Quake Lives öppna beta

Quake Lives öppna beta

Många har säkert redan hört om att Quake Live nu gått i öppen beta. Jag var med i den stängda så visste ungefär vad jag hade att vänta, men även för oss kom det en hel del nyheter då den öppnades för pöbeln.

Jag gillar hur id verkligen satsar på att göra det lättillgängligt även för nybörjare till Quake-serien: En kort träningsbana ger nog en hel del noviser ett hum om vad man faktiskt bör kunna göra i spelet efter ett tag, att man kommer kunna röra sig väldigt snabbt etc. Finns redan folk på forumet som frågar hur fasen man ska kunna röra sig en sådan sträcka på kort tid och hänvisas till strafejump-tutorials, väldigt vackert.

Ännu mer intressant är att id inte planerar att nöja sig med det heller: I en devblog på forumet berättar de om att planer finns på specifika skill-tutorials där spelare får lära sig saker som strafe- och rocket jumps, plasmaklättring mm., det låter helt lysande. Spelare i allmänhet ser Quake-spelen som otroligt simplistiska där det enda man behöver kunna är att sikta bra, att visa att alla dessa viktiga tekniker finns och hur man gör dem kommer att vara en grundläggande del av att locka nytt folk till serien. Jag skulle gärna se tutorials för de olika spellägena också så att folk vet vad de ska göra i dem, får lära sig om map control etc. Alltid tungt att se newbs springa runt på banor utan att ens försöka ta armours etc.

Devbloggen går in på mer än så förstås och utöver att den påstår att Mac- och Linux-versioner varit under utveckling ett tag var det de privata servrarna som fångade mitt öga:

Att lägga till den funktionen är det första stora de planerar att göra inom de närmsta månaderna och jag tror det kommer att väcka mycket ilska och glädje för olika grupper. I korthet kommer man för en liten summa pengar varje månad, mindre än $5 enligt inlägget, få tillgång till en premiumtjänst där man alltid ska kunna slänga upp privata servrar efter ens egen smak och enkelt bjuda in vänner etc. till det.

För mig som vanlig spelare låter det lysande, jag har ingen ork eller möjlighet att börja mäppla med att skapa egna sådana servrar utan skulle gott nöja mig med att enkelt kunna få upp dem med några musklick. Å andra sidan kan nog vissa andra mer avancerade användare känna ett behov av att själva kunna slänga upp en och ställa in allt efter minsta behov, samt ha någon form av säkerhet i att den alltid kommer finnas tillgänglig. Får se hur det blir, helt enkelt, förhoppningsvis fungerar den kanonsäkert. Hoppas bara de fixar till lite Skandinaviska eller Svenska servrar snart.

Nå, jag är väldigt glad över att en utveckling av min favoritskjutare äntligen lanserats och ser fram emot de utlovade forsatta utvecklingarna av det. Det ska bli intressant att se om en skjutare från tiden då multiplayer inte behövde vara semirealistiska nutidsskjutare utan kunde bjuda på rent arkadigt spelande kan locka till sig en fanbase idag.

Vi ses i spelet (jag nickar peakperformance)!

#blogg

1
Skriv svar