medlem

Hm konstigt att så många har problem med horizon 3. Har spelat det flitigt ytan nån krasch enda gången spelet har kraschat är när man köper nåt eller öppnar Windows store inne i spelet så har det hänt att det kraschar.

Ligger även på stabila 70-80 fps aldrig droppat under 50 så vitt jag minns. Min rig består av i7 6700k skylake Asus rog strax oc 1070 16gb ram. Kör allt på high i 1440p 144hz resolution

Medlem
Skrivet av Fusionn:

Hm konstigt att så många har problem med horizon 3. Har spelat det flitigt ytan nån krasch enda gången spelet har kraschat är när man köper nåt eller öppnar Windows store inne i spelet så har det hänt att det kraschar.

Ligger även på stabila 70-80 fps aldrig droppat under 50 så vitt jag minns. Min rig består av i7 6700k skylake Asus rog strax oc 1070 16gb ram. Kör allt på high i 1440p 144hz resolution

Det är inte så mycket själva spelet folk har problem med, det är Windows store och UWP som ställer till problem för många.

Har man väl klarat sig förbi de problemen så har många en riktigt bra spelupplevelse även om spelet har problem, främst väldigt få rattar som fungerar och att spelet kräver bättre hårdvara än det borde för den prestanda du får ut av spelet. Utvecklarna jobbar på det men när det kommer en lösning vet ingen än.

Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av FRULZ:

Vänstertrafik förstör hela upplevelsen för mig, det blir inget köp.

Det utspelar ju sig i australien, vore konstigt om dom inte körde på vänster sida.

Ja, det vore konstigt. Men för min del blir det inget köp.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Forza Horizon 3 börjar nu mer och mer kännas som Dirt 2/3.
Och det är inte dåligt!
Men det var lite väl dyrt! Var ju inte så mycket alternativ att välja på att köpa ifrån.


signatur

autograph

Medlem

Oj, nu börjar det hända saker.
När det nu har blivit den 27 september så aktiverades plötsligt äntligen extraprylarna i Ultimate Edition, som VIP-prylar mm!
Så nu finns det massor av nya saker och gratisbilar att välja på! Nu började det kännas värt!!
Just nu kör jag omkring på stranden i en Volvo 850 R med svensk polis-målning från Södermanlands län!
Såg att det nu även finns att välja en Volvo Amazon, bland annat.


signatur

autograph

Medlem

Ok. Jag börjar gilla "Forza Horizon 3" mer och mer.
http://forzamotorsport.net/en-US/games/fh3

Fattade bara först inte hur stort det är, och så mycket man kan göra!
http://forzamotorsport.net/en-us/news/fh3_launch_story


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag tycker nu när jag kört ett tag tyvärr att det mest ser ut och känns som "Test Drive: Unlimited 2" korsat med random "Dirt" (som jag gillar!) och någon random av de senaste "Need For Speed".
Bara en massa olika sträckor man måste köra, och lite cut-scenes.
Det känns helt enkelt inte roligt och blir väldigt repetitivt. Suck.

Vitsen ligger nog mest i multiplayer delen. Kan hålla med att det blir lätt repetitiv när man har spelet liknande förrut. Men med en några kompisar även x-plattform är det ganska roligt (vet jag inte från egen erfarenhet, jag är nog för gammal för att ha många RL-vänner som fortfarande lirar spel, däremot ser jag sonen och hans kompisar som har mycket skoj i spelet).

Medlem
Skrivet av Rh3nium:
Skrivet av autograph:

Jag tycker nu när jag kört ett tag tyvärr att det mest ser ut och känns som "Test Drive: Unlimited 2" korsat med random "Dirt" (som jag gillar!) och någon random av de senaste "Need For Speed".
Bara en massa olika sträckor man måste köra, och lite cut-scenes.
Det känns helt enkelt inte roligt och blir väldigt repetitivt. Suck.

Vitsen ligger nog mest i multiplayer delen. Kan hålla med att det blir lätt repetitiv när man har spelet liknande förrut. Men med en några kompisar även x-plattform är det ganska roligt (vet jag inte från egen erfarenhet, jag är nog för gammal för att ha många RL-vänner som fortfarande lirar spel, däremot ser jag sonen och hans kompisar som har mycket skoj i spelet).

Ok. Ja, så är det säkert! Har faktiskt inte hunnit prova multiplayer ännu.
Men spelet är ju mycket roligare nu sedan jag fick tillgång till Ultimate Edition-prylarna!
Och jäkligt snyggt är det ju!
Hur stor karta/yta är det egentligen?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag kommer aldrig fatta det här med 30fps.. Jag kommer ihåg att när Unreal Tournament 2003 kom ut, så hade jag ett hmm geforce3 kort? Iallafall saken var att man låg på 25-35fps och det var ospelbart! Köpte bättre kort sedan och låg på 100fps. Mkt bättre, slipper man få epilepsi och missa hälften vad som hände på skärmen.
15år sedan och idag tycker folk tydligen att 30 är helt okej?! Wtf.

Äsch, spelen kräver inte lika snabba reflexer i dagens läge som de gamla Unreal-liren vet du Iceman

Spela Ut2k4 ett tag och sen gå över till typ Call of Duty och det kommer kännas som man spelar i slowmotion.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

12
Skriv svar