Shaders revisited

Medlem
Shaders revisited

Tjenare!

Kodandet rullar framåt lite saktare än väntat men jag försöker fixa lite när jag har lediga dagar.
Shaderssystemet är nästan klart och jag ska snart börja implementera stöd för modeller. Jag kommer köra på Microsofts .x-filer för detta då DirectX har bra inbyggt stöd för dem och jag är någorlunda van vid att arbeta med formatet.
Formatet gör så att man lätt kan använda olika shaders för olika delar av modellen.
Ett exempel är att du vill ha en glansig yta på karossen på en modell av en bil medan däcken har en grövre textur och absorberar ljus på ett annorlunda sätt.
När modellerna är fixade så är planen att börja arbeta på lite andra delar av "motorn", sådant som behövs för att kunna göra ett helt spel, t.ex. ljud, effekter, kontroller, fysik (om inget avancerat) m.m.
Som jag tidigare skrivit så tar det lite tid just nu då jag har lite annat på g och jobbar 100%, men med en ledig helg framför mig så hoppas jag hinna koda lite...det och möblera om två rum

#blogg


signatur
1
Skriv svar