Gävle i trafik

Medlem
Gävle i trafik

Men vad är det med alla Gävlebor egentligen?
Fuskar de till sig sina körkort, eller är de så urblåst dumma att de glömmer bort trafikreglerna, och vett och etikett efter att de fått sina körkort? (Självklart gäller detta inte alla Gävlebor)

Min erfarenhet av Gävle är att det är väldigt många som kör fult, beter sig fult, och har ett fult beteende i sina bilar här i stan.
Jag är ganska nyinflyttad, men har kört bil här i otaliga år nu och får hela tiden se hur dåligt Gävleborna beter sig i sina bilar. Som sagt, detta gäller inte alla Gävlebor.

Tex idag så skulle jag köra ut från gatan där jag parkerat, och kommer då till en vanlig enkel liten korsning. Det är ingen huvudled åt något håll, så en av de första reglerna man lär sig när man tar körkort är att huvudregeln gäller.
Jag tittar åt höger, jag tittar åt vänster, och på en bråkdels milisekund har jag konstaterat att det kommer en bil från vänster, men den är tillräckligt långt ifrån för att se mig och hinna stanna för väjningsplikten så att jag kan köra, plus att den inte håller så hög fart.
Sagt och gjort, jag fortsätter min färd och svänger in åt höger, varpå idioten till vänster kör upp bakom mig och tutar ilsket.
"WTF?!" Tänker jag och försöker ilsket deklarera med gester att jag kom från höger, och jag har minsan rätt att köra och han har väjningsplikt.
En halv milisekund efter min gestikulation inser jag att det nog från hans håll mest sett ut som att jag hållt upp handen i form av en pistol och hotat skjuta honom *DOH!*. Nåja, jag fortsätter surt min färd, med vetskapen att jag gjort rätt, och han gjort fel och gjort sig själv till åtlöje som försökt "rätta mig".
Några sekunder senare ångrar jag mig, och önskar att jag hade tvärstannat bilen då han tutat och gått ur och skällt ut bilföraren.
Nåja,, det lär bli gott om chanser att få skälla ut bilförare här i stan, det är inte första gången en insident har hänt här i stan för mig, och det lär inte bli den sista.

#blogg

1
Skriv svar