Alone in the Dark - Filmrecension!

Medlem
Alone in the Dark - Filmrecension!

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=51020&lan...

Mitt omdöme i full version:

GÄSP!

Jag tänker inte gå ut och gorma att detta är den sämsta filmen jag någonsin sett då det finns sämre (läs: Titanic).

Vad jag däremot kan säga med gott samvete är att det är den tråkigaste filmen som någonsin har skapats.

Anledningen till att det har blivit så är att Boll har försökt med att bygga upp stämning under 60 minuter av filmen, någonting som är på tok för lång tid. Man väntar hela tiden på att filmen skall börja, men det händer aldrig.

Skådespelarna agerar mediokert, någonting som syns extra mycket då Boll har misslyckats i sitt försök att göra filmen snyggt filmad, vinklarna lyfter fram skådespelarnas mediokra insatser istället för att göra motsatt effekt.

Karaktärsgalleriet består utav huvudpersonen Edward Carnby samt några karaktärer som alla kretsar kring honom.

Vi har hans flickvän som verkligen inte verkar trivas i sin roll, någonting som märks otroligt tydligt genom hela filmen i och med en stor brist på inlevelse i rollen.

Det presenteras även två av Carnby's vänner vilka båda är taffligt utförda och mediokert spelade. De känns för övrigt otroligt felcastade.

"The Badguy" i filmen är otroligt dpligt presenterad då Boll har valt att försöka "motivera" karaktärens agerande med att han får psykbryt när han inte får undersöka en relik som behövs under senare delen av filmen.

Canrby's vänner är konstiga. Vi har en soldat han kände genom jobbet, som numer hatar honom av en anledning vi inte får veta. Saken är dock den att han under en viss punkt i filmen bestämmer sig för att bli Carnby's bästa vän igen, någonting som känns otroligt malplacerat.

Carnby's andra vän är en gammal forskare som inte verkar ha några problem med att bryta all kontakt med Carnby endast på grund av att Carnby's f.d. vän säger att han skall göra det.

Ja, som du ser så är karaktärsgalleriet otroligt svagt. Föreställ dig ytterst mediokert agerande till rollerna så vet du vad jag menar. Anledningen till att jag inte ger bottenbetyg till skådespelarna är att de faktiskt inte är helt värdelösa.

Handlingen, som du kan läsa om i produktinformationen, hade potential att bli någonting bra, men det taffliga utförande som sker gör att betyget sjunker till botten. Boll försöker dessutom knyta ihop hela handlingen med en smart poäng, ett bra initiativ som förstörs i samma sekund som försöket görs, genom att han slänger in en berättarröst ála "Bamse", som idiotförklarar tittarna genom att förklara vad poängen är.

Det Uwe Boll har gjort för att förstöra denna film är helt enkelt att göra en barnfilm i vuxenformat. Det uppskattas inte från min sida.

DVD-produktionen har även den fått ett bottenbetyg. Detta är lätt att motivera då man granskar själva DVDn.

Vi får filmen och en trailer. Ja, du läste rätt; Filmen och en trailer på just filmen som du köpte. Detta tillsammans med att DVDn känns allmänt billig, gör det omöjligt för mig att vara mer givmild än att sträcka mig till en etta.

Mitt betyg på Discshop kommer att hamna på strax över en etta. Anledningen till detta är att jag är ärlig i mitt betyg på skådespelarna. De är inte tillräckligt dåliga för att få det bottenbetyg alla andra sätter. De gör trots allt sitt bästa av det undermåliga manus de har blivit tilldelade.

Detta kan dock inte väga upp för resten av filmen och mitt personliga betyg blir helt enklet 1 av 5.

Denna film är perfekt för de tittare som vill ha "mycket" film för pengarna. Det känns nämligen som att filmen pågår under 4-5 timmar när man ser den.

Är du som mig, alltså om du har bra smak, så finns det betydligt bättre saker du kan köpa för 49kr (vilket är ett överpris för filmen). Jag kan till och med vara vänlig nog att lista ett par saker:

1. 8st "Piggelin"- glassar och ett tuggummi.
2. 4L Coca Cola Zero (2x2L) och en Magnum Mandel.
3. En bättre film.

Du förstår nog min poäng..

#blogg

1
Skriv svar