Jag ska ha en Eee

Skägg.
10 Chambers
Jag ska ha en Eee

På Leipzig-mässan (Games Convention) i somras kunde en tydlig trend skönjas bland spelskribenter i matrummen; alla satt hukade över en Eee PC och sörplade kaffé. Det vill jag också göra - jag blev, som man säger, lite avundsjuk.

När jag kikar in på komplett.se som är mitt go to-ställe när det gäller hårdvara möts jag av en uppsjö olika modeller. Problemet: what to do? Vilken modell ska jag ha?

Det jag vet är att jag vill ha en SSD-disk, då jag lever under föreställningen att de är stabilare när man vrider/vänder/flänger på datorn, i motsats till en sedvanlig HDD. Jag vill även ha en Eee som kan kicka igång StarCraft utan problem, men som samtidigt inte får vara för stor. Jag vill hänföras av hur liten datorn är, jag är inte ute efter en vanlig bärbar. Typ så.

De gamla modellerna med liten SSD-disk och 7 tumsskärm - Eee 700 respektive 900 - är riktigt billiga: 1990 kronor känns helt otroligt nätt för någonting som om inte annat går att skriva i Word på. Samtidigt har jag kikat på lite tester av uppföljaren 901 som använder sig av den betydligt mycket snabbare Intel-baserade ATOM-processorn. Därtill med 8,9 tumsskärm och Windows XP (till skillnad från Linux, som jag nog aldrig kommer att orka förstå mig på) vilka känns som två skäl som räcker för att motivera ett beslut för min del. Dubbelt så dyr, visst, men det kan det väl vara värt - eller?

Någon som har erfarenhet av Eee-datorer? Vad är teh shit? Som det ser ut nu blir det en svart 901:a med 16 GBs extra SD-kort och 2 GB RAM.

#blogg


signatur
1
Skriv svar