Recension – The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:

Håller med om allt utom grafiken, den är allt annat än vacker (även om stilen skall vara tecknad). Sen känns den "urvattnad" och view distance är ett skämt.

Återigen, hade Switchen haft Tegra X2 så kanske vi antingen hade fått ett 60fps spel eller ett med lite fräschare grafik.

View distance ett skämt? Man ser ju för fan från ena sidan av världen till den andra, och det är en bland de största spelvärldarna någonsin. Världen uppskattas vara drygt 360 km2, vilket kan jämföras med The Witcher 3 som är 136km2. Att kunna se hela Hyrule av denna storlek är enligt mig jävligt imponerande.

Och atmosfären är även den oslagbar. Traska runt i åskoväder är helt underbart. Både ljud och ljus är helt sjukt nice under natten och åskoväder. Saker som detta gör spelet till ett av de bästa genom tiderna

Mötte dock en shrine med en sån där tippa-labyrinten-och-få-igenom-kula pussel. Det var kul i början, men kameravinkeln gjorde det frustrerande i slutet på pusslet.

Medlem
Skrivet av KaVa-KaVa:

Någon som hittat ngt epic påskägg?

Finns en karaktär som ser ut som Satoru Iwata som ger vägbeskrivningar till ett berg som heter Satori Mountain, och på toppen av berget finns en vacker plats med ett körsbärsträd. En väldigt fin hyllning till Iwata som aldrig fick uppleva releasen av Breath of the Wild.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:
Skrivet av recension:

Däremot verkar de ha blivit lite för förtjusta i den korta animerade sekvensen där Link lagar mat, och visst den är charmig. De första tio eller tjugo gångerna. Därefter är det tio sekunder jag gärna skulle hoppa över.

Man kan hoppa över den på X

Ironiskt nog tar även skip några sek

Medlem

Bra skriven recension! Spelar för glatta livet på min WiiU, och bara myser!

Medlem
Skrivet av aholman:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:

Håller med om allt utom grafiken, den är allt annat än vacker (även om stilen skall vara tecknad). Sen känns den "urvattnad" och view distance är ett skämt.

Återigen, hade Switchen haft Tegra X2 så kanske vi antingen hade fått ett 60fps spel eller ett med lite fräschare grafik.

View distance ett skämt? Man ser ju för fan från ena sidan av världen till den andra, och det är en bland de största spelvärldarna någonsin. Världen uppskattas vara drygt 360 km2, vilket kan jämföras med The Witcher 3 som är 136km2. Att kunna se hela Hyrule av denna storlek är enligt mig jävligt imponerande.

Och atmosfären är även den oslagbar. Traska runt i åskoväder är helt underbart. Både ljud och ljus är helt sjukt nice under natten och åskoväder. Saker som detta gör spelet till ett av de bästa genom tiderna

Mötte dock en shrine med en sån där tippa-labyrinten-och-få-igenom-kula pussel. Det var kul i början, men kameravinkeln gjorde det frustrerande i slutet på pusslet.

Det pusslet löste jag genom att vända labyrinten upp och ned så kulan rullade på botten där det va helt plant

aus
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det enda missen jag tycker de gjort är att jag inte kan fiska. De gör mat och matlagning en så stor del och jag kan för fan inte använda ett spö och fiska!

Kom tillslut till en "fiskeby" och hoppades på att få mig ett spö och bete men ICKET.

Du kanske kan skjuta fiskarna med din pilbåge. För övrigt kul för er att spelet är så bra. Grattis på er!

aus
Medlem
Skrivet av Maggot:

Bra skriven recension! Spelar för glatta livet på min WiiU, och bara myser!

Tänket just på WiiU. Kanske man hittar en ute på loppis och ett kraftigt reducerat pris på Zelda om några år då. Tycker så fasligt illa om N du förstår. Kul att spelet levererar.

Gen
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:

Håller med om allt utom grafiken, den är allt annat än vacker (även om stilen skall vara tecknad). Sen känns den "urvattnad" och view distance är ett skämt.

Återigen, hade Switchen haft Tegra X2 så kanske vi antingen hade fått ett 60fps spel eller ett med lite fräschare grafik.

View distance ett skämt? Man ser ju för fan från ena sidan av världen till den andra, och det är en bland de största spelvärldarna någonsin. Världen uppskattas vara drygt 360 km2, vilket kan jämföras med The Witcher 3 som är 136km2. Att kunna se hela Hyrule av denna storlek är enligt mig jävligt imponerande.

Fel av mig, menade LoD och inte view distance. Sen må den vara stor, men innehåller den verkligen något? Det lilla jag sprang runt i Great Plateau var ju lite träd här och var som såg likadana ut samt gräs som heller inte hade någon variation. Kanske spelat det för lite, vad vet jag? Saknar helst enkelt detaljrikedomen och realismen varför detta nog inte är ett spel för mig. Witcher 3 eller Horizon däremot är väl mer min grej.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:

Håller med om allt utom grafiken, den är allt annat än vacker (även om stilen skall vara tecknad). Sen känns den "urvattnad" och view distance är ett skämt.

Återigen, hade Switchen haft Tegra X2 så kanske vi antingen hade fått ett 60fps spel eller ett med lite fräschare grafik.

View distance ett skämt? Man ser ju för fan från ena sidan av världen till den andra, och det är en bland de största spelvärldarna någonsin. Världen uppskattas vara drygt 360 km2, vilket kan jämföras med The Witcher 3 som är 136km2. Att kunna se hela Hyrule av denna storlek är enligt mig jävligt imponerande.

Fel av mig, menade LoD och inte view distance. Sen må den vara stor, men innehåller den verkligen något? Det lilla jag sprang runt i Great Plateau var ju lite träd här och var som såg likadana ut samt gräs som heller inte hade någon variation. Kanske spelat det för lite, vad vet jag? Saknar helst enkelt detaljrikedomen och realismen varför detta nog inte är ett spel för mig. Witcher 3 eller Horizon däremot är väl mer min grej.

Aah, ja det är väl inte den bästa, men samtidigt så är spelet byggt för Wii U, så man kan inte förvänta sig high-end grafik. Det kommer man inte kunna göra med Switch heller. Great Plateau är en ganska tråkig plats med i stort sett ingenting att utforska. Så fort du kan glida ner därifrån så öppnas en helt ny värld.

En användare på Gamefaqs har listat alla platser i spelet. Ser ut att vara alla i alla fall.

Spoilervarning
https://www.gamefaqs.com/boards/189707-the-legend-of-zelda-br...

Så nog finns det mycket att upptäcka. Städerna är dock inte lika stora och detaljerade som i The Witcher 3. Få spel kan mäta sig med The Witcher 3 i detaljrikedom.

Medlem

Jag tror faktiskt att jag ska köpa switchen någon gång men inte med zelda. Har kört flera zelda spel och det har aldrig varit speciellt skoj för mej. Köper nog mario kart 8+ till det och inte i år.

Medlem

Låter jättebra. Tyvärr är det förmodligen liksom med WiiU ett av få spel som kommer vara värda att skaffa till konsolen. Ska bli väldigt intressant att se hur pass många spel som kommer till Switch. Eller blir det samma öken som WiiU..

Medlem

Härligt att få ännu ett intyg om att det levererar, blir ett köp till Wii U för min del. Inväntar prissänkning, bundling och nästa revision av hårdvaran på Switchen(såvida jag kan hålla mig borta från köp när SteamWorld Dig 2 kommer i sommar).

Medlem
Skrivet av tjockisen:

Låter jättebra. Tyvärr är det förmodligen liksom med WiiU ett av få spel som kommer vara värda att skaffa till konsolen. Ska bli väldigt intressant att se hur pass många spel som kommer till Switch. Eller blir det samma öken som WiiU..

Öken? Ja 700 titlar kommer man inte långt med...

Medlem

Stealthuppdraget var ju busenkelt. Bara att klättra över allt och alla och kasta lite bananer på rätta ställen.

Medlem

Har aldrig spelat några Zeldaspel förut, bara lirat xbox. Men, köpte ett Switch och fick med Zelda... och överraskades över hur svårt det är, här och var. Det vanliga, grinda för att överlevla verkar ju inte riktigt haka i här. Ett fantastiskt spel, men svårt för en ovan gamer.

Inaktiv

Alltså spelet är ju väldigt tråkigt. Snacka om överskattat spel. Allting rakt igenom är gammalt. Tekniken, grafiken, motoriken, mekaniken och striderna. Repetivt, "åh vi lägger in 120 shrines", öde värld, några få monster sorter. Simpla quests, många liknande fetch, typ snubbe vill ha 55 svåråtkomliga svampar som växer på bergssidorna eller 10 av dessa eller dessa. Frustrerande ridning.
Var tvungen att kolla internet om det var fler som tyckte det var tråkigt och det var ju jättemånga som tyckte samma visade det sig.
Känns som jag spelade detta på ps2 och nu retrospelar det igen. Tänk spelen då, annan story och andra karaktärer, men samma spelmekanik.
Asien alltså. Som vanligt ligger de 15 år efter i spelutvecklingen 😂

Medlem
Skrivet av Kiario:

Bra recension. Dock tycker jag spelet är super även ur grafisk synpunkt. Det är fruktansvärt välgjort på en nivå som inte finns i något annat spel. Sure, inte 1080p och 60fps men det gör inget för grafiken i detta spel sopar mattan mot alla andra spel även Horizon 0 dawn. Och ljudet/musiken är överlägsen allt annat på marknaden.

Håller med. Spela det för första gången idag på en wii u. Svin snyggt ju.

12
Skriv svar