United States of Outsourcing

Inaktiv
United States of Outsourcing

Att kapital inte bara är det som styr, utan även får landet USA att fungera är något jag håller som sant. Naturligtvis är alla länder beroende av kapital för att fungera. Men inget av de såkallade i-länderna i världen är så uppluckrat med stadsapparat och näringsliv som USA. Och inte på långa vägar så framgångsrikt.

Men det finns, naturligtvis, problem i ett land så stort både till yta och invånarantal. En nyhet jag läste nyligen på sidan Slashdot klargjorde problematiken med USAs outsourcing av underättelsetjänst. I Sverige är det, mig veterligen, SÄPO som står för underättelseavdelningen, troligen med en "nypa" av vår militär. Men i USA är det litet mer höljt i dunkel, tycks det.

Skrivet av Wikipedia.com:

"Outsourcing" involves transferring or sharing management control and/or decision-making of a business function to an outside supplier, which involves a degree of two-way information exchange, coordination and trust between the outsourcer and its client. [...] Business segments typically outsourced include information technology, human resources, facilities and real estate management, and accounting. [...] Consequently, there is a great deal of debate concerning the benefits and costs of the practice as well as how to categorize it as a phenomenon.

Det intressanta är inte hur de väljer att placera pengarna för underättelser utan vart de hamnar och hur mycket. Och slutligen, det kanske mest intressanta, vad används pengarna till? För "intelligence is power" och ett land med så mycket "power" som USA är troligen "intelligence (is) king". Enlight Slashdot placeras pengarna i outsorcade företag med budgetar som är dolda till och med för kongressen och med summor dolda för de allra flesta i hela landet USA, även högt upp politiskt.

Hur var det nu med bevisen om att Irak hade massförstörelsevapen? Hur stor del av säkerhetsstyrkorna i Irak skall bytas ut mot privata säkerhetsföretag, som exempelvis Black Water USA, när nu opinionen i USA vill ha hem soldater ur armén?

Personligen betecknar jag mig som liberal och anser att de bitar som näringslivet sköter mer effektivt än staten också borde skötas av näringslivet. Det viktiga att beakta är dock att statens intresse med olika operationer kan skilja sig markant åt eventuella näringslivets intressen. Med andra ord kan en militär operation i ett land, vilket ytterst är en kostnad som får bäras av ett lands medborgare, inte upp till ett företags bedömning utan (i en demokrati) de folkvalda att besluta om. Mycket är säkert bra i USA, men demokratier måste tillåta transparens för att verkligen fungera som en demokrati.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar