Kaos när svenska PC Gamer sänktes av attack från Polen

Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Thomas Petersson:
Skrivet av Zelements:

Jag och många andra håller med dig till fullo, jag är nog en av de jag känner med minst "PK"-humor/städad humor men det är en stooooor skillnad att skämta om något som privatperson och som chefredaktör på en officiell fb-sida. Väldigt oproffsigt och ofinkänsligt gjort.

PCG framstår nu i dålig dager på grund av detta. PR-mässigt är detta åt fanders.

Jag tror snarare att det är tvärtom. När och var man ska skämta om vad kan diskuteras, men som du kanske eller kanske inte läst hamnade inlägget i Polen av en extrem fluke. Det hade inte ens lyckats om man försökt planera det. Det var alltså inte ämnat åt dem och/eller i nedlåtande mening.

Menar du att du lägger ut något publikt för världen att se och sen försvarar det med att "Det var alltså inte ämnat åt dem..."? Ser du inte heller problematiken att någon som representerar ett större företag förknippar varumärket med Hitler?

Hade du röstat på den du gjorde i senaste valet om denne hade postat ett Hitler skämt på twitter? Jag hade i alla fall förväntat mig mer av någon jag ser upp till.

Självklart är det skillnad på var man drar ett skämt. Jag menar det givetvis inte som att "gömma" det för dem. På samma sätt som man kan använda en mycket friare humor mellan nära vänner, på samma sätt är en viss typ av skämt givetvis mer gångbara i vissa sammanhang, det är ju inget konstigt. Annars skulle serier som South Park och Family Guy aldrig visas, M.A.D. aldrig få tryckas osv. Samma skämt som kan vara klockrent på en plats kan däremot bli horribelt på en annan. Vi lade inte ut det "för världen att se", vi lade ut det i en svensk Facebookgrupp, en hyfsat homogen krets av människor där relativt fri humor är vanlig. Det var sannolikt too much där också, det har vi redan konstaterat och alla kan göra misstag, men självklart är det skillnad vem man riktar sig till.
Och jo, det klart att jag ser problemet. Hade jag inte gjort det hade jag inte personligen bett om ursäkt till väldigt många polacker de senaste dagarna. Samtidigt är det vettigt att erbjuda en förklaring, inte bara snacka bort det eller inta en axelryckande position - vilket vi verkligen inte har gjort. Att kommentaren hamnade, grovt felöversatt, där den gjorde var en extrem fluke. Det gör inte den första kommentaren till det roligaste alla har läst heller, men det finns nivåer i helvetet och det här gör oss inte till ondskan personifierad. Det hoppas och tror jag inte att du tycker heller.

Om jag skulle kunna rösta på en person som drar ett Hitlerskämt? Visst, varför inte? Mel Brooks har till exempel uppvisat mer moral, etik och vett under en 50 år lång filmkarriär än de flesta politiker. Jag har nära släktingar som dött i cancer, det gör det inte tabu att skoja om för det, men jag hade inte gjort det inne på ett sjukhus. Håller du inte med tycker vi helt inte likadant. Jag dömer ingen som inte har samma humor, men saker kan hamna fel, som det gjorde här. Man ska kunna skämta om allt, det handlar om var och hur man gör det. Det är precis därför jag poängterar att det här inte var bra och varför vi förklarat oss och bett om ursäkt.

Nu avrundar jag mitt eget deltagande i tråden då jag har sagt mitt. Jag har fått god respons av många av de som från början kände sig påhoppade. Det gör inte ursprungskommentaren fantastisk för det, men det ger dem en kontext, en korrekt översättning och en förklaring. Mycket mer kan man inte göra.


signatur
Medlem

Man ska kunna skämta om allt. Tål man inte skämtet finns alltid lättkränkhetsrapporten att fylla i


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Cane:

Fast även utan den dåliga översättningen så var det ju extremt osmakligt sagt

Världskrigen var inte direkt igår. Kanske dags vi kan gå vidare och se dem i ett lite lättare ljus nu när nästan ingen som levde då finns kvar?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Skriv svar