Bioproblem och popcorn.

Medlem
Bioproblem och popcorn.

Läs hellre inlägget på:
http://kebbe.wordpress.com/

----

Inglourious Basterds hade nyligen biopremiär. Med stavfel och allt. Även om jag ser Tarantino som en klåpare så kan jag inte undvika att lockas av filmen. Trailern var fantastisk, mest som en följd av Brad Pitts briljans i sitt utförande av en till synes riktigt intressant karaktär. Jag vill se Basterds och jag vill göra det nu. Alla spår av Kill Bill-tramset verkar vara borta och av trailern att döma så är det en ordentlig actionfilm med glimten i ögat precis som Tarantinos mästerverk Pulp Fiction och Reservoir Dogs. Därför är jag redo att ge Tarantino ännu en chans att visa att åtminstone en gnutta av den talang som resulterade i tidigare nämnda titlar finns kvar.

Det finns dock ett problem; Bio. Om jag skall överdriva en del så avskyr jag biografer. Man tvingas till att sitta bland en massa pratglada människor (som dessutom luktar), småbarn som köper biljetter för att ringa till varandras telefoner som är SÅ svåra att stänga av, pinas utav äckliga golv, sitta i smutsiga stolar och lida av för hög ljudnivå på filmen, för högt ?småsurr? från publiken och en bildkvalité från sent 90-tal. Då har jag inte ens nämnt alla irritationsmoment i form av folk som inte kan utföra toalettbesök innan filmen börjat.

När jag sitter hemma så kan jag i ett mörkt, tyst rum njuta av perfekt bildkvalité i 60fps och 1080p, helt utan en 15 minuter lång inledning i form av reklam. Jag kan själv bestämma hur högt jag vill att min 5.1-uppsättning skall återge ljudet och jag kan uppleva surround, vilket är en omöjlighet i de alldeles för stora biosalongerna. Jag uppskattar givetvis en stor skärm, men om rummet är en fotbollsplan stor så blir det liksom plus minus noll. Både ljud och bildmässigt.

Sitter jag hemma så kan jag dessutom fixa lite popcorn och fylla på min dryck när jag vill. Jag behöver inte betala 60kr extra utöver biljettpriset på över hundralappen. Jag kan dessutom göra detta under filmens gång utan att missa någonting genom vad vi i folkmun kallar ?att pausa?.

Det finns en lösning på de flesta av dessa problem. Det kallas VIP-bio. Ett inte så mycket högre pris på biljetten ger en mindre salong full med bekväma stolar, ett trevligare golv (vilket i sin helhet blir en trevligare miljö) och, om det inte har ändrats, dryck/popcorn inkluderat. Köper man en popcornmeny med sin vanliga biljett så hamnar priset på runt 50kr lägre än det för VIP-biljetten, vilket är tillräckligt lågt för att man inte skall bry sig nämnvärt över att betala den extra 50-lappen och tillräckligt högt för att skitungarna med svårigheter för att trycka på ?Stäng av? skall säga ?Ööh! Fan vad ovärt!?. I teorin en win-win situation för oss som faktiskt vill se filmen, ja, utöver den överdrivna ljudnivån och den sunkiga bildkvalitén förstås (även Bergakungen, ja).

MEN! VIP-salongerna visar endast den nya skräprullen med Beck, vilken jag inte har något som helst intresse av att se. Skulle jag vilja se den så slår jag bara på TV4 om sisådär en månad. VIP-bio är alltså inte ens möjligt på Inglourious Basterds. Givetvis, säger jag. Anledningen till detta är att situationen var densamma med Public Enemies när jag ville se den tidigare i sommar. Då gick Baksmällan på VIP-bion, vilket var helt hutlöst idiotiskt i min ringa mening. Vem fasen kan vara så blåst att man betalar 200kr för att se en sådan sliten komedi? Av handlingen och trailern att döma så är den inte ens värd att betala 100kr för att se. Särskilt inte när Public Enemies med Depp går parallellt. Med den massiva reklamkampanj som den sistnämnda hade så trodde jag faktiskt att en lite bättre filmupplevelse skulle erbjudas.

Nu lutar det dock mot att jag tvingar in mig själv i den mörka, undermåliga biosalongen för att se Inglourious Basterds trots allt. Filmen verkar fantastisk och de flesta som sett den verkar ha uppskattat den. Jag skall dock försöka hålla ut tills den släpps på blu-ray om sisådär ett år. Att vänta på spel har resulterat i ett fantastiskt tålamod som skulle vara till nytta nu.

Jag placerar film i kategorin ?upplevelser?, för det är vad det är. En fantastisk filmupplevelse slår mycket och en fantastisk filmupplevelse är vad jag får med min uppsättning, inte på bio. Därför grämer jag mig över tankarna om att se Inglourious basterds på bio. Jag vill uppleva den på samma sätt som jag upplevde Garden State, Hatchet, Clerks, Rambo IV, Phantasm och en hel rad andra filmer, men då tvingas jag vänta. Det får helt enkelt bli till att fundera på om fördelarna är värd väntan. Filmen kommer jag ju att köpa i vilket fall.

Kanske ser jag filmen på bio, kanske inte. Det avgör jag med tiden. Nu skall jag föra bort tankarna från Inglourious Basterds till någonting annat genom att springa lite?i Mirror?s Edge.

Ha det tills vidare!
//Kebbe

----

Läs hellre inlägget på:
http://kebbe.wordpress.com/

#blogg

1
Skriv svar