Vi teknikanalyserar Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av fzusr:

"Med detta i åtanke, och att Microsoft kan emulera den PowerPC-baserade hårdvaran i Xbox 360 på den X86-baserade hårdvaran från AMD i Xbox One"

Nja, det är kanske det dom vill att man ska tro, men faktum är att CPU:n i Xbox One inte är närheten av de 8-9 gånger högre prestanda som man säger att ett system ska ha över systemet du emulerar för en likvärdig upplevelse. Klockfrekvensen är tillåmed betydligt lägre. Det är inte emulering, utan Static Binary Translation som använts för att uppnå bakåtkompatibiliten (en komplicerad teknik som mer kan liknas vid portning fast utan tillgång till källkoden).

Däremot kan du köra Dolphin för att emulera Gamecube och Wii på Androidenheter, t.ex. Nvidia shield K1 och Shield TV. Många spel är helt spelbara. Så det är knappast otänkbart att Nintendo som har tillgång till källkod och all dokumentation av hårdvaran kan släppa t.ex. Mario Galaxy och liknande till Switch.

Nä det är säkert ingen omöjlighet. Menade bara att vi inte bör räkna med full bakåtkompatibilitet för Wii U-titlar via emulering. Det verkar ju dessutom bekräftats nu i FZ's senaste nyhet för övrigt.

12
Skriv svar