Träningsläger som vill lära tjejer om spelutveckling blir sponsrade av Sony

Avstängd

Ett empiriskt ställe att "ta pulsen" på, gällande detta ämne, där vi inte heller påverkar vår observation eftersom de inte vet om det, är speedrunning streaming eller bara folk som streamar när dem spelar.

Om det verkligen är så nära "lika många tjejer som killar som spelar", hur kommer det sig då att majoriteten av alla streams i alla spel (Twitch.tv/directory och välj ett valfritt spel) är killar?

Jag spekulerar att det helt enkelt rör sig om intressen, att tjejer inte är lika intresserade i spel i samma utsträckning som killar är.

Därför är tjejer inte lika duktiga heller på spel för de har inte samma intresse med spelande som killar; de (flesta) spelar för det sociala och inte för att bli bättre/bäst eller speedrunna det.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Många kränkta män här idag, som vanligt. Det har visat sig vara lönsamt att få in fler kvinnor i branscher, så vad är ert problem med att företagen satsar på det?

Var kan jag läsa om kvinnors effekt inom olika branscher? Jag försökte googla det men det blev mest kvoterings artiklar vilket inte känns relevant då denna artikeln inte handlar om kvotering.

Se inte detta som kritik, jag är genuint nyfiken men jag behöver mer än ditt ord att så är fallet.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det har visat sig vara lönsamt att få in fler kvinnor i branscher, så vad är ert problem med att företagen satsar på det?

Inte för att vara en vandrande meme men vilken studie tänker du på då?

Om kvinnor vill bli spelutvecklare ska de kunna bli det, utan att deras kön hindrar dem på något sätt.

Det jag ställer mig frågande till är varför det anses vara en "brist" på kvinnor. Det implicerar att det finns ett behov. Om kvinnor inte är lika sugna på att utveckla spel - är det ett problem och isf varför? Jag är mer åt den liberalfeministiska hållningen än den radikalfeministiska.

Inaktiv

Jag tycker det råder tvivel om att det behövs fler kvinnor i spelbranschen. Bara för att Sony stödjer ett initiativ för att få in fler kvinnor i branschen betyder det inte att de har rätt eller att den allmänna uppfattningen i branschen är att det behövs fler kvinnor.
En persons kön är irrelevant för de flesta roller inom spelutveckling.
Är väl isf rena speldesigners som skulle vara kvinnor för att bättre förstå den kvinnliga marknaden.
Sedan kanske nära 50% av alla som spelar är kvinnor men män spelar otroligt mycket mer än kvinnor och köper även många fler spel.
Om något ser man väl på detta som en untapped market som man kanske kan nå genom att designa rätt sorts spel.
Själv tror jag dock att spel överlag talar mer till mäns reptilhjärnor än kvinnors och att män alltid kommer spela mer. De flesta brädspelsnördar är också män.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Star Lord:

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Klart vi hänger med i resonemanget, förstår bara inte den aggressiva tonen. Jag tycker Zerocool är något på spåren här nedan, så fortsätter där.

Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Star Lord:

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Varför ska man inte räkna med mobilspel när man pratar om spelare och dess målgrupper? Ditt argument är irrelevant när diskussionen handlar om att det är för få kvinnliga utvecklare då detta stämmer både för hardcore utvecklare och mobilspelsutvecklare.

Det är fel att jämföra mobilspel med traditionella spelplattformar, då det är en helt annan typ av grej att lira lite casual-spel på en pryl man redan har för andra ändamål och att spela på för spelandets skull dedikerad utrustning.

Det är två helt skilda typer av spelande - spelande som tidsfördriv och spelande som hobby.
Av de som har spel som hobby är det verkligen inte ens nära 50% som är kvinnor/tjejer.

Det är ju rent krasst en sidodiskussion om man utgår från den här nyheten, men visst får man andra siffror om man tittar på spelande som hobby och som tidsfördriv på tunnelbanan. Samtidigt som jag personligen känner ett par personer som är rejält hardcore i sitt spelande av till exempel Clash Royale. Spelare / gamer är kanske en vettig uppdelning i det avseendet.

Tar man tanken ett par varv till så skulle i alla fall jag tro, men detta är rena spekulationer eftersom jag inte har något statistik, så är andelen gamers kontra spelare i samma nivåer som "tjej- kontra killgamers". Om man snackar omsättningar för spelföretag dvs.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är ju rent krasst en sidodiskussion om man utgår från den här nyheten...

Nej så enkelt ska vi inte ha det! En hobbyspelare söker sig nog till att jobba inom branschen oftare än en spelare som spelar CC på tunnelbanan mellan Gullmarsplan och T-centralen.

Medlem

Ypperligt initiativ. Alltid bra med fler ideer och infallsvinklar inom branschen. På vilket sätt som spelutvecklare skulle vara ett jobb bättre anpassat för män har jag väldigt svårt att förstå. Kan däremot förstå varför det är många kvinnor som drar sig för att söka sig dit, och det har endast att göra med kulturen att göra. För er som har problem med kvinnor med feministiskt agenda: Detta initiativ gör att fler kvinnor drar sig till branschen med ett genuint intresse istället för politik som motiv.

Skrivet av AplAy:

Ett empiriskt ställe att "ta pulsen" på, gällande detta ämne, där vi inte heller påverkar vår observation eftersom de inte vet om det, är speedrunning streaming eller bara folk som streamar när dem spelar.
...

Ditt empiriska test gör ett antagande om att andelen människor som har ett behov av att visa upp sitt spelande är proportionerligt mellan könen och spel.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ett empiriskt ställe att "ta pulsen" på, gällande detta ämne, där vi inte heller påverkar vår observation eftersom de inte vet om det, är speedrunning streaming eller bara folk som streamar när dem spelar.

Om det verkligen är så nära "lika många tjejer som killar som spelar", hur kommer det sig då att majoriteten av alla streams i alla spel (Twitch.tv/directory och välj ett valfritt spel) är killar?

Det stämmer bra det. En streamare som jag brukar kolla på verkar ha tagit det sannolika före det högst osannolika, och säger då en ny användare börjar prenumerera: "Thanks, man".

Det gäller nästan alla intressen, så fort man kommer ner till en nördnivå så är det nästan bara killar kvar. Jag gillar det inte, men blir aldrig motbevisad.

PS. Vad sjutton är Match 3?

Medlem

Man jobbar helt enkelt med det man tycker är roligt, spännande och engagerande. Det är ju bättre med informationskampanjer såsom "Kolla, vi har skitkul på jobbet" istället för "Du är tjej, du kan jobba här om du lär dig det här".

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

PS. Vad sjutton är Match 3?

Spel såsom Candy Crush, Bejeweled, etc...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Star Lord:

http://quanticfoundry.com/wp-content/uploads/2017/01/genre-ge...

Jag drar gränsen till "riktiga" spel någonstans runt Interactive Drama, för att vara snäll. Snittar man där är det en tjej på fyra killar som spelar seriöst, vilket stämmer bra med min egen erfarenhet.

Det är ganska långt från hälften, som vissa vill få det till.

Var du drar gränsen för "riktiga spel" är helt och hållet irrelevant för diskussionen, och att då basera ett argument och tolka statistik utifrån det är smått absurt.

Medlem

Om folk är intresserade av marknadstal så rekomenderar jag https://newzoo.com/ , de har en hel del gratisrapporter.

Definitionen av vad en "gamer" är har ändrats ganska radikalt de senaste åren. Segmenten inom det likaså, ser man på pengar, och de underliggande siffrorna som driver marknaden framåt så står kvinnor för ca 40-50%. Det är absolut inte "hardcore"-scenen som drar marknaden framåt, då de främst spelar få, svåra spel. Förenklat så kan man se det som att casual-scenen står för micro-transaktioner och midcore-scenen köper och äger många spel.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Var du drar gränsen för "riktiga spel" är helt och hållet irrelevant för diskussionen, och att då basera ett argument och tolka statistik utifrån det är smått absurt.

Fast det stämmer inte. Att kolla på vad folk som jobbar inom branschen spelar på sin fritid kan vara en indikator på vilka intressen som leder till en vilja att själv göra spel.

Inte ens när jag satt på King så gick snacket om hur folk spelade Candy Crush på sin fritid. Det var snack om Dark Souls, Just Cause, RDR, Witcher, WoW, Diablo, you name it.

Jag tycker det är en relevant diskussion.

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Star Lord:

Faktaresistens haha, ja ok, men då leker vi väl att 50% är kvinnliga gamers då, eftersom det är så redaktionen tolkar en rapport med 35 olika genres och där samma rapport förklarar problemet med att dra en median, men ok, som sagt, whatever.

"Och de undersökningar som kommit fram till att hälften av alla som spelar är kvinnor är oerhört generösa med definitionen av att spela."

Trodde en spelredaktion som FZ kunde hänga med i tankegången här, men vill ni gulla med feministerna så go ahead. Jag väljer att belysa problemet istället, vilket är just att man är VÄLDIGT generös med definitionen av att spela om man tar med ALLT som kan kallas spel.

I själva verket är det helt olika kundgrupper, men vi kan välja att ignorera det. Fast innerst inne vet ni ju precis vad jag menar.

Varför ska man inte räkna med mobilspel när man pratar om spelare och dess målgrupper? Ditt argument är irrelevant när diskussionen handlar om att det är för få kvinnliga utvecklare då detta stämmer både för hardcore utvecklare och mobilspelsutvecklare.

Det är fel att jämföra mobilspel med traditionella spelplattformar, då det är en helt annan typ av grej att lira lite casual-spel på en pryl man redan har för andra ändamål och att spela på för spelandets skull dedikerad utrustning.

Det är två helt skilda typer av spelande - spelande som tidsfördriv och spelande som hobby.
Av de som har spel som hobby är det verkligen inte ens nära 50% som är kvinnor/tjejer.

Jag håller med om att det är skillnad på hur dedikerat spelande det är generellt sett mellan mobilspel och de mer traditionella plattformarna (även då det finns gott om kvinnor där deras huvudsakliga hobby är mobilspel), frågan är varför det är detta som är diskussionen då det inte har något med artikeln att göra alls. Att säga att nästan 50% av alla som spelar spel är kvinnor är inte felaktigt då ingen påpekade att det är så för alla spelplattformar.

Problemet är att det lätt tolkas som att det är lika många tjejer som killar som har spel som intresse.

Medlem

För helvete, varför ska folk bli så jävla negativa?

Det skadar väl för fan ingen om en organisation eller företag startar initiativ som dessa?

Eller tycker ni det är negativt om det skulle komma in fler tjejer i spelutveckling? Frågan är då hur fan ni kan vara det...

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Athaleos:

Det har visat sig vara lönsamt att få in fler kvinnor i branscher, så vad är ert problem med att företagen satsar på det?

Om kvinnor vill bli spelutvecklare ska de kunna bli det, utan att deras kön hindrar dem på något sätt.

Det jag ställer mig frågande till är varför det anses vara en "brist" på kvinnor. Det implicerar att det finns ett behov. Om kvinnor inte är lika sugna på att utveckla spel - är det ett problem och isf varför? Jag är mer åt den liberalfeministiska hållningen än den radikalfeministiska.

Kan vara så att grundtanken är att män gör spel för män. Med mer kvinnor på utvecklarsidan så kan fler spel skapas som tilltalar kvinnor. Vilket ger fler kvinnor som spelar och därmed fler betalande kunder, dvs ökad ekonomi.

Ska man dra det ett steg till så är det ju ingen direkt nyhet att spel historiskt sett varit ganska så sexistiska i sina upplägg. Det har väl samma grund där, män som gör spel för män. Även om det kanske inte är lika illa idag så lär det knappast vara till någon nackdel med lite mer kvinnlig input, ergo fler kvinnor på utvecklarsidan.

Sen är det dock viktigt att alla går in i tjänster av eget intresse och blir valda baserat på kompetens. Tvångskvotering har jag aldrig sett som något positivt.

Medlem

Bara bra att fler tjejer oavsett får lära sig. Är inte precis som om det blir mindre för killarna att välja mellan.
Om tjejer sedan väljer Candy Crush före Dark Souls gör ju inget för båda spelen måste ändå designas och utvecklas från grunden ändå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag brukar säga att alla människor gillar att spela dataspel, men skillnaden är att tjejer inte blir introducerade till spelvärlden på samma sätt.

För någon som aldrig spelat, och kanske inte har så mycket kompisar som spelar (med samma resonemang), är steget att ladda ner Steam och dra igång ett spel Dota 2 ganska stort - att däremot ladda ner ett mobilspel i Appstore är betydligt mer tillgängligt.

Jag tror dock inte på en könsnorm för vilken typ av spel killar/tjejer gillar. Jag har haft double-date Diablo 3 med flera kompisar och deras respektive - succé varje gång (jag har ett extrarum med 4 maskiner)! Alla går igång på att samla och övervinna mål tillsammans.

Att introducera tjejer till spelvärlden på detta sätt är en kanonbra idé.

Medlem

Hardcore?! Spelföretag vill tjäna pengar och de görs inte på några hardcore spelare. De är casual som drar in de stora pengarna.
Några exempel:
-WOW vs. Wildstar(hardcore)
-Mobilspel
-Mikrotransaktioner

Sony är så klart med i detta för att hitta nytt folk att tjäna pengar på.

Medlem

Artiklar som berör projekt som riktar sig mot kvinnor, och dess oundvikliga reaktion här på FZ får mig att tänka på den här:
http://i.imgur.com/XYy6Nc1.gif

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

För helvete, varför ska folk bli så jävla negativa?

Det skadar väl för fan ingen om en organisation eller företag startar initiativ som dessa?

Eller tycker ni det är negativt om det skulle komma in fler tjejer i spelutveckling? Frågan är då hur fan ni kan vara det...

Du ställer frågor som redan har besvarats, vad sägs om att du slutar gnälla och bemöter argumenten i stället.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av rudeboystig:

För helvete, varför ska folk bli så jävla negativa?

Det skadar väl för fan ingen om en organisation eller företag startar initiativ som dessa?

Eller tycker ni det är negativt om det skulle komma in fler tjejer i spelutveckling? Frågan är då hur fan ni kan vara det...

Du ställer frågor som redan har besvarats, vad sägs om att du slutar gnälla och bemöter argumenten i stället.

Bemöta argumenten? Min poäng är att jag inte förstår varför en nyhet som denna ens ska skapa diskussioner (där ena sidans argument allt för ofta innehåller "feminister" som skällsord och utfall om tvångskvotering trots att det inte har något med artikeln att göra).

Avstängd

Zer0cooL har helt rätt i sina påståenden.

Om det verkligen vore en "brist" som det exempelvis är med sjuksköterskor så hade detta tagits upp fler gånger i flera olika tidningar och sammanhang. Marknadsförare är inte dumma i huvve utan ser dem en stor potential kundgrupp som kvinnor och behöver hjälp från kvinnliga medarbetare så hade dem för länge sedan börjat rekryterat dem.

Det går inte ihop att nästan hälften av alla som "spelar" är kvinnor. Då borde vi se en mycket större andel tjejer (åtminstone 20-25% som vågar visa upp sitt spelande offentligt) på Dreamhack med datorer eller tjejer som sitter och spelar tv-spel som streamas där. Åtminstone var 10:e stream på Twitch borde vara en tjej.

När jag drar till en polare och förkrökar som är en äkta tv-spelsnörd så bör jag statistiskt talat se 2-3 tjejer som spelar i hans rum men nej, det är enbart snubbar trots att han har flickvän. Alla hennes tjejpolare, ca 5-10 st, som kmr dit, INGEN av dem sätter sig ner å spelar tv-spel en enda gång.

Att spela spel på mobilen/plattan är inte riktiga spel enligt mig, det är socialt accepterat mainstream skräp som tjejer kan spela utan att andra skulle kolla konstigt på dem eller prata bakom ryggen om dem som att de vore "nördar" eller "barnsliga barn som aldrig vuxit upp".

Kom inte och säg att dem som spelar mkt dator/tv-spel har en positiv stämpel på sig. Skillnaden med oss killar är att vi skiter vilket som vad folk tycker, om vi är "lata losers som borde skaffa jobb och inte bara spela bort våra liv med tv-spel".

Kom ihåg att tjejer måste "saving face" sjukt mkt mer än killar. Därför dem följer alla trender/mainstream/vad som e socialt accepterat. Detta är en sjukt viktig detalj i att förstå varför tjejer sällan anammar något som mainstream skulle kunna smygtolka som "nördigt".

Och till Michelle Tilley vill jag bara fråga, "If it really is HER DREAM to make games, why would you need to inspire, champion and empower her in the first place? Are you assuming she cannot motivate herself to use the Internet, watch How-To videos on youtube, post questions in forums and join communities on her own?"

Medlem
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av rudeboystig:

För helvete, varför ska folk bli så jävla negativa?

Det skadar väl för fan ingen om en organisation eller företag startar initiativ som dessa?

Eller tycker ni det är negativt om det skulle komma in fler tjejer i spelutveckling? Frågan är då hur fan ni kan vara det...

Du ställer frågor som redan har besvarats, vad sägs om att du slutar gnälla och bemöter argumenten i stället.

Bemöta argumenten? Min poäng är att jag inte förstår varför en nyhet som denna ens ska skapa diskussioner (där ena sidans argument allt för ofta innehåller "feminister" som skällsord och utfall om tvångskvotering trots att det inte har något med artikeln att göra).

Nä, det har inget med det att göra, men det framstod inte alls att det var det du menade med din post.

L32
Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Med tanke på att det är otroligt många kvinnor som låter bli att spela "hardcorespel" på grund av att karaktärerna är könsstereotypiskt och sexistiskt uppbyggda tycker jag att det finns en väldigt stor anledning till att tvinga fram en förändring.

Även det faktum att en väldigt stor majoritet av de som spelar tävlingsinriktade spel, så som CS:GO, är män som ganska ofta har lättklädda kvinnor som profilbild och utan eftertanke har en tendens att klämma ur sig både sexistiska och rasistiska termer hur som helst, får många kvinnor att hålla sig så långt borta från "hardcorespel" som möjligt. Och de kvinnor som faktiskt spelar dessa spel undviker oftast att använda sig av voice-chat, av rädsla för att de andra manliga spelarna ska bombardera dem med kränkningar och könsord.

Vi behöver en förändring i hur kvinnor porträtteras i spelvärlden, helst för 20 år sen.

Medlem

Bra initiativ! Det finns mycket som står mot att tjejer blir intresserade av teknik generellt, och därigenom spelutveckling från första början. Inte lika mycket som historiskt då det har börjat mjukas upp genom förändringar i samhället, men det är alltid positivt att ge det en push.

Några saker som står emot det går tydligt att utläsa i idéerna och åsikterna som postats i den här tråden från de personer som tycker att det här projektet är en dålig sak.

Sony och organisationen är inte ute efter att ta era spel ifrån er. Så länge ni fortsätter köpa spelen ni gillar kommer det att finnas personer som vill utveckla dom och det finns mängder med personer som utvecklar spel som har samma intressen som er.

Vad är personer upprörda över? Vad kan det ha för negativa konsekvenser?
Marknaden för spel kommer knappast att krympa eller stanna i tillväxt i en överskådlig framtid. Det finns utrymme för alla.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av AplAy:

Zer0cooL har helt rätt i sina påståenden.

Om det verkligen vore en "brist" som det exempelvis är med sjuksköterskor så hade detta tagits upp fler gånger i flera olika tidningar och sammanhang. Marknadsförare är inte dumma i huvve utan ser dem en stor potential kundgrupp som kvinnor och behöver hjälp från kvinnliga medarbetare så hade dem för länge sedan börjat rekryterat dem.

Det går inte ihop att nästan hälften av alla som "spelar" är kvinnor. Då borde vi se en mycket större andel tjejer (åtminstone 20-25% som vågar visa upp sitt spelande offentligt) på Dreamhack med datorer eller tjejer som sitter och spelar tv-spel som streamas där. Åtminstone var 10:e stream på Twitch borde vara en tjej.

När jag drar till en polare och förkrökar som är en äkta tv-spelsnörd så bör jag statistiskt talat se 2-3 tjejer som spelar i hans rum men nej, det är enbart snubbar trots att han har flickvän. Alla hennes tjejpolare, ca 5-10 st, som kmr dit, INGEN av dem sätter sig ner å spelar tv-spel en enda gång.

Att spela spel på mobilen/plattan är inte riktiga spel enligt mig, det är socialt accepterat mainstream skräp som tjejer kan spela utan att andra skulle kolla konstigt på dem eller prata bakom ryggen om dem som att de vore "nördar" eller "barnsliga barn som aldrig vuxit upp".

Kom inte och säg att dem som spelar mkt dator/tv-spel har en positiv stämpel på sig. Skillnaden med oss killar är att vi skiter vilket som vad folk tycker, om vi är "lata losers som borde skaffa jobb och inte bara spela bort våra liv med tv-spel".

Kom ihåg att tjejer måste "saving face" sjukt mkt mer än killar. Därför dem följer alla trender/mainstream/vad som e socialt accepterat. Detta är en sjukt viktig detalj i att förstå varför tjejer sällan anammar något som mainstream skulle kunna smygtolka som "nördigt".

Och till Michelle Tilley vill jag bara fråga, "If it really is HER DREAM to make games, why would you need to inspire, champion and empower her in the first place? Are you assuming she cannot motivate herself to use the Internet, watch How-To videos on youtube, post questions in forums and join communities on her own?"

Problemet i diskussionen verkar som vanligt att de två "sidorna" definierar "spelare" på olika sätt. Båda har därför "rätt" ur sitt perspektiv.

Om definierar spelare = den som har spel som hobby, är brett intresserad och följer sidor som FZ, är män en dominerande majoritet. Samtidigt är den här gruppen minoriteten i jämförelse med den stora massan som spelar något (vadsomhelst).

Om man definierar spelare = de som spelar något, vare sig det är mobilspel, Quake eller CS, är det enligt många undersökningar väldigt lika (siffror nämns tidigare i tråden).

Sen finns det såklart ytterligare perspektiv, som vilka genrer som faktiskt står för mest omsättning i branschen, där mobilspel garanterat har en betytande position. Ta det bäst säljande Call of Duty till exempel, Modern Warfare 3, som genom åren sålt drygt 30 miljoner exemplar. Multiplicera med 50 dollar (genomsnittspriset, typ) och du har 1,5 miljarder dollar i omsättning. På sex år. Pokemon Go drog in 1 miljard dollar på ett halvår.

Oavsett vilket perspektiv man använder kan det ju inte vara dåligt för branschen att locka till sig personer som är underrepresenterade?


signatur
Medlem
Skrivet av L32:
Skrivet av Zer0cooL:

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Med tanke på att det är otroligt många kvinnor som låter bli att spela "hardcorespel" på grund av att karaktärerna är könsstereotypiskt och sexistiskt uppbyggda tycker jag att det finns en väldigt stor anledning till att tvinga fram en förändring.

Även det faktum att en väldigt stor majoritet av de som spelar tävlingsinriktade spel, så som CS:GO, är män som ganska ofta har lättklädda kvinnor som profilbild och utan eftertanke har en tendens att klämma ur sig både sexistiska och rasistiska termer hur som helst, får många kvinnor att hålla sig så långt borta från "hardcorespel" som möjligt. Och de kvinnor som faktiskt spelar dessa spel undviker oftast att använda sig av voice-chat, av rädsla för att de andra manliga spelarna ska bombardera dem med kränkningar och könsord.

Vi behöver en förändring i hur kvinnor porträtteras i spelvärlden, helst för 20 år sen.

Gillar man spel så bryr man sig inte, så enkelt är det. Tycker man att könsfrågor är viktigare så har man inte särskilt stort intresse för spel.
Jag är man, och jag undviker oftast publik VOIP i spel för att folk generellt sett är idioter. Att försöka förändra det på spelens nivå är fel ställe att angripa problemet, då det är ett generellt problem i samhället - oavsett om anledningen är idioti eller sexism.

Vi behöver således ingen förändring i "spelvärlden", det är en allmän attitydförbättring som behövs. Att angripa spelen med ett "feministiskt" vapen är poänglöst.

Förstår inte varför det alltid ska bli en sån stor diskussion när det kommer nyheter som dessa. Är det verkligen så provocerande att tjejer uppmuntras att ta plats i en annars mansdominerad bransch? När vi dessutom också är med och konsumerar spelen.

Som vissa andra har skrivit här så kan det aldrig bli fel med fler perspektiv och bättre mångfald. På individnivå är jag jäkligt less på att se kvinnor som bara porträtteras från ett mans perspektiv, eller för att nå ut till män. Och det är till stor del på grund av jämställdheten. Att unga tjejer då uppmuntras att lära sig spelutveckling, och får extra stöd för sitt intresse, blir därför bara positivt. Varför skulle uppmuntran vara fel? Oavsett om vissa dras till match 3 eller "hardcore"-spelande, vad det nu innebär.

Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Ironiskt att du som man säger att det varken finns behov eller anledning till förändring. Det är ju inte du som påverkas av obalansen.

L32
Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av L32:
Skrivet av Zer0cooL:

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Med tanke på att det är otroligt många kvinnor som låter bli att spela "hardcorespel" på grund av att karaktärerna är könsstereotypiskt och sexistiskt uppbyggda tycker jag att det finns en väldigt stor anledning till att tvinga fram en förändring.

Även det faktum att en väldigt stor majoritet av de som spelar tävlingsinriktade spel, så som CS:GO, är män som ganska ofta har lättklädda kvinnor som profilbild och utan eftertanke har en tendens att klämma ur sig både sexistiska och rasistiska termer hur som helst, får många kvinnor att hålla sig så långt borta från "hardcorespel" som möjligt. Och de kvinnor som faktiskt spelar dessa spel undviker oftast att använda sig av voice-chat, av rädsla för att de andra manliga spelarna ska bombardera dem med kränkningar och könsord.

Vi behöver en förändring i hur kvinnor porträtteras i spelvärlden, helst för 20 år sen.

Gillar man spel så bryr man sig inte, så enkelt är det. Tycker man att könsfrågor är viktigare så har man inte särskilt stort intresse för spel.

Lätt att säga när en själv är man och slipper stå ut med att folk skriker "jävla fitta" åt en bara för att en råkade säga något i voice-chatten.

Skriv svar