Star Citizen får ny spelmotor

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kan vara en smart idé. Crytek står på rangliga ben just nu och man vet inte hur framtiden ser ut. De kan ju gå i konkurs innan Star Citizen ens är släppt, vilket innebär att det inte finns några som kan vidareutveckla motorn.

Det är ingen fara med detta. CIG har redan anställt de flesta av de ingenjörer från Crytek som utvecklat Cryengine. Motorn som Star Citizen kör på är nu så modifierad att den kallas Star Engine och endast delar bas funktioner med cryengine. CIG är helt oberoende av Crytek således. Enda orsaken detta gjordes var att spara utvecklingstid på nätkodssidan och få tillgång till ett bättre cloud server nätverk än Google Compute då Amazon har bättre täckning runt om i världen på sina datacenters.

Så i grunden är det egentligen inte ett byte av spelmotor då det enda som förändras i CIGs StarEngine är att de klistrat in nätkoden från amazons Lumberyard för anslutning mot AWS datacenter. Däremot så handlar det väldigt mycket om marknadsföring då det säkerligen är en del av avtalet med Amazon att gå ut stort med att de bytt motor till Lumberyard. Detta då Amazon har stora planer för Lumberyard när det gäller att locka MMO utvecklare. Amazon köpte Cryengine källkoden med fullständiga rättigheter att göra vad de vill med den av Crytek för 50 miljoner förra gången Crytek hade ekonomiska problem och detta var orsaken till att Crytek överlevt så länge som de gjort det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av Bojkott:

Kan vara en smart idé. Crytek står på rangliga ben just nu och man vet inte hur framtiden ser ut. De kan ju gå i konkurs innan Star Citizen ens är släppt, vilket innebär att det inte finns några som kan vidareutveckla motorn.

Det är ingen fara med detta. CIG har redan anställt de flesta av de ingenjörer från Crytek som utvecklat Cryengine. Motorn som Star Citizen kör på är nu så modifierad att den kallas Star Engine och endast delar bas funktioner med cryengine. CIG är helt oberoende av Crytek således. Enda orsaken detta gjordes var att spara utvecklingstid på nätkodssidan och få tillgång till ett bättre cloud server nätverk än Google Compute då Amazon har bättre täckning runt om i världen på sina datacenters.

Jaha på så vis.

Medlem

@bojkott editerade mitt svar för att lägga till mina spekulationer om varför det kommer ett pressmeddelande över huvud taget när förändringen är så liten för själva spelmotorn.

Inaktiv
Skrivet av 0skar:

Kommer aldrig bli klart. Konsumenter ska inte ha tillgång så tidigt, det blir bara skit.

Plus att jag personligen tror AAA spel inte kan göras genom kickstarter. Det är som att ha världens sämsta börsnoterade företag där ingen bryr sig en millimeter så fort det inte blir som de själva tänkt. Tror detta blir värre än no mans sky, tyvärr.

Vill poängtera att jag själv donerade och hoppas att det ska bli bra. Men jag har inget förtroende för det.

Tror samma sak jag med.
Den allra största delen av inkomsten måste ju redan ha ramlat in som donationer och vad händer när donationerna börjar sina men spelet inte är klart eller blir försenat?
Det går ju uppenbarligen inte så bra för teamet att planera när detta spel ska stå färdigt.

Finns än så länge bara ett skal av ett spel och det är så mycket som ska sättas ihop i slutändan att jag tror det finns risk att man inte kommer kunna avsluta projektet.

Tror mer detta blir som DayZ än No Man's Sky.
De stackars DayZ-utvecklarna är ju fast i att forsätta utveckla ett spel vars hype dog för längesedan och som det förmodligen är svårt att göra så mycket mer med än det som redan finns där, på grund av spelmotorn, nätverkskoden och alla system som redan skapats.

Även om det inte kommer bli pengabrist kommer väl utvecklare förr eller senare undra över vad de gör med sina liv och vilja hitta på något nytt.

Medlem

grafiken ser ut mass effect

12
Skriv svar