En liten uppdatering.

Medlem
En liten uppdatering.

Hoy!

Har jobbat med ett par ganska viktiga funktioner i editorn de senaste dagarna, och nu börjar man äntligen se ljuset i slutet av tunneln!
Jag har fått igång det mesta som har med inladdning av resurser att göra, och dessa placeras ut i editorn på ett behagligt vis.
Det jag lagt mest tid på det senaste är inladdningen av sk. Tiles, dessa laddas in från en SpriteSheet, där jag plockar ut induviduella tiles genom den tilens id nummer. Därefter så sparas denna bilden i den tilen och man kan på såvis manupilera den enkelt och fint.
Det jag har fått ut av en sådan lösning är att jag kan rotera mina tiles lite hur jag vill, i editorn finns nu en knapp som vrider den 90grader när man trycker på den, funderar nog även på att ha en speglings funktion så att man kan få så mycket som möjligt utav de enskilda tilesen. Detta blir nog något som jag får testa mig fram när jag kommit såpass långt så att jag kan bygga banor med editorn (vilket nog inte skall ta så lång tid nu ).

Nästa steg nu blir att jag skall kunna skapa nya kartor i editorn och placera ut tiles i ett rutnät, sedan spara dessa till dess xml format och vidare in i resurs filen.
Dock så tror jag att jag måste vila hjärnan litet nu, har varit en varm dag och man kan inte göra mycket annat än att bara glo på skärmen, lite mer avancerade tankegångar går rakt igenom och fastnar inte någonstans hehe.

Jag hoppas på lite mildare väder imorgon så skall jag nog kunna kicka igång skapar funktionerna till editorn! Tills dess så får ni en uppdaterad screen från editorn (kollar ni riktigt noga så ser ni rotations funktionen in action ;P)

#blogg

1
Skriv svar