Super Mario Run

Medlem
Super Mario Run

Ja, vad säger man. Mobilmarknadens enorma vinster var för saftiga för att motstå, även för företaget som äger handheldmarknaden.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Nej, jag skulle aldrig betala 109kr för något man spelar en snabbis på bussen till jobbet. Rayman Jungle Run kostar 3 dollar på Google Play. Klart mer rimligt, även om det spelet har några år på nacken.

Medlem

Tyckte spelet var dötråkigt, körde igenom de tre banorna ett par gånger och sedan tröttnade jag totalt, klart det absolut sämsta Mariospelet någonsin, men det är ju som Maguz sade, Nintendo kunde inte motstå vinsterna i att göra ett sådant här skräpspel för den stora lata massan så de var tvungna. Kan förstå folk som kör sånt här när de har 10 min att döda på bussen eller i kön, men att tycka det är så fantastiskt som recensenten uttrycker det övergår mitt förstånd. Men det är bara jag :). Själv älskar jag Mariospelen och är en flitig gamer av första Mariospelet likväl som senaste Wii-U-versionen, men detta spelet kommer jag inte mer röra.

Men det är ju min personliga åsikt som sagt. Happy gaming!

Medlem

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

Undrar jag med. Kunde lika gärna vart exklusivt till Nvidia sheald ett år för att sedan gå över till den stora massan vad är poängen?

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

Enligt Miyamoto själv
“The security element is one of the reasons that we decided to go with iPhone and iOS first,” he said. “So this is just — based on the current development environment — a requirement that's been built into the game to support security and the fact that the three different modes are connecting to the network and interacting with one another.”

Medlem

Och
"For us, we view our software as being a very important asset for us.” Miyamoto said. “And also for consumers who are purchasing the game, we want to make sure that we’re able to offer it to them in a way that the software is secure, and that they’re able to play it in a stable environment.”

Medlem

Plus fördelarna vid QA-testning, till exempel att verifiera mot ett OS där de allra flesta kör senaste OS-versionen, har samma upplösning eller en kvadruppel därav, osv.

En majoritet av Androiddevices kör gamla ossuportade versioner.
Jämför:
https://developer.apple.com/support/app-store/

https://developer.android.com/about/dashboards/index.html#Pla...

Dessutom är iOS användare mer villiga att betala för appar. Mindre marknad, men bättre betalt (Ok, detta gäller generellt. Inte nödvändigtvis sant för unika appar utan konkurrens med fria alternativ, som exempelvis Pokemon och Mario)

Medlem

Hörde på radion att spelet fick Nintendos aktie att rasa fem procent på Tokyobörsen. (analytiker tycker spelet är för dyrt)

Medlem
Skrivet av Chips:

Plus fördelarna vid QA-testning, till exempel att verifiera mot ett OS där de allra flesta kör senaste OS-versionen, har samma upplösning eller en kvadruppel därav, osv.

En majoritet av Androiddevices kör gamla ossuportade versioner.
Jämför:
https://developer.apple.com/support/app-store/

https://developer.android.com/about/dashboards/index.html#Pla...

Dessutom är iOS användare mer villiga att betala för appar. Mindre marknad, men bättre betalt (Ok, detta gäller generellt. Inte nödvändigtvis sant för unika appar utan konkurrens med fria alternativ, som exempelvis Pokemon och Mario)

Ska man tolka det som att iOS-användare, procentuellt, än idag, har en högre chans att slänga pengar i sjön medans fattiglapparna och de informerade har förpassats till Android? För det är vad jag läser bakom pratet om "säkerhet" från Miyamoto. Vi släpper det här till iOS för att slösamajja håller i telefonen och hon trycker på Buy-knappen så att säga "på dirren" för hon känner igen varumärket. De vet med andra ord själva om att det här är en produkt som inte håller deras standard och är det skamlösaste cashgrabet de gjort sen monopolet på spelkassetter.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Gen
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis är den första expansionen redan under utveckling

...och givetvis gratis kan man hoppas.

Skrivet av Ristaaf:

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

Eller så är det helt enkelt att Apple erbjöd en större påse pengar än Google. Varför göra det komplicerat :>

Medlem

Bortskämda mobilknuttar!! Ni ska ha allt gratis och skräp med free-to-play så när det kommer något med kvalitet som kostar fastnar ni med håret i trosorna.

När jag var liten köpte man spel som Donkey Kong och Pacman med 1-5 små korta banor för några hundralappar som nog motsvarar 800 kr idag.

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Bortskämda mobilknuttar!! Ni ska ha allt gratis och skräp med free-to-play så när det kommer något med kvalitet som kostar fastnar ni med håret i trosorna.

När jag var liten köpte man spel som Donkey Kong och Pacman med 1-5 små korta banor för några hundralappar som nog motsvarar 800 kr idag.

This!
Problemet är att appar generellt är för billiga, så för att göra någon vinst måste man leverera något som passar de stora massorna, att istället göra kvalitetsspel utan microtransactions är i dom flesta fall en rejäl förlustaffär...

Nu har jag bara testat Mario i 10 minuter, men förutsatt att det är skoj i längden är ju 100 spänn ingenting. Varför kostar exempelvis toppspelet Monument Valley bara 2$ när det borde ligga mycket högre?

Medlem

Hoppas verkligen att dom släpper fler banor framöver, för det är verkligen inte mycket med dom där 24 banorna...


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Tror de hade tjänat bättre på en free-to-play model, antingen reklamfinasierad eller med mikrotransaktioner. Vet själv hur snål jag är när det gäller att köpa spel på mobilen, att betala 20spänn för ett mobilspel tar emot, men här kostar det tom 100

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

Största orsaken är att de 11% står för 88% av pengarna som spenderas på spel.

Medlem

Tack för alla svar, känner mig inte lika konfunderad längre, som utvecklare själv tror jag att kärnnan nog ligger i uniformiteten på iOS, sen ska man nog inte förringa att för just Nintendo så slår det stort att det är mindre problem med piratade spel på iOS (Det är vad jag läser in i Miyomatos security snack) . Känns som de alltid jobbat hårt med att skydda sin hård och mjukvara.

Medlem

Sjukt kul spel. Och beroendeframkallande som vanligt med att nå maxpoängen i mariospel...


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Ambassadör
Xbox

Nu ska vi se... slicka på offentlig toalettring eller spela mobilspel. Tja, lite vinterkräksjuka låter roligt.


signatur

Jump in.

Medlem

Den stora frågan är om ett mobilspel gjort av Nintendo uppfattas som ett mobilspel eller ett Nintendo spel. Är nyfiken på hur mycket de kommer tjäna. Har på känn att de kommer dra in rejält med stålar. Att satsa på att ta rejält betalt för spelet tror jag är helt rätt väg att gå, oavsett innehåll.

Medlem

Rayman är föregångaren på mobilen och gör detta så mycket bättre. Första rayman på iPhone är klockrent, magiskt bra. Fyllt på bredden och otroligt utmanande på extrabanorna. Ett av få mobilspel jag satsade hårt på att 100%.

Mycket billigare än mario också.

Inaktiv

Men kom igen nu, vänta lite här.
109kr med dagens värde av vad pengar egentligen är, förhållandevis mot 20~ års sedan, inflation va namnet ja.

Det gick minsann bra att betala 500kr för Super Mario och diverse Nes titlar back in the days, och hur fort går det att varva dessa spel?

För mig är värdet av 109kr för Super Mario Run kanske inte värt det, men till min son som skiter i hur fort han spelar igenom alla banor, och sedan kör samma ramsa om och om igen (så som alla andra barn också gör) så är det en ganska billig investering av mobilt spel.

Det är ett jävla gnäll hela tiden..
Gnäll på bostadspriserna istället! ^_^

Personligen tycker jag Nintendo gör ett genidrag genom att släppa en av världens största spel genom tiderna på en mobil plattform. Hoppas det säljer som smör och det blir fler framöver!

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

Kan det vara för att appnedladdningar på iOS fortfarande genererar 75 % mer intäkter?

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Jag har lite svårt att förstå, någon kanske kan upplysa mig, varför man envisas med att utveckla först till plattformen som har 11% global marknad före den som har 88%. Är det bara att man är kvar i historien när det såg annorlunda ut, eller är det fortfarande så att appar säljer bättre till iOS än Android?

För att Apple betalade Nintendo en hel säck med pengar.

1
Skriv svar