Inför Horizon: Zero Dawn (Samt era första intryck)
Då var det dags för ett förhoppningsvis maffigt och gott RPG.
Vad handlar det om?
I en avlägsen framtid utspelar sig mänsklighetens nästa era I en frodig, postapokalyptisk värld där naturen har återtagit ruinerna från en bortglömd civilisation, lever små grupper av mänskligheten vidare i primitiva jägar-samlarstammar. Deras herravälde över den nya vildmarken har erövrats av maskinerna, fruktansvärda mekaniska varelser med okänt ursprung.
Aloy, en utstött som söker sin plats. Hon är en ung jägare på en resa för att upptäcka sitt öde bland resterna av en svunnen tid. Utstött av sin stam sedan födseln har Aloy lärt sig utnyttja sin smidighet, klokhet och dödliga precision för att jaga maskinerna, försvara sig mot rivalstammar och överleva i en oförlåtlig vildmark.
Vi kommer färdas genom en värld fylld av underliga artefakter och kollapsande ruiner för att låsa upp dess djupaste mysterier. Hur kunde maskinerna komma att ta över världen, och vad hände med civilisationen som fanns innan? Svaren kan avgöra Aloys, och hela mänsklighetens, öde.
Ta del av en djup, belönande rollspelsupplevelse med varierad taktisk strid. Förena primitiva verktyg med avancerad teknologi för att tillverka redskap som gör rovdjur till byte. Utveckla unika strategier för att besegra olika maskiner och hacka fångade varelser så att de börjar lyda dig.
Utforska ett sprudlande landskap, fullt av naturens skönhet. Res genom häpnadsväckande detaljerade skogar, tornande berg och atmosfäriska ruiner från en förlorad civilisation, allt förenat i en levande värld, med föränderligt väder och en dygnscykel.
Vad handlar det om? In English
Explore a vibrant world rich with the beauty of nature – but inhabited by awe-inspiring, highly advanced machines. As a young machine hunter named Aloy, you must unravel the mysteries of this world and discover your own destiny.
Take on the role of skilled hunter Aloy as you explore a vibrant and lush world inhabited by mysterious mechanized creatures.
Embark on a compelling, emotional journey and unravel mysteries of tribal societies, ancient artifacts and advanced technologies that will determine the fate of this planet, and of life itself.
Utvecklingen
Utvecklingen till Horizon Zero Dawn började under 2011, efter releasen av Killzone 3. John Gonzalez anställdes som manusförfattare. Han skrev omkring 20 olika berättelser för spelet. Spelet blev utannonserat på E3-mässan 2015
Guerrilla Games began developing Horizon Zero Dawn in 2011, following the release of Killzone 3. When conceiving the idea for a new game, about 40 concepts were pitched. Among these was Horizon Zero Dawn, which game director Mathijs de Jonge considered "the most risky" of the concepts and was first pitched in 2010 by art director Jan-Bart van Beek. When this concept was chosen, a team of 10–20 began building prototypes of the game; many of the elements featured in the prototypes remained in the game throughout development. Approximately 20 different stories were written for the game, exploring varying concepts for the game, such as different player characters. John Gonzalez, who previously acted as lead writer for Fallout: New Vegas (2010), was hired to write the game's story. The main elements of the story and the character of Aloy remained intact since early development. Upon the completion of Killzone Shadow Fall in late 2013, the remainder of the team began working on Horizon Zero Dawn. The team also cancelled work on another title so as to allow the entire team to focus on the development of Horizon.
Nedan kan man läsa om motorn som driver spelet. Här finns ett intressant klipp från Youtube.
The game was developed with Guerrilla's proprietary game engine, Decima.
The game's concept explores the juxtaposition between the danger and beauty of the world, particularly analysing the concept of humanity not being "at the top of the life list". The team aimed to emphasise the game's exploration element by featuring a quest system, as well as including items throughout the world that can be used to craft or replenish health. The game will not feature any tutorials, instead requiring players to learn the methods of defeating enemies through trial and error. The team wished for the game to have a simple user interface design, specifically avoiding complicated menus for crafting. The team found the game to be a technical challenge.They felt that the game engine, Decima, which was designed for games such as the Killzone series and was previously used for Killzone Shadow Fall, was difficult to alter for Horizon, in terms of draw distance and loading. To discover how some game elements work differently in open world games, the team sought help from talent in the design, art and technical fields. In extrapolating the game world, Guerrilla turned to anthropologists and researched the formation of tribal cultures as well as how building materials would decay over a millennium.
The game's soundtrack was composed by Joris de Man, The Flight, and Niels van der Leest. Vocalist Julie Elven created the lead vocals for the soundtrack. The involvement of American actors Lance Reddick and Ashly Burch was revealed in January 2017. Burch voices Aloy, while her likeness is portrayed by Dutch actress Hannah Hoekstra.
The concept art, which feature robotic dinosaurs, as well as the game's codename, Horizon, were leaked on 14 September 2014. Horizon Zero Dawn was officially announced during Sony Interactive Entertainment's E3 2015 press conference. Originally set to be released in 2016 for the PlayStation 4, the game was later delayed to February 2017 so as to give additional time for the development team to polish the game. The game will be forward compatible with the PS4 Pro, allowing it to run up to 4K resolution. It was released to manufacturing in late January 2017.
Länkar
http://www.metacritic.com/game/playstation-4/horizon-zero-daw...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Horizon_Zero_Dawn
https://www.playstation.com/sv-se/games/horizon-zero-dawn-ps4...
https://en.wikipedia.org/wiki/Horizon_Zero_Dawn
http://www.dualshockers.com/2017/02/24/horizon-zero-dawn-patc...
http://www.polygon.com/2017/2/20/14576092/horizon-zero-dawn-r...
Niet.
Dum som är så blir det en collectors edition på onsdag. Jag gillar open world spel så detta spel kommer sitta som handen i handsken. Visst 60 fps vore att föredra även om det innebär 1080p på pro versionen men jag kan leva med 30 fps så länge frame pacingen fungerar som den ska vilket allt jag läst säger att den gör.
snyggt som fan. fast illa det där med save funktionen.
Vad var det? Inte läst om det.
Tydligen måste du hitta en campfire för att kunna spara.. men enligt många ska det finnas en hel del i närheten.
Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.
snyggt som fan. fast illa det där med save funktionen.
Vad var det? Inte läst om det.
Tydligen måste du hitta en campfire för att kunna spara.. men enligt många ska det finnas en hel del i närheten.
japp ,vilket inte är så många. jobbit om man måste stänga av spelet fort. ingen aoutosave funktion.
snyggt som fan. fast illa det där med save funktionen.
Vad var det? Inte läst om det.
Tydligen måste du hitta en campfire för att kunna spara.. men enligt många ska det finnas en hel del i närheten.
Aha,
Är det lite som Tomb Radier? Var det inte så där också?
Niet.
Aha,
Är det lite som Tomb Radier? Var det inte så där också?
Kommer ej ihåg om man bara kunde spara via en camp fire i Tomb Radier.. mycket möjligt.
Så länge det finns en hel del runt omkring så går det faktiskt planera sitt spelande!
Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.
snyggt som fan. fast illa det där med save funktionen.
Vad var det? Inte läst om det.
Tydligen måste du hitta en campfire för att kunna spara.. men enligt många ska det finnas en hel del i närheten.
japp ,vilket inte är så många. jobbit om man måste stänga av spelet fort. ingen aoutosave funktion.
Det finns dock en autosave funktion.
Är det någon av oss som hunnit spela? Om så är fallet, hur är ert första intryck?
Japp,det är väldigt snyggt och välgjort. Finns inte mycket att klaga på alls ,förutom save grejen då och lack of customization av karaktären. Vill kunna ändra kön och utseendet på gubben . Originell idé dock.
Spelade en stund igår, tog mig igenom själva introduktionen och en eller två questar efter det. Spelet är riktigt sjysst, grafiken är underbart vacker i 4K. Jag är fortfarande rätt kass med handkontroller men tji den som ger sig, detta ska spelas igenom. Tyckte inte att eldarna var särskilt lång ifrån varandra, tyckte man sprang på dom lite här och var, men det kanske blir längre mellan dom ju längre in i spelet man kommer.
Är det någon av oss som hunnit spela? Om så är fallet, hur är ert första intryck?
Save game är inget jag stör mig.. Men shiit vilken intro av spelet och Soundtracket i spelet får man bara rysningar av!
Sitter på min vanliga PS4 och det flyter på riktigt bra och ser galet bra ut.
Kommer nog ta ett tag att lära sig skjuta på rätt delar. Verkligen ett spel för den som gillar planera sina attacker. Finns iofs inget annat sätt.. du stendör om du flyger in i en fight med 2 eller fler maskiner.
Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.
Soundtrack:
https://play.spotify.com/album/5ZAaYcFudS0BtKhWJqeMCH?play=tr...
Main theme:
https://www.youtube.com/watch?v=RyryOkDnTFo
Johan Falk theme song:
Niet.