Editorn klar för Iteration 1

Medlem
Editorn klar för Iteration 1

Hoy!

Idag har jag äntligen knåpat ihop de sista funktionerna som editorn skall ha till Iteration 1.
Nu kan jag placera ut Tiles till att börja med, klickar jag på en tile som är fylld redan så går det tillbaka till null (= ikke existerande) så att man kan sudda på ett enkelt vis
Detta gäller även de andra elementen som nu är med, Items och Spawnpoints.
Items är uppdelade i 3 olika typer, Powerups, Weapons och Ammo för att göra det så enkelt som möjligt.

Medans jag jobbade med detta så insåg jag att formatet som jag sparar banorna till blev huskerligt stora, lite över en meg för en normalstor bana. Detta löste sig dock fint när jag packade filen till zip, voppz så var storleken nere på ett par kb

Nu så kan jag iaf rendera en bana fint i editorn med allt placerat i sina respektive lager. Detta gör att det kommer bli ganska enkelt att skriva en ban renderare till själva spelet också, allt kommer att fungera på samma bas, bara att scrollingen kommer bli lite annorlunda, när jag scrollar banan i editorn så scrollar jag den en hel tile åt gången (dvs 32 pixlar) och i spelet så kommer det att scrollas med hjälp av floats istället (0.nånting) för att få en mjuk känsla i spelarens rörelser. hur detta kommer påverka prestationen i spelet får vi se, kommer förmodligen få optimera renderaren litet allt eftersom, men jag tror inte det kommer bli några större problem.

Imorgon så blir det att börja jobba ordentligt på ingame funktionerna som är planerade för första iterationen, sen kan jag äntligen börja jobba på iteration 2. Detta kommer förmodligen bli Alpha releasen för spelet, dvs alla som vill kan spela det som finns tillgängligt vid den releasen.

Mer om vad alpha releasen kommer innehålla i nån senare post, nu skall jag planera för morgon dagen och slutet för första utvecklings perioden!

#blogg

1
Skriv svar