Blizzard penetrerar många

Skägg.
10 Chambers
Blizzard penetrerar många

Plåtslagaren Pia gör det, receptionisten Robert gör det, målaren Måns gör det, direktören Diana gör det. Jag pratar såklart om #World of Warcraft, spelet som måste ha lyckats med den djupaste och bredaste samhällspenetreringen någonsin. Visst, många lirar Counter-Stike men majoriteten består ändå av brunstiga tonårskillar, WoW lockar en helt annan publik.

Häromdagen hörde jag hur två killar bakom mig på Media Markt stod och snackade om äventyren i Azeroth. Den ena framhöll att han i likhet med mig aldrig skulle våga köpa spelet, i rädsla för att fastna totalt. När jag vände mig om blev jag smått förvånad över att se två biffiga byggnadsarbetare med inprutat bläck i skinnet för tiotals tusen kronor. Finns det någon annan underhållningsform som lyckats med samma sak?

På min dumburk har två helt andra spel gjort comeback, #Battlefield 2 och #Day of Defeat: Source. De matchar varandra ganska bra, den förstnämnda med stora nutida miljöer medan den andra erbjuder tajt och intensivt gameplay från mitten av förra århundradet.

#blogg


signatur
1
Skriv svar