Nintendo bekräftar – sparfiler kan inte flyttas i Switch
detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.
Jag gissar att detta INTE är en miss.
Håller med, men,Vi kan kalla det ett tankefel?
Där tanken är ju att du tar med dig switchen vart du än i världen vänder...
Kanske mycket väl kommer en patch, men det är detta jag tror dom tänkte sig.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?
Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.
För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Störigt, men knappast en överraskning. Med andra ord säkerligen inte en miss i betydelsen "Shit, vi glömde det här". Mer rimligt är väl att de kort och gott inte är klara med sin online-service ännu. Istället för att möjliggöra för exploits som kommer att ta extra resurser att täppa till (ifall sparfilerna skulle kunna användas för att hacka konsolen) så väljer de att stänga möjligheten att flytta sparfiler. För min del helt i linje med år 2017. Sen lär det ju komma cloud när online-tjänsterna är uppe och rullar mer seriöst.
Sen bara, rent allmänt: vilken jävla tur att Nintendo finns kvar på scenen och hjälper till att dra spelutvecklingen i oförutsedda riktningar. Nu har jag ju iofs möjligheten att köpa både ps4 och switch, så jag kan förstå frustrationen för de som måste välja. om inte så känns Switch som en No-brainer. Det som snarare ska motiveras är väl dator vs ps4 vs xbox.
Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?
Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.
För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag
Ja och det är väl problem nog, kul om ens switch går sönder och man är halvlångt i fyra spel och måste börja från början igen. Nä fy fan vilken miss. Gör om gör rätt tokstolpar.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?
Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.
För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag
Blir genuint imponerad om sparfilerna på Switch-versionen av Skyrim ligger på 1mb. Får ju nästan ha en hdd dedikerad till dem på pc..
Känns som att ni gör en höna av en fjäder.
Det hade varit otroligt lätt att låta folk kopiera filerna till sd-kortet, men det är något nintendo vill undvika.
Problemet här är att om ens switch går sönder så skickar du in den för reparation och får tillbaka en med alla sparfiler borta, och om du lämnar in den för att att få en ny i en affär så förlorar du även då alla sparfiler.
Jag skulle gissa på att Nintendo har lagt in så få funktioner som möjligt för att få ut ett stabilt UI till launch för att sedan släppa uppdateringar eftersom.
Ser inget problem med detta så länge det löses inom en snar framtid och får hålla tummarna att min Switch inte går i golvet innan det är fixat!
Känns som att ni gör en höna av en fjäder.
Det hade varit otroligt lätt att låta folk kopiera filerna till sd-kortet, men det är något nintendo vill undvika.
Problemet här är att om ens switch går sönder så skickar du in den för reparation och får tillbaka en med alla sparfiler borta, och om du lämnar in den för att att få en ny i en affär så förlorar du även då alla sparfiler.
Gissar snarare att de kapade vissa funktioner för att inte försena ytterligare, och det är inget som säger att det inte kommer senare i en patch.
Varför har ingen ställt frågan hur stora sparfilerna generellt är?
Är sparfilerna inte större än 500kb - 1mb per spel ungefär, är det ju inte hela världen. Det enda som faktiskt är den stora bromsklossen då är ju om switchen går sönder.
För så många olika spel finns det inte till switch att sparfilerna skulle utgöra ett problem ändå tror jag
Zelda tar just nu 216mb, samt att jag har tagit 3 bilder som tar 0,5mb.
Samt att mitt utrymme på konsolen är 25,7GB av 32.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Känns som att ni gör en höna av en fjäder.
Det hade varit otroligt lätt att låta folk kopiera filerna till sd-kortet, men det är något nintendo vill undvika.
Problemet här är att om ens switch går sönder så skickar du in den för reparation och får tillbaka en med alla sparfiler borta, och om du lämnar in den för att att få en ny i en affär så förlorar du även då alla sparfiler.
Gissar snarare att de kapade vissa funktioner för att inte försena ytterligare, och det är inget som säger att det inte kommer senare i en patch.
Det är ingen komplicerad funktionalitet att spara eller kopiera filer till sd-kortet, nintendo har redan implementerat funktionalitet för spel att skriva och läsa från sd-kortet, samt installera spelen rakt där på.
Dom vill undvika en rätt stor potentiell attackvektor, om du tittar igenom rent historiskt på exploits på 3ds, wii eller wii-u så lär du se att det involverar modifierade sparfiler för att komma åt exploits i specifika spel.
Det dom inte haft tid att implementera än är cloud-saving, vilket lär ge folk det dom behöver men samtidigt undvika problemet med öppna sparfiler.
detta är ju så amatörmässigt och illa att jag förstår inte hur dom lyckats missa en sådan simpel sak under produktionen.
Du menar under produktutvecklingen.
Produktion sker efter att produkten är utvecklad. Det är två olika faser.
Vart exakt vad jag menade men skrev snabbt så blev fel