En 20 år för sen intervju med vinnarna av Fragfest 96

Medlem

Kul artikel:) Min config idag är ett arv från tiden då man började lira med mus+tangentbord på Quake och nötte sönder masterservrarna i UK (innan dom la ned dom). Vill minnas hur jag kopierade Steve "sCary" gibsons konf (han som förut körde shacknews). Därför jag kutar framåt på höger musknapp och kör inverterat än idag när man litar CS,BF eller what not.

Tack för artikeln och 20 år av spelnyheter:)
/ fIREZTAR[TCC]

Medlem

Spelar med invert y-axis givetvis, men förutom det så gäller s för framåt, space = bakåt, a-s som normalt, hoppa på mellanmusknapp - har faktiskt glömt vad jag hade förr där...

Iaf så har jag sett en del variationer av a-s-d-space och skulle jag sätta mig ned idag skulle jag inte ens förstå hur de kunnat uppkomma.

Men jag glömde ju nästan, alltid roligt att titta tillbaks på sådant här.

Medlem

Spelar fortfarande QW ibland, men oftast bara mot bottar. Tack för en härlig nostalgitripp. QW kommer alltid vara det spel som ligger mig varmast om hjärtat, tätt följt av broodwar, som också startas då och då.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av verifier:

vafan! skandal! hur kan ni kalla oss modiga HPWs för "whiners".

DET VAR FAKTISKT "High ping warriors"!

skäms!

Haha, hade också för mig att det stod för warriors men ingen säger emot Phat.

Det var både och, beroende på om du frågade en HPW eller LPB

Skägg.
10 Chambers

Haha, wasd är kanske inte så standard som man tror.


signatur
Medlem

Så klart man spelar inverterat, det är det enda naturliga. Det har inget att göra med flygplan utan naturliga huvudrörelser, du tittar väl uppåt genom att dra huvudet bakåt och inte framåt?

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Spelar fortfarande QW ibland, men oftast bara mot bottar. Tack för en härlig nostalgitripp. QW kommer alltid vara det spel som ligger mig varmast om hjärtat, tätt följt av broodwar, som också startas då och då.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av verifier:

vafan! skandal! hur kan ni kalla oss modiga HPWs för "whiners".

DET VAR FAKTISKT "High ping warriors"!

skäms!

Haha, hade också för mig att det stod för warriors men ingen säger emot Phat.

Det var både och, beroende på om du frågade en HPW eller LPB

HPW = high ping warrior
LPB = low ping bastard

Så var det!

Minns även att det fanns HPW och LPB servrar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av panelkungen:

Vilken härlig nostalgi.. Läste om Quake-SM och DOOMers framfart i PCG när det begav sig. Har följt Quakescenen, om än på distans, till och från sedan dess. Minns att grannkommunen och tillika metropolen (haha) Mjölby hade ett lan där storheter som Totte och DOOMer var där och representerade sina respektive klaner (Crusader och TeddyBears). Att "specca" spelare av den kalibern live var hur fränt som helst.

Jag inser att det var ett antal år sedan Quake hade sina glansdagar men det värmer ändå en gammal qw-själ när evenemang som QuakeCon och QHLan dyker upp! En kompis och jag brukade skämta om att vi fortfarande skulle spela QW när vi hamnade på hemmet, det vore en syn för gudarna det, haha..

Länge leve Quake!
/Vic

Are you a man or a mouse?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Så klart man spelar inverterat, det är det enda naturliga. Det har inget att göra med flygplan utan naturliga huvudrörelser, du tittar väl uppåt genom att dra huvudet bakåt och inte framåt?

För du musen norrut när du ska ner till startmenyn också? Ni får nog leva med att ni är lite aviga haha.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Utmärkt artikel! Nostalgi!

Medlem

Väldigt trevlig och nostalgiframkallande läsning. Jag minns när jag körde Quake uppkopplad med 33.6-modem vilket för mig gav 250-320 i ping beroende på server och träffade på äckel som hade 10-20 i ping och blev totalslaktad.. Jäklar vad jag svor. När jag skaffade min första lägenhet så blev det isdn-uppkoppling vilket innebar att jag fick 120 i ping och två telefonnummer så man inte blev nedkopplad när någon ringde = revolution

På tal om att wasd inte var standardiserat när det som allra först begav sig så började jag liksom många andra med att endast använda mig av tangentbord och då använde jag vänster hand till att förflytta karaktären och höger hand på keypad:en för att sikta. När man sedan insåg att mus+tgb var the way to go så kollade jag hur andra hade gjort sina keybindings och fastnade för att gå framåt och bakåt med pekfingret och strafa vänster och höger med ring- och långfinger vilket jag använder än idag = tacka fan för program som keytweak och autohotkey när man liksom jag inte orkar lära om sig

Förresten intressant att läsa att DOOMer liksom jag är en 40-år gammal gamer som har valt redovisningskonsultspåret!

Lycka till med företaget DOOMer!

Medlem

Vilka härliga tider det där var. Morsan blev inte jätteglad när telefonräkningen på 7500:- damp ner i brevlådan. Trodde jag skulle bli skinnflådd. Men fan va det va värt det, nätterna framför datorn gibbandes i Quake tillhör höjdpunkterna från tonåren faktiskt.

Mycket snack om kontroller, jag lyckades tjata till mig en SpaceOrb 360. Var rätt stor hype kring den och jag föll för hypen. Den var dock tämligen värdelös, var skitsvårt att lära sig spela med.
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceOrb_360

Om man "confadde" lite så var TGB fullt möjligt att slakta med. Jag vill minnas att jag hade en ganska låg turnrate som standard och om jag höll in shift så roterade jag betydligt snabbare, effektivt vid bunnyjumps och om nån kom bakifrån.

Medlem

Sjukt kul artikel! Morsan lät mig inte åka då jag bara var 14 bast. Konceptet var väl lite nytt.
QuakeSM 97 lirade jag, finns tillochmed dokumenterat på Youtube:
https://youtu.be/ZZxsWPMSLFo

Dock inte kvartsfinal som titeln säger
Grym Youtube-kanal för övrigt!

Medlem

Angående "Inverted" så använder jag det på handkontrollens högra styrspak när jag väl använder en kontroll. Endast den för upp o ner. Y-Axis har jag för mig det heter i spel. Kör ej inverted på höger o vänster på den högra spaken. Polarna tycker det är helknasigt iaf...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

För jäkla fin artikel. Minns det som igår att vi 95-96 var ett gäng grabbar som på något sätt lyckades övertala skolan att ge oss nycklar till datasalarna för att kunna LANa Quake. efter typ 2-3 h setup blev det 10 manna deathmatches in på småtimmarna.

Vem av oss eller hur det gick till att övertala Rektorn till detta minns jag inte men Quake kommer alltid finnas som en del av en själ.

Medlem

Citerar från början av artikeln: "Men så var det en liten detalj, som gick under beteckningen TCP/IP. Id Software, utvecklaren av Quake, lade in stöd för internets själva hemspråk i koden till spelet –sannolikt utan att ha en aning om vad detta skulle ställa till med."
De var kanske medvetna om något i alla fall, då de tidigare fått doom registrerat som en service i RFC 1700 med port nummer 666.

Medlem
Skrivet av Xerial:

Stort tack för artikeln! Utan DOOMer hade jag aldrig börjat spela quake och sedermera plöjt ned 10 år i det spelet. *Vinkar till alla gamla lirare*

Kommer du till qh?! Vilken läsning, man blir nästan tårögd....

Medlem
Skrivet av Maguz:
Skrivet av Mcgreag:

Så klart man spelar inverterat, det är det enda naturliga. Det har inget att göra med flygplan utan naturliga huvudrörelser, du tittar väl uppåt genom att dra huvudet bakåt och inte framåt?

För du musen norrut när du ska ner till startmenyn också? Ni får nog leva med att ni är lite aviga haha.

Vad har muspekarrörelser med huvudrörelser att göra? De har inget gemensamt.

Medlem

Vilken härlig artikel och vilka härliga minnen som väcks :)!

//Legio/Legioneer

Medlem

@Mcgreag: Vi lämnar diskusionen några månader senare mycket kortfattat; om nu invertering är så naturligt, varför är det aldrig satt som standardinställning? Varför sen musens anländande till FPS har de som kört inverterat varit i absolut och total minoritet?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

@Maguz: Det är vad vi kallar en självuppfyllande profetissa. Sätter du något som standard så kommer folk som inte vet bättre att använda det för de tror det är det rätta sättet. Det är fler personer spelar FPS på konsol med gamepad än på PC med mus men det betyder inte att FPS är bättre med gamepad, bara att du har ett stort antal spelare som inte vet bättre.

Quake-konnässsör

P3 Spel – Den internationella e-sportens födelse

Idag spelas varje år tusentals e-sportturneringar och tävlingar över hela världen. Men det har inte alltid varit så. Backar man bara bandet till 1998 krävdes månader av förberedelse för att få till ett enda möte mellan en svensk och en amerikansk klan i spelet Quake, Clan 9 från Stockholm och det legendariska Death Row från USA.

I en episk sammandrabbning på ett internetcafé i Stockholm skulle det avgöras vilka som faktiskt var världens bästa Quake-klan. Och om någon egentligen kunde utmana han som kallades "The Michael Jordan of gaming", Death Rows stjärnspelare Thresh.

Hör Marcus Morey-Halldin berätta historien om en av de första transatlantiska e-sportsmatcherna någonsin tillsammans med Clan 9-spelaren Niklas "Nikodemus" Persson, Quake-experten Steve Murphy och ögonvittnet Jesper Högström.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1059081?programid=4090

12
Skriv svar