Vem är Varulven?

Medlem
Vem är Varulven?

Den här bloggen är kopierad från en annan spelsida (det är naturligtvis jag som har skrivit den ) där den blev ganska populär. Och eftersom den blev populär där har den chans att bli populär här.

Have fun...

Jag tror att de flesta av er har spelat Warcraft 3:s "Custom Games" (gjorda av spelare). Det finns tusentals och åter tusentals. Bland annat "Werewolf - Transylvania" som den här bloggen kommer att handla om.

"Werewolf - Transylvania" är en remake på Werewolf original. Förutom nytt landskap är det nya byggnader, omgjort resurssystem och tre huvudyrken (fishing, hunting och farming).
I början väljs en spelare slumpmässigt ut som varulven.
Om man är en vanlig människa går Werewolf ut på att man ska lista ut (tillsammans med de andra förslagsvis) vem som är varulven och döda honom.
Om man är varulv ska man döda alla människor (helst en åt gången). På natten förvandlas ens huvudarbetare till en varulv om man har fått "gåvan".

Ingen förutom varulven själv vet att han är varulv. Som ni kan förstå leder detta till en otroligt underhållande gissnings- och intriglek.

Nu ska jag berätta hur ett game kan se ut (detta har hänt på riktigt).

Startskottet går och iväg springer jag och 6 andra personer ut från mitten. Förmodligen kommer vi inte se varandra på länge. Jag springer till ett bra ställe i skogen - öppet och fint. Passar bra för en farmer. Jag börjar bygga upp basen och skaffar lite slavar som kan hugga skog.
När natten börjar närma sig bygger jag en lägereld för att hålla mörkret borta. Just när den är färdig går solen ned och det blir natt. Som tur är börjar det inte växa hår på kroppen. Eller är det så turligt? Skulle inte tro det... nu måste jag ju skydda mig mot Varulven.

Jag börjar bygga ett förrådshus och en brunn medan jag nervöst väntar på Varulven...
Han kommer som tur är inte till mig. Så börjar Ljusblå whina på Blå (jag kommer nu att namnge de olika personerna i färger) för att hans arbetare hade dödat hans (om ens huvudarbetare dör så förlorar man). Blå förnekar förstås detta och kallar honom lögnare. Ljusblå stannar dock för att se över det hela.
När halva natten har gått får man ett meddelande "your allied town is beeing attacked". Det är Lila som håller på att bli utrotad. Man blir lite lättad eftersom man troligen kommer att överleva första natten - men nu är två spelare utrotade!

Jag fortsätter att bygga på min lilla by och så skaffar jag en hund som förhoppningsvis kan hålla varulven på avstånd - ett tag.

Nästa natt kommer och inget händer. Nu börjar min by bli välbefolkad och jag börjar bygga staket i öppningarna till min lilla dunge. Jag börjar även odla en hel del så att pengarna börjar strömma in.
Samtidigt funderar jag på vem som kan vara varulven. Kan det vara blå måntro? Ljusblå sa ju att han hade blivit dödad av Blå.

Under kommande dag uppgraderar jag staketen med järn och tränar lite bågskyttar som kan vakta ingångarna. Nu känner jag mig relativt välbevakad. Jag uppgraderar även min eld till en lyktstolpe - nu behöver inte mina invånare frukta mörkret över huvud taget.
Alla snackar lite i chatten för kuls skull. "Who's the Werewolf?" Jag påpekade att Grön var den enda som inte sagt något. De andra tyckte också att det var konstigt. Kanske hade något att dölja - eller kanske kunde han inte engelska?

Tidigt nästa natt blir gul attackerad och dödad. 3 döda - 4 kvar. Jag (Grå), Blå, Grön och Röd är kvar. Ljusblå är fortfarande kvar som observer.
När natten blir till dag utropar plötsligt Ljusblå "Green is the Werewolf! I saw him transform!" Röd hakar genast på och säger att han håller på att samla upp en armé så då kan jag, Blå och Röd attackera Grön. (Grön förnekar "No! I'm not the Werewolf! I promise! He's a liar") Jag avstår dock eftersom min armé är relativt liten eftersom jag satsar på försvar. Då avstår även Röd och Blå. Blå påpekar även att hans armé är liten.

Nästa natt blir Blå utrotad. Innan han sticker från gamet ger han mig lite guld (han var från Norge så därför gav han "svensken" sitt resterande ^^).
Nu börjar det bli riktigt nervöst. Grön har säkert läst vad vi har sagt (om han kan engelska vill säga vilket det inte verkar som) och därför har han kunnat samla en jättearmé. Min armé är fortfarande liten eftersom man inte bygger en armé på en dag. ;P

Ljusblå hejar på mig och Röd. Röd frågar om jag ska hänga med och slakta Varulven men jag tackar nej p.g.a min lilla armé. "Wait a day or two" tycker jag.

När nästa natt lägger sig på är jag beredd på att försvara mig mot ett anfall och mina bågskyttar står med spända bågar bakom järnstaketen med taggar. Det börjar bli trångt i den lilla dungen.
Plötsligt hör jag det välbekanta ljudet "your allied town is beeing attacked". Jag undrar vad som händer och ingen svarar. Jag börjar bli lite orolig. Håller Grön på att attackera Röd? Jag frågar i chatten igen... inget svar.
ARGH! Jag fortsätter sakta men säkert att bygga upp min armé när Grön säger "gg" och lämnar gamet. "Green has been defeated".

Vänta nu... "Green has been defeated"? Det stämmer inte... om han hade varit Varulven hade vi... vunnit. OMG! Det är Röd! I samma veva som jag förstår det säger Röd:
"I'm still very hungry - now I'm coming for you!"
Jag fattar det inte... Ljusblå (som fortfarande är observer) sa ju att han såg Grön transformeras. Vänta nu ett tag... han sa ju först att det var Blå som dödade honom dessutom! Ingen av dessa var ju Varulven.
Ånej... han hjälper RÖD!
Jag: "Omg... light blue - are you helping Red?"
Ljusblå: "Yep ^^"
Nu tornar en gigantisk armé med Varulven i spetsen upp sig i mörkret.
Jag: "You lied about Blue and Green?!"
Ljusblå: "Hehe... yes."
Jag: "Omg... this is just awesome"
Medan Röd (Varulven) gör slarvsylta av min armé läggs alla pusselbitar på plats. Lögnerna, all information vi gav varulven om våra arméer, den icke engelsk-kunnande "Grön" och Ljusblå:s svek.

Jag förstod i det ögonblicket hur fantastiskt "Werewolf" egentligen är. Jag tackade för ett otroligt roligt game och gratulerade dem eftersom de hade fört mig (precis som de andra) rejält bakom ljuset!

"You have been defeated"
"Quit game"

Otroligt...

#blogg

1
Skriv svar