Dagens spel

Medlem
Dagens spel

Har börjat sitta och bläddra igenom farsans gamla speltidningar från förr (ca 1990-tal) och kommit fram till att sådana spel görs inte längre.

Missförstå mig inte nu. Självklart vore det korkat om vi gjorde spel med lika dålig grafik som på den tiden (fast på den tiden var det egentligen supersnygg grafik), utan det jag menar är att spelkänslan är inte idag som den var förut.

Var finns Loom, Monkey Island, Maniac Mansion, Space Quest, Quest For Glory, Operation Stealth, Eye Of The Beholder, Lure Of The Temptress, och etc etc etc?
Spelkänslan jag fick av de gamla spelen (jag växte upp med dem) infinner sig inte i dagens spel.
Visst känner jag glädje och har kul när jag springer omkring och pangar i Call Of Duty 4 med resten av min klan, men jag känner inte den där fascinationen som jag kände när jag första gången spelade Loom, eller myser av humor som när jag spelade Monkey Island första gången.

Många säger att det är kapitalismens fel, att alla spelföretag med inovativa idéer blir uppköpta och blir satta med för strama tyglar av aktieägarna etc, och att spelföretagen bara vill producera "sånt som säljer" (alltså att man bara producerar Quake-cloner, C&C-cloner osv) men jag tror att även med strama tyglar så bör man ändå kunna smyga in lite originalitet i sina spel.
Jag tror att felet ligger i att dagens spelprogrammerare/speldesigners antingen är för lata/okreativa eller inte vågar låta sina inersta fantasier få utlopp.
Lata i att de inte orkar engagera sig i sitt arbete, att de gör ännu en clon av ett tidigare gjort spel med ett konsept som säljer.
Okreativa i det att de inte försöker komma på något nytt, utan tar idéer som redan finns från något annat.
Inte vågar göra på sitt sätt för att kanske misslyckas och hamna i onåd hos investerarna.

Jag tror dock, att ett bra spel, hur dålig grafik den än har, hur kort det än må vara, hur litet projektet än är, kan sälja ganska så bra om priset är baserat på vad man får.
Skapa ett nytt spel med humorn från Monkey Island, mysticen från Loom, osv, men på ditt eget kreativa sätt, spelar ingen roll om du gör det som ett ytterst litet projekt gämfört med dagens spel för du kan distribuera spelet över steam och ändå tjäna lite pengar.
Säljer du för en billig penning om du nu gjort ett billigt spel så kommer några att köpa det. Är spelet bra så kommer ryktet att sprida sig, och fler kommer köpa.
För stora spelföretag som lägger ner miljontals med pengar i ett spelprojekt tror jag att de tar sig själva på för stort alvar.
Det kostade inte sådana stora summor att skapa dåtidens spel, och med dagens teknologi så borde man kunna göra snygga och välgjorda spel till ett mycket lägre pris än det görs.
Kanske spelindustrin borde ta en paus ett tag. Jag menar då att den ska fortsätta skapa spel, men nöja sig med den teknologi som finns och inte sattsa på morgondagens teknologi.
Jag hade haft lika roligt med COD4 idag om det använt Half-Life 1 motorn, som jag har nu med dess nuvarande motor.

Så, slutknorren nu är att spelföretagen borde rikta om sina pengar, sluta sattsa dem på att få den snyggaste grafikmotorn till sina spel, och istället bara sattsa på ren jävla skaparglädje!
För vi spelare märker när ni spelskapare haft kul att göra ert spel

#blogg

1
Skriv svar