Integritet FTW?

Integritet FTW?

Jag är en hyvens kille skulle jag vilja påstå. Berömmer och utmanas mycket hellre av duktiga konkurrenter än dissar dem. Det finns också något som heter "all publicitet är bra publicitet". Därför hade kanske nåt självutnämnt marknadsorakel som John von Brinkenstein af Holsteiner säkert skakat på huvudet åt det här, men jag tänkte trots det prata om Gamereactor lite. Eller kritisera i detta fall.

Brasklapp: GR har gjort mycket bra, jag diggar Benke, tycker flera av deras skribenter är trevliga och så vidare. Okej? Bra, då är det sagt.

Samtidigt måste jag ändå undra: det här med att publicera recensioner före embargot gått ut gubbar, vad är det om egentligen? Hade det varit en gång det hänt, fine, alla gör vi misstag. Men recensionen av Haze är text nummer tre eller fyra på ungefär ett år ni lagt ut före embargot gått ut. Det är obra. Min högst personliga åsikt är att det knappast kan vara något annat än medvetet. Kanske min paranoia eller cynism lyser igenom och kanske det är totalt, etthundra procent felaktigt. För mig känns det uppenbart tills någon försöker bevisa motsatsen.
Inget proffs i den här branschen kan så många gånger missa något så uttalat som de embargon utgivare skickar med (när något får publiceras helt enkelt) spel eller som ackompanjerar resor. Det går nästan inte. Att man dessutom vid ett flertal tillfällen gjort samma sak: lagt ut texten, tagit ner den snabbt som attan när THQ, Ubisoft eller Sony skrikit "We'll sue!" och samtidigt skrivit nåt lite småkaxigt om att "Den här gången var vi minsann schyssta och tog ner den" förstärker bara min tes. Well, här har ni i så fall era 15 minuter.

Jag är ute på tunn is såtillvida att jag inte minns de exakta texterna. Det rådde debacle kring en Spider-Man-text vet jag; minns jag rätt togs texten ner efter påstådda påtryckningar från Sony. Nåt med en lågbetygsrecce kontra deras annonsering. S.t.a.l.k.e.r. var en annan och det finns, tror jag, ytterligare en text men osvuret är bäst.

Varför tjötar jag så om det här, då? Det är väl ingen biggie? Jo det är det faktiskt. Kampen om vem som är först, vem som syns och på vilket sätt är viktiga saker, men framför allt: alla ska spela på samma villkor. Att det kohandlas om recensioner, omslag och marknadsprylar, det är inget konstigt. Uppgörelser är en sak, då har man gemensamt tummat på något. Men om ett embargo sätts och nio media håller det medan ett skiter i det, då har man skaffat sig en fördel på ett fult sätt - om det nu är medvetet.

Vill ni, får ni gärna kommentera GR. Det skulle aldrig falla mig in att döma ut er på enbart dessa premisser, men det här känns faktiskt lite sunkigt (infoga usel göteborgsvits om Sunken här).

Låtsas att en fin Hazebild jag inte hann gräva fram finns här.

#blogg


signatur
1
Skriv svar