Nationaldagsfirande

Medlem
Nationaldagsfirande

Du gamla, du fria, du fjällhöga nord! Patriotism och lite genomsvensk sommarhyllning på en avdankad nationaldag utan ordentlig historisk förankring är aldrig fel. Igår var det den sjätte juni, en dag vi alla känner utan att veta varför. Igår såg vi vårt Svenska landslag trycka ned islänningarnas dito, och vinna EM-kvalmatchen med 5-0. Inte så illa pinkat för ett mygghärjat deltaträsk av politisk korrekthet. Men seger blev det, seger och sötma för den penisformade halvön i norra Europa.

Faktum är att vår nationaldag är en oerhört märklig tillställning. Med pompa och ståt firar vi absolut ingenting. Den 6 juni 1974 antogs den nuvarande regeringsformen. "Jippie!" Eller nåt åt det hållet. Vilket framsteg för Sverige, det måste firas. Fast jag förstår ändå valet. Det har inte hänt så mycket här uppe under de senaste två-, trehundra åren. Finland blev en egen stat, vilket ger dem en nationaldag. Norge blev en egen stat, vilket ger dem en nationaldag. Sverige var en egen stat, men förlorade områden till Finland och Norge?
vilket inte ger oss en naturlig nationaldag. Vissa påstår att 6 juni var den dag Gustav Vasa blev kung. Skitsnack, vi övergav den julianska
kalendern på 1700-talet!

Och hur firar vi vår nationaldag egentligen? I tre år har den varit en ledig dag. Det är ju trevligt, men inte direkt något översvallande firande. De flesta nyttjar dagen till att ligga hemma och ta igen sig efter en lång period av
arbete och/eller studier. Skansenfirandet var från början ett sätt för just Skansen att tjäna pengar. Ingen jättepatriotisk tanke, va?

Men likväl, trots allt detta, tycker jag ändå att 6 juni är en rätt bra dag att ha som svensk nationaldag. Vi har ett vackert, bra och rättvist samhälle i ett vackert rent och tempererat land. Vi har ett underbart folk, och helt underbara
saker vi associeras med; En jättestor häst målad i bjärta färger och granna mönster, en stång inlindad i kvistar som vi stupfulla skuttar runt till märkliga sånger, små bollar av nedmalt kött som steks i fett? Ja, det är mycket vi har att glädjas åt. Och när vi nu inte har någon naturlig dag att fira allt detta på, ja då duger den sjätte juni rätt bra.

För 6 juni är en rätt bra dag. Det är en dag placerad just när sommaren börjar komma igång kalendermässigt. Vårkänslorna sitter fortfarande i, och sommarens underbara värme och extas närmar sig. Det är en förbannat vacker dag helt enkelt. Jag spenderade årets nationaldag med en spelning, sverigematchen på TV och lite plugg (det är helt sjukt att vi faktiskt helt ärligt har prov samma dag som resten av Sverige går på semester).

Och om vi ställer frågan på sin spets är det hela rätt simpelt; jag älskar Sverige.

?Ja, jag vill leva jag vill dö i norden.

#blogg


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

1
Skriv svar