Mitt liv - I spillror

Inaktiv
Mitt liv - I spillror

Mitt liv löpte undan som vanligt, inget utöver det vardagliga inträffade. Tills den dagen - faktumet slog mig som en käftsmäll vilken jag ännu inte återhämtat mig ifrån. Detta var en månad sedan - en månad sedan jag fick reda på att... att Mio Min Mio är dubbad.
Ja, det är sant, faktiskt. Jag lovar, du är inte med i Canded Camera. Tydligen är det en Svensk-Norsk-Sovjetisk film, vilken utspelas på engelska, inte svenska. Kända skådespelare som senare medverkat i filmer så som Starwars: Klonkrigen och The Prestige gör något av en felbedömning tidigt i sin karriär, då de medverkar i denna film. Det värsta är egentligen inte faktumet att den var dubbad, utan hur lättlurad och lättpåverkad jag som barn var - hur kunde man undvika det oundvikliga? Hur kunde samtliga människor gå på det, den halv-b dubbningen. Mina föräldrar trodde inte på mig förrän jag visade upp fakta i form av Wikipedia. Även klipp från youtube styrker faktumet, då det där tydligt framgår att det är en dubbning.

Min barndom är baserad på en lögn. Är jag då en lögn? Är samhället, och min barndom, komponerat av ett gäng hycklare?

Ok då, jag har sett filmen en gång. Men ändå.

#blogg

1
Skriv svar