Att minnas det som varit*

Inaktiv
Att minnas det som varit*

Tider förändras, och så gör även vi människor. Vissa med den, vissa mindre så. I ett samhälle som mer och mer baseras och profileras av konsumtion blir det viktigare och viktigare vad vi köper och varför. Att inhandla en konsol idag är idag inte bara förknippat med att man gör det för att man tycker om spelen som finns ute till maskinen idag. Det är istället ett lojalitetsintyg och man köper konsolen för att sedan försvara den i vått och torrt. I ur och skur.

PC och Mac har aldrig dragits med detta på samma sätt. Kanske för att det förr var komplett idiotiskt att köpa en Mac i förhoppningen att man skulle spela på den. Nej, en Machintosh köper man bara om man har råd och vet att det är den absolut bästa arbetsstationen. Och en PC är för dem som... tja, som vill ha lite mer av allt. Så dumt det kan bli.

När jag själv växte upp under det kärnkraftsrädda 80-talet var det lite nytt det här med att Levis och Diesel försökte att sälja ett namn. En livsstil. Inpaketerat i ett par blåa denim, som egentligen producerades på samma gata som de "jeansen" som gick för en tiondel av priset i andra butiker.

Så att folk köper en konsol, Xbox eller Playstation, är alltså inte nödvändigtvis bara för att du vill spela Halo eller Final Fantasy. Det är bara ytterligare ett sätt att vidare förstärka din position mot andra. För du vet ju att du gjorde det rätta valet. Och även om man som Levis-konsument har råd att köpa även Diesel-jeans så gör man det inte. Varför? För det är bara de som inte vet vad de håller på med som vill ha lite mer av allt.

* I och med den smala förändringen av utseende och namn på min blogg ämnar jag också förskjuta dess innehåll måtligt. Mitt mål blir nu att förse FZs besökare med genomtänkta bloggar om spel, livsstil och det som en gång var och har lett fram till nu. Hoppas att ert sommarlov varit bra, nu är det snart dags för mig att återvända till skolan. Framför bänkarna.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

1
Skriv svar