En vacker sak

Medlem
En vacker sak

Det här är en av dom absolut bästa filmerna jag sett. Och inte bara för att den handlar om en romans mellan två killar.

Min kommentar från filmtipset:
"Helt otroligt på så många sätt! Skådespelarna är bland de bästa jag sett. Den absolut bästa romantiska filmen och en av de bästa filmerna någonsin. Nu ska jag inte förstöra betyget allt för mycket med en massa strunttext. Solklar femma!"

Men här kan jag skriva lite längre:

Beautiful Thing
Från 1996
Gjord i Storbritannien

Filmen handlar om två killar. Den ena (Ste) är intresserad av sport och spelar mycket fotboll. Den andra (Jamie) tycker inte om sport och blir mobbad, bland annat av Ste. Trots att de bor grannar känner de inte varandra så väl.

Ste bor i en inte alltför stabil familj (för att inte avslöja för mycket) och Jamies mamma värnar om Ste eftersom hon vet hur han har det. En dag får hon nog och bjuder in Ste att bo med dom istället. Detta är början på Jamies och Stes problemfyllda romans. Filmen skildrar på ett naturligt och mycket, mycket bra sätt hur det är att vara homosexuell. Till skillnad mot Brokeback Mountain som känns lite krystad ibland. Gillade inte handlingen i den filmen. Åter till Beautiful Thing:
Kort sammanfattat tar filmen upp ett viktigt och tabu ämne. Den visar på den starka kärleken i ett homosexuellt förhållande på ett väldigt naturligt sätt. Det känns aldrig krystat eller överdrivet. Den visar även på problemen som det innebär med en sådan här kärlek.

Som jag skrev är skådespelarna helt otroliga. Det är en väldig skön personkemi mellan killarna och de är bra på att spela ut alla möjliga känslor. Och ibland bara blickar... underbart. Det är inte bara killarna som är bra skådespelare - många skådespelare runt omkring är också mycket bra. Som till exempel mamman till en av killarna och en granntjej.

Musiken är skön och används precis rätt. Fotot tänkte jag inte på. Jag var så uppslukad av filmen att det kändes som jag var där.

Fördelar:
*Högklassiga skådespelare.
*Naturligt underbar handling.
*Bra och passande musik.
*En obetalbar stämning som inte går att sätta fingret på.

Nackdelar:
*Filmen hade gärna kunnat innehålla lite mer fysisk beröring. Men man kan väl inte få allt. ;P
*Lite väl kort. Hade gärna fått vara två timmar istället för en och en halv.

Slutomdöme:
Vad kan jag säga mer? Filmen är helt underbar. Om du gillar romantik och drama är filmen ett totalt måste! Om romantik/drama inte är din favoritgenre så lovar jag dig ändå att filmen kommer ta tag i dig! Den är så vardaglig men ändå så oerhört bra. En av de allra bästa filmer jag sett.

Betyget är helt solklart:
5 av 5

Notera: Jag såg en nedladdad version eftersom Beautiful Thing är slutsåld överallt. Ska dock köpa den så fort jag hittar den i nån affär. Det verkar som att det har kommit en ny version med fler scener. Bland annat fler romantiska scener. Så det är mycket möjligt att filmen är ännu bättre egentligen.

#blogg

1
Skriv svar